Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Pr
2,1-9; Sl 1; Col 3,12-17; Mt 19,27-30
Sant
i estimat, compassiu, bondadós, humil, seré, pacient; l’home de Déu Benet era
estimat per Déu perquè ho havia deixat tot per seguir-lo. El seu primer gest és
un gest de ruptura, Benet trenca amb la seva vida, amb tot allò que fins
aleshores l’havia rodejat; la decrepitud de la Roma del seu temps que ja no
tenia res per oferir-li li presentava tant sols un futur incert que el podia
empènyer al precipici. Aquesta és la primera crida de Déu a Benet, i ell opta
per l’abandó de la còmode rutina que li proporcionava aquell imperi a punt d’esfondrar-se
i escull la solitud i el desig de plaure tant sols a Déu; portant una vida
honrada, recte; guardant els camins dels justos, cercant la intel·ligència; com
ens ha dit el llibre dels Proverbis. Déu el volia per a Ell i
el cridà a la solitud, al silenci, per parlar-li de tu a tu, per parlar-li
directament al seu cor.
Benet, home de Déu, escoltà la veu del Senyor que li parlà enmig del brogit del
món que el rodejava i que volia enlluernar-lo amb els seus plaers equívocs i
ell ho deixà tot i alhora no deixà res, perquè allò que deixava res no valia
als ulls de Déu; la seva és una crida a canviar el món, no tant sols a canviar
ell mateix sinó a canviar-ho tot al seu voltant. Benet
és un home de Déu per als altres, seguint l’exemple de l’únic mestre que és el
mateix Crist. L’experiència eremítica, l’experiència de solitud i de desert de
Benet el preparà per a poder afrontar el gran repte que el Senyor li ha posat
davant dels ulls, convertir la vida monàstica en un camí cap a Déu viscut en
comunitat. El Senyor no crida als qui als ulls del món són dignes, crida a qui
vol i quan vol per tal de que arrelin vora l’aigua de la fe i donin els bons
fruits de la caritat; per això és feliç l’home que s’hi refugia. Benet «en
contemplar a Déu va comprendre la realitat de l’home i la seva missió. En la
seva Regla es refereix a la vida monàstica com a «escola del servei del Senyor»
i demana als seus monjos que «res s’anteposi a l’Obra de Déu», és a dir, a l’Ofici
diví o Litúrgia de les Hores. No obstant això, subratlla que l’oració és, en
primer lloc, un acte d’escolta, que després ha de traduir-se en acció concreta.
«El Senyor espera que responguem diàriament amb obres als seus sants consells»,
afirma.» (Benet XVI, 9 d’abril de 2008)
Benet home de Déu fou cridat pel Senyor a cercar la pau, no tant sols a trencar
amb el seu passat sinó sobretot a construir un futur per als monjos. La seva
conversió, el seu camí de conversió, fou i encara és un camí per compartir-lo amb
els altres, no se’l quedà per a ell, el feu tot sol i no li fou un camí fàcil,
canviant la seva escala de valors, els seus prejudicis, la seva conducta, les
seves falses seguretats. El canvi de l’home de Déu Benet és un canvi en
profunditat, arrelat profundament en la seva fe, en la creu i en un amor sincer
i profund al Crist. Benet acull la crida, trenca amb els lligams que el
retenien i inicia el seu camí de conversió.
Benet, home de Déu, perdent-ho tot pel Crist ho guanyà tot pel mateix Crist. D’estudiant
prometedor passà a ser un solitari cercador de Déu; cridat a la pau però per
arribar-hi havia de lliurar molts combats. «Sant Benet estava convençut que
només després d’haver vençut aquestes temptacions podia dirigir als altres
paraules útils per a les seves situacions de necessitat. D’aquesta manera,
després de pacificar la seva ànima, podia controlar plenament els impulsos del
seu jo, per a ser artífex de pau al seu voltant.» (Benet XVI, 9 d’abril de
2008). Benet era un home com qualsevol altre, el seu mèrit, la clau de volta de
la seva conversió és haver escoltat i haver seguit la crida del Crist. Benet no
es va proposar d’antuvi res, es va deixar fer, es va deixar endur pel mateix
Crist i aquest com havia anunciat a Pere si abans anava on volia, ara obrint
els braços al Senyor deixà que Ell el cenyís i el portés allí on abans ni tant
sols havia pensat en anar.
L’home de Déu Benet demana que qui truca a la porta del monestir cerqui Déu de
veritat. No que se cerqui ell mateix, ni cerqui honors o plaers, reconeixements
o satisfaccions. Benet havia entès que Déu és el centre de la vida del cristià,
la nostra vida és cristocèntrica perquè d’Ell ve tot, per Ell passa tot i tot
va cap a Ell (cf. Rm 11,36). Per això Benet tot allò que feu, fos de paraula,
fos d’obra, com ens ha dit l’Apòstol, ho feu en nom de Jesús, adreçant per Ell
a Déu, el Pare, una acció de gràcies.
L’home de Déu Benet per a emprendre aquest seu camí de conversió va comptar amb
esplèndides i fortíssimes armes com són l’obediència al Senyor, la humilitat, la
paciència; amarades per la pregària. Per entendre el camí de Benet, per mirar
de seguir-lo cal assumir que la vida monàstica és una escola del servei diví, a
imitació de la que formaven els dotze al voltant de Jesús. Benet no és res més
que un deixeble del Crist, un dels qui l’han seguit, un dels qui han deixat
cases, germans i germanes, pare i mare i camps per rebre molt més i aspirar a
posseir la vida eterna. Un monjo no pot voler ser res més que un deixeble del
Crist; per escoltar-lo, per obeir-lo i per seguir-lo. Tant sols essent els
darrers podrem aspirar a ser mereixedors de ser els primers.
Benet l’home de Déu que «havia decidit de donar-ho tot aquí en la terra per
trobar-ho tot després en el cel» (Diàlegs II) no és el nostre objectiu,
el nostre objectiu és el que tenia el mateix Benet i aquest no és altre que el
mateix Crist, la meta del seu camí i del nostre; el seu model i el nostre; el
seu mestre i el nostre. En paraules de sant Joan Pau II «aquest camí de vida
pot ser recorregut tant sols en determinades condicions, és a dir, en la mesura
en què s’estima a Crist amb cor indivís i es conserva una genuïna humilitat.
Llavors el cristià, conscient de la seva indigència i feblesa, entra amb ajuda
de Déu en la vida espiritual, s’allibera del que el destorba, contempla més
clarament la seva naturalesa autèntica com a persona, i en les profunditats més
íntimes de la seva ànima descobreix a Déu present.» (Sant Joan Pau II, 11 de
juliol de 1980).