Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 25,6-9; Sl 22,1-3.4.5.6; Fl 4,12-14.19-20; Mt 22,1-14
En el Regne de Déu passa com en un banquet de noces; el Senyor hi convida als
qui considera els seus amics, és a dir als qui han escoltat el missatge de l’Evangeli,
els qui han rebut la bona nova; als qui hem estat batejats i podem
considerar-nos-hi convidats per dret propi. Però malgrat haver-hi estat
convidats, malgrat ser deixebles seus pot ser que al moment del convit tinguem
mil i una excuses per evitar de participar en el banquet.
Tots nosaltres pel baptisme, pels sagraments de la iniciació cristiana som els
primers convidats a aquest banquet, en clau de futur, és a dir a participar del
Regne quan hi siguem cridats, i en clau de present, és a dir a viure d’acord
amb els preceptes de l’Evangeli basats en l’amor a Déu i l’amor als germans.
Però no tenim garantit d’asseure’ns-hi, se’ns poden presentar impediments per a
participar-hi, perquè podem anteposar a aquest amor a Déu mil i un pretextos.
Com aquells convidats de l’Evangeli, sovint posem per endavant els nostres
negocis, el lleure, la nostra suposada llibertat i així ens allunyem del convit
etern, quan ens allunyem de viure d’acord amb els manaments de l’Evangeli.
En una segona lectura, en clau comunitària, així com Déu envià al seu Fill per
a salvar a tots els homes; sovint el món no l’escolta aquest missatge de
salvació, ofega la veu dels seus enviats amb les seves preocupacions mundanes i
efímeres, quan no acaba per maltractar i matar als seus missatgers, com ho feu
amb els profetes, amb els apòstols, amb els màrtirs, amb el mateix Crist. Si un
cop hem escoltat la seva veu, endurim els nostres cors no tenim pretext, no
tenim excusa per a no atendre la seva invitació i desatenent-la ens fem dignes
de la indignació del Senyor i la invitació passa a d’altres.
Però alerta, ens diu Crist, tot convidat, sigui qui sigui, hagi estat cridat
quan hagi estat cridat, s’ha de fer digne d’aquesta invitació, hi ha de
correspondre amb vestit de festa, amb el reconeixement del messianisme de
Jesús, donant-li glòria pels segles dels segles, acomplint els seus preceptes.
Escriu sant Jeroni que el vestit nupcial és també la llei de Déu i les accions
que es practiquen en virtut de la llei i de l’Evangeli constitueixen el vestit
de l’home nou; el qual si algun cristià no portés en el dia del judici, serà
allunyat del Regne, serà lligat de mans i peus i llançat a fora, a la fosca.
Perquè lluny de Déu tot es foscor.
És aquest un convit especial, extraordinari, definitiu. Certament hi ha
preparats plats gustosos i suculents, vins rancis clarificats. La taula està
parada, el banquet on tot ha de ser joia, on ha de desaparèixer el dol i la
mort, on totes les llàgrimes han de ser eixugades és a punt, com ens ha dit el
profeta Isaïes. I malgrat saber-ho, malgrat ser-hi convidats, malgrat estar
certs de que asseure’ns-hi significa ser salvats, malgrat saber que fora d’ell
sols hi ha plors i cruixir de dents, cerquem mil i una excuses per refusar d’anar-hi,
defugim de participar-hi. Ens manca aquell coratge del que ens parla l’Apòstol,
ens manca veure’ns amb cor per a tot, ens manca confiar-nos i refiar-nos d’aquell
que és l’únic que ens pot donar forces per aconseguir-ho, per avesar-nos a tot,
a menjar bé i a passar fam; a tenir de tot i a trobar-nos mancats del que
necessitem.
Nous sommes nombreux, nous sommes tous appelés, mais pas tellement élus.
Personne, aucun d’entre nous n’a le siège garanti, il faut gagner chaque jour
la place et être des invités de première ou de seconde heure ou être des
invités de dernière minute ne garantit pas de pouvoir hi participer. Dieu est
généreux avec nous, il nous offre son amitié, ses dons, sa joie, mais souvent
nous n’accueillons pas ses propos, nous montrons plus d’intérêt pour d’autres
choses, mettons d’abord nos préoccupations matérielles, nos intérêts, alors la
mondanité étouffe notre foi.
