Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Sir 51,1-12; Sl 12; 1Pe 3,14-17; Mt 10,17-32
En el Martirologi romà figura el 21 d’agost la commemoració
dels sants màrtirs Bernat, abans anomenat Ahmed, monjo de l’Orde Cistercenc, i
la de les seves germanes Maria (Zaida) i Gràcia (Zoraida), a les que havia
convertir de la religió mahometana a la fe en Crist. Aquests màrtirs que a
Alzira se celebren el 23 de juliol i aquí a Poblet avui 2 de setembre, són part
de les arrels de la nostra fe.
Aquell llunyà 1180 semblava que la voluntat del rei d’Alzira s’havia imposat,
que Ahmed, Zaida i Zoraida havien mort per no res, de manera absurda, sense
sentit. Res més llunyà de la realitat, de fet el seu cos havia estat alliberat
de la mort, Déu s’havia posat a favor d’ells en contra dels seus enemics i els
va alliberar perquè havien esperat en el Senyor. Els màrtirs són aquells qui
per haver donat el suprem testimoniatge de fe i de caritat amb el vessament de
la seva sang, estan més íntimament units a Crist (cf. LG, 50).
Certament Ahmed, Zaida i Zoraida havien sembrat amb llàgrimes als ulls però
Bernat, Maria i Gràcia cridaren de goig a la sega. Els temps de Déu no són els
nostres i la collita a vegades triga a arribar, però la seva llavor havia
quedat ben colgada i a la fi germinà.
El 30 de desembre de 1242 el rei Jaume arribava a aquelles terres, com diu la
seva crònica «perquè era lloc i saó que nós volíem acabar allò que havíem
començat» (Crònica 328) i en aquella ciutat que obria i tancava les
portes d’un nou regne terrenal, Don Jaume trobà que de la llavor amarada amb la
sang d’aquells màrtirs sorgia la fe cristiana i aquella comunitat a la fi
cridava de goig a la sega.
A Bernat, Maria i Gràcia no els va espantar allò que espantaria a la gent, estaven
a punt per a reverenciar de tot cor al Senyor i amb la seva mort donaren
resposta a llur esperança i per voler de Déu sofriren per haver obrat el bé.
L’Església arrela millor allí on la sang dels màrtirs ha regat la terra i als
nouvinguts amb Don Jaume no els calgué més que deixar-se endur per la voluntat
de Déu i fonamentar en els tres màrtirs una nova comunitat cristiana. La llavor
que s’havia plantat amb tanta fatiga quasi un segle abans donà fruit i el donà
amb escreix. Era una bona llavor, Ahmed havia estat atret pel Senyor de manera
quasi miraculosa: un viatge, uns cants llunyans i una comunitat que l’acollí i
l’acompanyà en el seu camí de conversió. Però el ja monjo Bernat no en tenia
prou amb quedar-se aquella gran joia per a ell tot sol. Li calia compartir-la,
fer participar als seus del millor regal que Déu li havia fet, la fe, i empès
per aquest esperit evangelitzador retornà a Alzira i aconseguí guanyar pel
Crist les seves dues germanes i també guanyar-se el rebuig del seu germà, ben
bé com ens ha dit l’Evangeli «un germà trairà al seu germà». Semblava que fins
allí havia arribat la força evangelitzadora de Bernat, que no hi hauria més,
però tot i ser perseguits, Déu parlava per la seva boca, Déu obrava a través d’ells
i sofrint amb confiança a la fi se salvaren no tant sols les seves ànimes sinó
que foren llavor de salvació per a tot un poble.
Un sol home, un monjo novell entrat a Poblet de manera singular als pocs anys
de la fundació del monestir, ajudat per la força de l’Esperit acabà essent
llavor de conversió de tota una contrada. A Don Jaume no li calgué sinó remoure
la terra i la brasa, així el foc de la fe d’aquells tres màrtirs reprengué
ràpidament i amb força, no li calgué sinó guaitar el sembrat per trobar-hi
aquella bona llavor que brostà llavors amb vigor i ben ufanosa.
La llavor dels màrtirs fecunda l’Església, ahir i avui, perquè el martiri no és
tant sols cosa del passat sinó també del present; la llavor dels màrtirs uneix
pobles com ho estan aquest monestir i les terres d’Alzira i de Carlet, perquè
entre tots conservem la memòria de Bernat, Maria i Gràcia.
Un jove de nissaga reial i fidel musulmà, enviat en missió oficial vers
Barcelona, dues noies que queden a casa esperant el retorn del germà, un altre
germà rei a Alzira, zelós defensor de la seva fe, uns monjos a les beceroles de
la vida monàstica a Poblet que lloen Déu en l’Ofici Diví; uns i altres elements
dispersos que lligats pel pla de Déu esdevenen llavor de fe.
Com Crist fou clavat a l’arbre de la creu, Bernat fou clavat a l’arbre de la
vida; com Joan Baptista fou decapitat Maria i Gràcia foren degollades; imitant
un al Mestre i seguint elles al precursor. Aquests grans de blat en caure a
terra van morir i morint van donar molt de fruit (cf. Jn 12,24).
En paraules de sant Joan Pau II els màrtirs: «són com un gran quadre de l’Evangeli
de les Benaurances, un bell ventall de la varietat de l’única i universal
vocació cristiana a la santedat.» (12 de març de 2001)