Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Fets 10,25-26.34-35.44-48; Sl 97,1.2-3ab.3cd-4; 1Jo 4,7-10; Jo 15,9-17
«Déu
no fa diferències a favor d’uns o altres;
Déu acull a tothom qui creu en Ell i fa el bé»; ens ha dit l’apòstol sant Pere.
La comunitat apostòlica visqué ja en els primers anys un salt qualitatiu molt
important; la universalitat de la salvació fou l’eix de l’expansió de la fe en
Crist. Ara
ja no és important pertànyer a aquell o a l’altre poble, ser esclau o lliure,
jueu o grec, home o dona (cf. Ga 3,28); ara el vertaderament important, l’únic
important és l’amor. «Déu és amor, i el qui està en l’amor està en Déu i Déu
està en ell.» (1Jo 4,16) ens diu la primera carta de sant Joan. Per al Papa
Benet, com recull en la seva primera encíclica Deus caritas est,
aquestes paraules de sant Joan expressen amb singular claredat el cor de la fe
cristiana, la imatge cristiana de Déu i també la consegüent imatge de l’home i
del seu camí. Ja no hi ha diferències perquè l’única diferència és estimar o no
estimar, i estimar no és un discurs buit, no és tant sols un propòsit sinó que
es tradueix en fets concrets com ho són observar els manaments del Senyor o no
observar-los; ser amics del Crist o no ser-ho; haver estat escollits per Ell o
no haver-ho estat.
El model és, no podia ser d’altre, el Crist i la seva relació d’amor amb el
Pare i amb nosaltres. Ell observà els manaments del Pare, es feu
obedient fins a acceptar la mort i una mort de creu. També nosaltres tant sols
observant els seus manaments ens podrem mantenir en l’amor que ens té; tant sols
serem els seus amics si fem el que Ell ens mana; tant sols així serem dignes d’aconseguir
tot allò que demanem en nom seu al Pare.
La paraula manaments pot tenir ressonàncies no pas sempre positives; podem
veure-hi quelcom que s’enfronta a la nostra llibertat i oposar-hi aleshores la
nostra voluntat individual. Ens diu sant Agustí «mirem si manaments no és un
altre nom de l’amor» (Tractat 1.9) perquè és Crist mateix qui ens va
donar un nou manament el d’estimar-nos els uns als altres tal com Ell ens ha
estimat i ens estima i Ell ens estima tal com el Pare l’estima. No
hi ha altra manament més gran que aquest de l’amor, no hi pot haver cap altra
relació amb Déu que la fonamentada i vehiculada en l’amor. I ha estat Déu Pare
qui s’ha avançat a estimar-nos, Ell ha estat el primer d’estimar-nos fins a
donar-nos al seu Fill per tal de salvar-nos.
L’amor no és tant sols un sentiment, perquè els sentiments són fugissers; tant
ràpidament com s’encenen s’apaguen. L’amor, l’amor amb que
Déu ens estima i amb el que demana que l’estimem a Ell i als germans és un amor
que ve de Déu i va cap a Déu. Un amor encarnat en Jesucrist, aquell qui ens ha
escollit, que és l’amor fet carn, perquè tant sols Ell va poder estimar fins a
l’extrem de donar la seva vida per tots nosaltres i ningú no té un amor més
gran que el qui dona la vida pels seus amics.
És Ell qui ens ha alliberat de la condició de servents per a donar-nos la d’amics,
amics de Crist i amics del Pare per mitjà del Crist. Hem estat escollits per a
ser amics de Déu, no hi pot haver regal més gran que aquest. I aquest és un
regal no pas reservat en exclusiva a aquell o a l’altra poble, no depèn de
participar-hi ni de la raça, ni de la llengua, ni de la nacionalitat; Déu no fa
accepció de persones, com recorda sant Benet en la Regla citant a l’Escriptura.
Déu
tant sols té un vàrem per examinar-nos; l’amor. Mai no
podrem correspondre-li amb la mateixa intensitat amb que Ell ens estima.
Ens cal aprendre a estimar, «si en la meva vida falta completament el contacte
amb Déu, podré veure sempre només l’altra, sense aconseguir reconèixer en ell
la imatge divina. Al contrari, si en la meva vida ometo del tot l’atenció a l’altre,
volent ser només piadós i complir amb els meus deures religiosos, es marceix
també la relació amb Déu.» (Deus caritas est, 18).
Sense amor no hi ha lloc per a la fe i sense la fe no hi ha alegria, no hi ha
esperança. Com escrivia sant Joan de la Creu «A la tarde te examinarán en el
amor; aprende a amar como Dios quiere ser amado y deja tu condición.»