Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Jb 19,1.23-27a; Salm 26,1.4.7 i 8b i 9a.13-14; 2C
5,1.6-10; Jo 12,23-28
«Per
a mi, viure és Crist, i morir m’és un guany» escriu l’Apòstol
als Filipencs (Fl 1,21). La vida del monjo, la vida del cristià és un viure per
Crist, un viure cercant a Crist i que té com a conclusió i com a recompensa l’encontre
personal amb el Senyor, la vida eterna. Sant Benet expressa molt
clarament a la Regla, que l’objectiu del monjo, d’una comunitat, és arribar
tots junts a la vida eterna (Cf. RB 72,12). Perquè el monjo és un cercador de Crist
en comunió, em comunitat.
Aquí rau la plena confiança del monjo en que Crist, aquell a qui cerquem, d’aquell
de qui aprenem com cercar al Pare, és el nostre defensor i que a la fi
testificarà a favor nostre, ens farà costat i tant de bo qui sap si el
contemplarem cara a cara, el veurem amb els nostres ulls, com ens ha dit Job.
Això és el que demanem avui, ara i aquí pel nostre germà. Perquè el centre de
la vida de l’abat Josep, del P. Josep, ha sigut Crist, ell ha estat un enamorat
del Crist, en Ell ha confiat, a Ell s’ha confiat i a Ell esperava veure al
final d’aquesta vida que vivim en el cos, com emigrats lluny del Senyor on no
podem fer altra cosa que creure, sense veure’l. Demanem pel nostre germà Josep,
de que pugui veure Déu cara a cara, ara que ha comparegut al tribunal del
Crist, on cadascú ha de rebre el que li correspongui segons el bé o el mal que
haurà obrat vivint en el cos, com ens ha dit l’Apòstol.
Nuestro hermano José ha sido un hombre de fe profunda y de una esperanza aún
más profunda. Des del bautismo, caminando en la fe en el seno de su familia,
fue avanzando hacia el Señor, con paso firme y seguro y así este camino le fue
preparando para aceptar las tres llamadas que recibió a lo largo de su vida:
primero la llamada a la vocación sacerdotal, luego la llamada a la vocación
monástica, que era para él una ocasión privilegiada de acercarse a Dios a cada
instante, en cada ocasión, y finalmente aceptando el servicio abacial en esta
su comunidad.
Primer vint-i-cinc anys com a prevere, després quasi trenta anys com a monjo el
seu viure ha estat Crist; que Ell doncs l’aculli amorosament,
misericordiosament, pietosament i el faci entrar en aquell temple que és obra
de Déu, no fet de mans d’homes, sinó etern. S’acompliria així la seva esperança,
com la del salmista quan diu: «n’estic cert, fruiré en el país de la vida de la
bondat que em té el Senyor.» El nostre germà verbalitzava aquesta seva
esperança en el Senyor dient: «És bo amb els qui confien en ell. És bo amb els
qui esperen en silenci i pacientment la seva salvació, la seva paraula. Ell és la font de la vida. Tots viurem gràcies a Ell.» (Homilia
2 de novembre de 2015).
El monjo és l’home de l’esperança, d’una espera silenciosa, pacient i sempre
confiada, que diu com l’Apòstol: «Sé en qui he cregut, i estic segur que és
prou poderós per a guardar fins a l’últim dia el tresor de la fe que m’ha estat
confiat.» (2 Tm 1,12). La fe és un tresor que guardem però en la gerra de
terrissa de la nostra fragilitat humana, de les nostres febleses tant físiques
com morals, com diu sant Benet (Cf. RB 72,5). Els monjos estem certs de en qui
creiem, de qui cerquem al clos del monestir i lliurem per arribar-hi el noble
combat de la fe amb dos esplèndides armes: la pregària i el contacte amb la
Paraula.