Són molts, som tots els cridats, però no tants els elegits. Ningú, cap de
nosaltres no hi té el seient garantit, cal guanyar-nos dia a dia el lloc i ni
ser dels convidats de primera o de segona hora o ser-ho dels de darrera hora no
garanteix de poder participar-hi. Déu és generós amb nosaltres, ens ofereix la
seva amistat, els seus dons, la seva joia, però sovint nosaltres no acollim les
seves paraules, mostrem més interès per altres coses, posem en primer lloc les
nostres preocupacions materials, els nostres interessos, aleshores la
mundanitat ofega la nostra fe.
La invitació del rei no troba acollida en els nostres cors, fins hi troba
reaccions hostils, agressives, però ni així s’atura la seva generositat; el rei
no desconvoca el convit sota cap circumstància i mana de convidar-hi a d’altres
persones.
El Senyor no para de convidar-nos al seu banquet. Primer ho feu al poble que
Ell mateix s’escollí com a heretat, però no hi volien anar. Després enviar al
seu Fill, però no en feren cas, i a Ell el maltractaren i el mataren i després
d’Ell a molts dels homes enviats a avisar als convidats de que el banquet de la
salvació ja és a taula. Finalment ni essent generós de cor, cridant a bons i a
dolents, donant-nos a tots la possibilitat de salvar-nos, no pot evitar que
algun s’hi presenti sense el vestit de noces.
El rebuig dels primers convidats té com a efecte l’extensió de la invitació a
tots, sobretot als més pobres, als abandonats, als bons i als dolents, a tots
els que troben a les sortides dels camins. La bondat de Déu és infinita i a
tots dona l’oportunitat de unir-se al banquet que ja és a punt. Sols hi ha una
condició per a unir-s’hi, estar ben abillat, portar el vestit nupcial. És la
condició de l’amfitrió i aquest vestit no és altra que la pràctica de la
caritat, aquest vestit està teixit simbòlicament amb dos fils, el de l’amor a
Déu i el de l’amor al proïsme.
Nous sommes tous invités à être des invités du Seigneur, à entrer par la foi
dans son banquet, mais nous devons porter le costume de noces, la charité, nous
devons vivre cet amour à Dieu et au prochain. Sans l’amour, nous ne sommes pas
dignes d’être invités par le Seigneur à sa table; sans l’amour, nous ne sommes
rien. Et l’amour se concrétise dans la patience, dans la bonté; dans l’éloignement
de l’envie, de l’arrogance, de la fierté, de la jalousie, de l’égoïsme, de l’irritation,
de la vengeance et du mensonge. L’amour, comme l’écrit l’Apôtre, trouve la joie
dans la vérité ; tout l’excuse, tout le croit, tout l’attend, tout le supporte.
(Cf. 1Co 13,4-7).
Tots estem convidats a ser comensals del Senyor, a entrar per la fe en el seu
banquet, però hem de portar el vestit de noces, la caritat, hem de viure’l
aquest amor a Déu i al proïsme. Sense l’amor no som dignes de ser convidats pel
Senyor a la seva taula; sense l’amor no som res. I l’amor es concreta en la
paciència, en la bondat; en l’allunyament de l’enveja, de l’altivesa, de l’orgull,
de la grolleria, de l’egoisme, de la irritació, de la venjança i de la mentida.
L’amor, com escriu l’Apòstol, troba el goig en la veritat; tot ho excusa, tot ho creu, tot ho espera,
tot ho suporta. (Cf. 1Co 13,4-7).
Tot altre vestit que no sigui aquest de l’amor, ens impossibilita d’asseure’ns
al banquet de les noces de l’anyell i ens porta a la foscor i a la buidor de la
caritat d’aquell qui és l’amor per damunt de tot altre amor, Crist nostre
Senyor.
Demanem-li doncs que es faci sempre sol·lícits i constants en la pràctica del
bé, zelosos per estimar i estar així sempre a punt per quan el banquet estigui
preparat i hi siguem cridats.