Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ml 3,1-4; Salm 23,7.8.9.10; He 2,14-18; Lc 2,22-40
Simeó, un home just i pietós, Anna una dona dedicada nit i dia al culte de Déu
amb dejunis i oracions; vet aquí els escollits per a rebre la revelació. En les
seves velleses seguien esperant, no havien perdut mai l’esperança de poder
veure el Messies i allò que l’Esperit Sant havia promès a Simeó a la fi s’acomplí.
Una família observant amb els preceptes que manaven la llei de Moisés pujà al
temple per realitzar la cerimònia de purificació de Maria i presentar a l’infant
primogènit al Senyor tot oferint-li un parell de tórtores o dos colomins; era
una de tantes famílies que al llarg de l’any acomplien amb allò prescrit.
Calia que Jesús es fes en tot semblant als germans, ens ha dit la Carta als Hebreus,
i com tot jueu observant Ell i llur família acomplien el ritual de Moisés. Però
aquella família no era una família qualsevol, malgrat les aparences; aquell
infant no era un infant qualsevol, malgrat que res el distingia dels altres.
Maria i Josep formaven una família, però sagrada, destinada per Déu a acollir
en el seu sí al Salvador del món; Jesús era un infant primogènit, però concebut
en el ventre de Maria per obra de l’Esperit Sant i és alhora el Fill primogènit
i únic de Déu.
Déu escriu en la simplicitat de la història humana el relat de la nostra
salvació, ho fa de manera planera, senzilla, quasi anònima, perquè no ha
arribat pas encara l’hora de la revelació i aquesta queda limitada de moment a
uns pocs escollits: Maria, Josep, uns pastors que vigilaven el ramat en la nit,
uns mags vinguts de llunyanes terres i ara Simeó i Anna. Uns vetllaven en la
nit al ras, uns altres escrutaven els signes dels astres, avui Simeó i Anna
pregaven i vetllaven sense perdre en cap moment l’esperança de que abans de
morir veurien al Salvador. I la seva esperança fou recompensada, Simeó prengué
la salvació en braços i Anna en parlava a tots els qui esperaven el temps en
que Jerusalem seria redimida.
El camí està preparat, al temple hi ha entrat molt més que l’àngel de l’aliança,
hi ha entrat el mateix Messies, el rei de la gloria pel qui el salmista demana
d’engrandir les portalades eternes. Com diu la Carta als Hebreus Jesús s’ha
emparentat amb nosaltres per tal de fer-nos lliures, perquè puguem perdre el
temor a la mort. Ell destituirà la mort, cert; però per destituir-la cal que
passi la prova del sofriment humà, sols morint pot confortar-nos a nosaltres
que som provats per totes les limitacions que comporta la condició humana.
L’obra de la salvació no és amiga de grans manifestacions, sols de les justes i
necessàries; l’obra de la salvació no cerca grans anuncis, sols els que calen;
l’obra de la salvació es revela a qui Déu vol i quan vol i no és amiga per
fer-ho de triar als poderosos, ans al contrari, cerca als humils de cor, però
rics en esperança. Des de bon començament Crist s’amaga als pretesos savis i
prudents, però es revela als humils.
Aquest sacrifici ritual d’avui al temple no és altra cosa que l’anunci del gran
sacrifici que Déu oferirà en bé de tots nosaltres; com Abraham oferí Isaac a la
muntanya, el Pare oferirà al seu Fill a la creu. Escriu sant Bernat: «Avui en
efecte, es va oferir no perquè li calgués fer-ho, ni perquè fos subjecte de la
Llei, sinó perquè ell mateix ho va voler. I sobre la creu el mateix, s’oferirà
no perquè mereixés la mort, ni perquè els seus enemics tinguessin poder sobre
ell, sinó perquè ell mateix ho va voler.» (Sermó II per a la Presentació del
Senyor).
La història de la salvació no és planera, mostra d’això és que una espasa de
dolor traspassarà l’ànima de Maria; perquè la llum que es revela a les nacions
és una senyera combatuda, motiu de que alguns s’alcin mentre d’altres cauen.
Ens ho diu el mateix Jesús: «Us penseu que he vingut a portar la pau a la
terra? Us asseguro que no. He vingut a portar-hi divisió.» (Lc 12,51). L’eterna
lluita entre el bé i el mal farà que el mal s’oposi amb totes les seves forces
al pla de salvació de Déu. Però Crist ens sortirà vencedor.
Ell és el gran sacerdot, compassiu i acreditat davant de Déu per expiar els
pecats del poble. Ell és el salvador de tots els pobles, de tots els homes, de
tots nosaltres.
El Salvador és aquest noi que anava creixent, fent-se fort, entenimentat i al
que Déu havia donat el seu favor.
Ell és la bondat i l’únic camí que porta a la salvació.