El nostre germà Josep ha estat un enamorat de la pregària, de l’Ofici Diví i de
la pregària personal, íntima i reservada; i el seu amor per la Paraula, pel
contacte sovintejat, diari i intens amb la Paraula de Déu, la lectio divina,
ha estat tant intens que no se n’ha pogut estar de transmetre’l, d’encomanar-lo
als qui hem estat els seus deixebles tant monjos com laics. Amb aquests dos
pilars espirituals que omplen de sentit la vida del monjo, el nostre germà ha
pogut fonamentar-hi tant la vida comunitària com la vida de servei a Crist i
als germans, que és la imatge fixe que dona el monjo de la seva vocació. Una
imatge que ha de ser sempre viscuda amb sinceritat, amb netedat de cor,
allunyada d’exhibicionismes, perquè en paraules del P. Abat Josep: «La força
del testimoniatge està en la veritat. Si s’intueix que no hi ha set de Déu, que
l’amor no és l’essencial, el testimoniatge s’afebleix, per molt belles que
siguin les paraules que s’escoltin en els locutoris.» (Apunts sobre la vida
contemplativa).
Tenir set de Déu, els monjos hem d’estar sempre assedegats de Déu, desitjant de
poder viure a la casa del Senyor, desitjant-ho amb tota l’ànima, volent arribar
davant d’Ell i fent camí vers Ell amb aquella claror que il·lumina i que salva,
com ens ha dit el salmista. Aquesta set que és intrínseca a la vida del
creient, és la que confiem en saciar a la fi de la cursa, fruint en el país de
la vida de la bondat del Senyor. I això és el que demanem en aquesta celebració
pel nostre germà, el P. Abat Josep, que visqui ja a la casa del Senyor tots els
dies de la seva vida, d’aquesta vida que ara tot just ha encetat, una vida que
és l’única i veritable vida. I per arribar-hi cal morir, ens ho ha dit el
Senyor en l’Evangeli «si el gra de blat quan cau a terra, no mor, queda sol,
però si mor, dona molt de fruit.» (Jn 12,24).
Així arriba el monjo a la mort, amb la serenor que dona la confiança de l’encontre
amb l’amic i l’amat, amb el conegut i estimat. Com escriu Rainer Marie Rilke: «Déu és l’altre, aquesta alteritat que no
entenem. En aquest sentit, s’assembla a la mort. De fet, la mort està en Déu
com un aspecte primordial de la vida.» Si la mort està en Déu i si Déu és el
nostre amat, amic i estimat, què podem témer? És la confiança dels qui no
estimen la seva pròpia vida en aquest món i la guarden per a la vida eterna. La
vida d’aquí, la vida terrenal és un regal de Déu, el gran regal que ens fa, l’oportunitat
que ens ofereix, però tot i ser un regal del que hem de tenir tota cura, no és
la finalitat d’aquesta creatura feta a imatge de Déu que som nosaltres, la
finalitat és tornar a aquell qui l’ha creat.
Estem fets per Déu per tal de poder arribar a compartir la seva vida plena i
eterna, Hi ha qui ens ha obert el camí cap a Déu, el mateix Crist que es va fer
home per tal de compartir la nostra mort, de morir com a home, i que va
ressuscitar com a Fill de Déu per tal d’obrir-nos les portes de la immortalitat
i fer-nos fills de Déu amb el Fill. Unes portes a les que ara truca el nostre
germà el P. Abat Josep i a la porta pot mostrar en el seu bagatge el seu amor a
Crist, a l’Església, a la seva comunitat, a la Paraula, a la pregària i al
servei.
Ens ho ha dit Jesús, qui el segueix es fa servidor seu i el Pare honorarà als
qui han estat els seus servidors. Servir és viure la fe, perquè la fe no és una
cosa merament passiva, sinó que és una relació personal amb la persona de
Crist, que ens cal manifestar mitjançant unes obres concretes. Fem aquestes
obres cada dia, creient i vivint les paraules del Ressuscitat. (Cf. Homilia 2
de novembre de 2015). Això li demanem avui al Senyor, que tot examinant-li les
obres que ha fet el reconegui mereixedor d’aquest honor, mai guanyat, sempre
gràcia de Déu. Perquè nosaltres no ens guanyem el cel, nosaltres no som
perfectes, sols Crist és l’home perfecte (Gaudium et Spes, 22), i tot
allò que de dolent o d’imperfecte hem fet, de pensament, de paraula, d’obra o d’omissió,
necessita sempre de la gràcia i la misericòrdia del Pare.
