Homilia publicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ex 24,3-8; Sl 115,12-13.15-16.17-18; He 9,11-15; Mc 14,12-16.22-26
«Això és el meu cos». Potser de tantes vegades que hem escoltat aquesta frase
al llarg de la nostra vida de cristians a vegades no ens n’adonem del profund
sentit del misteri de l’Eucaristia. L’Església a través de la litúrgia ens
convida tant el Dijous Sant com avui mateix, en la Solemnitat del Cos i de la
Sang de Crist, a aprofundir en aquest sagrament que és font i cimal de la
nostra fe. Ell és aquí, al bell mig de nosaltres, Ell que anuncià que estaria
amb nosaltres cada dia fins a la fi del món, es fa ara mateix present aquí. No
és un símbol, no és una manera de parlar; és un misteri certament que escapa al
nostre enteniment; però Ell, Crist el nostre Salvador, aquell qui s’encarnà en
el ventre virginal de Maria, aquell qui morí a la creu, aquell qui ressuscità
al tercer dia, aquell qui fou endut al cel, aquell qui ens envià l’Esperit; és
entre nosaltres.
S’anomena presència real perquè per ella es fa present Crist, Déu i home vertader,
sencer i íntegre, en paraules de sant Pau VI (Mysterium fidei, 2 i 5). Ell
és present en la seva Església quan aquesta prega, és present en la seva
Església quan aquesta exerceix la misericòrdia, és present en la seva Església
quan aquesta predica l’Evangeli; però és present en la seva Església de manera
sublim quan aquesta celebra el sacrifici de l’Eucaristia; com ens recorda la
Constitució Sacrosantum Concilium del Concili Vaticà II.
D’alguna manera ho recordem amb una expressió que potser també de tant coneguda
ens passa desapercebuda. Diem “el Senyor sigui amb vosaltres” quan iniciem la
celebració eucarística, perquè Ell és on dos o tres estan reunits en el seu
nom; ho diem també quan estem a punt d’escoltar la bona nova, l’Evangeli, la
seva Paraula; ho diem quan acabem la celebració per tal de fer-lo present
nosaltres enmig dels qui ens envoltem mitjançant difusió de llur Paraula i l’exercici
de la misericòrdia; però ho diem sobretot abans de començar la pregària
eucarística, el centre de la nostra celebració dominical, perquè Ell està així
especialment amb nosaltres. És cert que Ell habita als nostres cors, però hi
habita perquè abans l’hem rebut, i el rebem de manera especialíssima quan rebem
el seu cos i la seva sang.
Ens ho ha dit la Carta als cristians Hebreus, Ell no s’ha servit de la sang de
bocs i de vedells, Ell ens ha redimit amb la seva pròpia sang i per això si
aquell sacrifici ofert per Moisès seguint el que el Senyor li havia dit a la
muntanya significà l’aliança amb el Senyor; ara Crist ofert com a sacrifici una
vegada per sempre, és el mitjancer d’una nova aliança, la que ens convida d’una
vegada per sempre a l’herència eterna.
Anomenem l’Eucaristia sacrifici en atenció a la passió de Crist que fou el
sacrifici per excel·lència; l’anomenem memorial perquè actualitza la seva mort
a la creu; l’anomenem comunió perquè és l’església, el seu cos místic, qui la
realitza i l’anomenem Eucaristia perquè conté al mateix Jesucrist.
Potser els mateixos deixebles atrafegats en els preparatius d’aquell sopar
pasqual, inquiets per aquelles instruccions de seguir a qui portava una gerra d’aigua
no eren del tot conscients del que anaven a viure. L’aigua fou també per a ells
el camí per acostar-se a la taula d’aquella primera Eucaristia, com per a
nosaltres l’aigua del baptisme és el primer vincle sacramental amb l’Església i
amb el mateix Crist. Certament els deixebles viurien ben aviat la mort del seu
Mestre, una mica de lluny en el millor dels casos perquè de tots ells sols en
restà un al peu de la creu, però per viure aquest sacrifici singular i únic d’aquella
víctima sense tara, abans havien de rebre el pa i menjar-ne tots i el vi i
beure’n tots, un pa i un vi que beneïts pel Mestre esdevenien llur cos i llur
sang lliurats per a tots els homes. Tant sols després podrien fer experiència
del ressuscitat; perquè el sacrifici del Senyor no es en va, és anunci de la
nostra salvació i per ella Crist mateix ens convida a l’àpat etern en aquella
gran sala arreglada amb estores i coixins que és el Regne del cel.
«Què més podia fer per nosaltres?» es pregunta sant Joan Pau II (Ecclesia de
Eucharistia, 11b), vertaderament res més perquè l’Eucaristia és la mostra
del seu amor fins a l’extrem, un amor sense mesura, un amor desbordat.
Aquest és el misteri de la nostra fe, el que convidem a anunciar-nos mútuament
tant bon punt s’ha fet present entre nosaltres en el pa i el vi; una altra
frase que tal volta de nou ens passa massa sovint desapercebuda. I en efecte,
com escriu el Papa Benet, l’Eucaristia és el misteri de la fe per excel·lència,
perquè la fe de l’Església és essencialment eucarística i s’alimenta de l’Eucaristia
(Sacramentum Caritatis, 6).
Avui la litúrgia ens convida a posar l’accent en aquest misteri, no és pas un
misteri qualsevol, és el centre de la nostra fe. Aquí l’autor de tota gràcia és
enmig nostre, aquí la passió de Crist per la que va venir la nostra salvació es
fa present de nou, aquí participant del seu cos i de la seva sang entrem a
formar part del seu cos místic, que és l’Església.
L’hem de rebre sacramentalment i espiritualment, com afirmava sant Tomàs, per
arribar a rebre’l en plenitud.
En paraules del Papa Francesc: «En l’Eucaristia aprenem a veure la profunditat
de la realitat. El pa i el vi es transformen en el Cos i en la Sang de Crist,
que es fa present en el seu camí pasqual cap al Pare» (Lumen fidei, 44).