A aquesta misericòrdia apel·lem avui pel nostre germà, ell que hi confià tant
en aquest món. Una misericòrdia que demanem arrelant en el record del seu passat,
en tot el bé que ens ha fet a tants monjos, a tants creients, a tants homes i
dones; una misericòrdia que demanem ara i aquí en present, pregant pel nostre
germà el P. Abat Josep; una misericòrdia que preguem perquè es faci realitat en
un futur gloriós per a ell i també un dia per a tots nosaltres.
Demanem al Senyor que giri la seva bondadosa mirada sobre el nostre germà en
aquesta Eucaristia que és passat, perquè la celebrem en comunió amb tots
aquells qui ens ha precedit en la vida monàstica i en la fe; que és present
perquè «celebrem aquest banquet de l’Eucaristia tot recordant aquest germà
nostre que també es va asseure al voltant de la taula en temps passats. I – que
és futur perquè - ho celebrem esperant, d’aquesta manera, preparar-nos per a asseure’ns
amb tots els germans que ens han deixat, en el banquet de la casa del Pare.»
(Cf. Homilia 2 de novembre de 2014).
La muerte vivida por Jesucristo y en Jesucristo no tiene la última palabra, la
última palabra la tiene Dios, Él sabe lo que hace, por qué lo hace y cuándo y
cómo hacerlo y nosotros, que a veces dudamos de la idoneidad de los planes del
Señor, debemos confiarnos siempre en Él. Es para llamarnos a su lado que
venimos al mundo, somos criaturas de Dios, hemos sido hechos hijos suyos por el
misterio de la encarnación, pasión, muerte y resurrección de su Hijo, ante un
amor tan inmenso como el suyo no hay lugar para la duda. Y nosotros debemos
amarle, como le amó profundamente nuestro hermano el P. Abad José. Un amor que
razona san Bernardo diciendo: «hay dos razones por las que Dios debe ser amado
por sí mismo. Una, porque no hay nada más justo; otra, porque nada se puede
amar con más provecho. Preguntarse por qué debe ser amado Dios plantea dos
cuestiones, pues podemos dudar radicalmente de dos cosas fundamentales: qué
razones presenta Dios para que le amemos y qué ganamos nosotros con amarle. A
estos dos planteamientos no encuentro otra respuesta más digna que la
siguiente: la razón para amar a Dios es él mismo.» (Tratado sobre el amor,
I,1)
La mort no ens ha de fer por, sols ens pot esporuguir si perdent la fe, si
perdem l’esperança. Vist des de l’esperança, la mort és l’avantsala de la vida,
de la trobada amb el Senyor, amb aquell a qui cerquem aquí al monestir nit i
dia, en cada moment de la nostra jornada; a vegades amb deler, a vegades amb
esforç; tal com ha fet al llarg de la seva vida el nostre germà, confiat sempre
en Crist i confiat també en Maria, la Mare a la que ha estimat amb una
intensitat profunda i sincera.
Demanem-li amb confiança i esperança al Senyor que ara que el cos del nostre
estimat P. Abat Josep reposarà als peus de Maria, allí on ell s’aturava a
pregar-li dia rere dia abans de Marines, tot just encetada la seva jornada;
Maria hagi estat per a ell la porta segura cap al seu Fill, aquella dona que
«tot és en ella tan il·luminat que no hi trobem cap tenebra, foscor o tebiesa.»
(Homilia 15 d’agost de 2014), com la definí el nostre germà, el nostre estimat
P. Abat Josep.
En aquests moments ens sentim torbats per la rapidesa de la seva malaltia, però
era per arribar a aquesta hora que el nostre germà havia vingut al món, per
arribar a aquesta hora pel que s’havia preparat com a creient, com a prevere i
com a monjo i ens havia alliçonat a preparar-nos-hi també a tots nosaltres.
Estimat P. Josep, que Maria, mare de misericòrdia, mare de Cister, t’introdueixi
a la presència del seu Fill i Senyor nostre, i que Ell et rebi amb aquella
bondat i aquell amor que sols Déu, que és Pare enamorat de la seva creatura, pot
transmetre.