Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 50,4-7; Sl 21,8-9.17-18a.19-20.23-24; Fl 2,6-11 i Mc 14,1-15,47
El
regne del nostre pare David està a punt d’arribar (Cf. Mc 11,9-10), cridava la
gent tot estenent mantells pel camí. Ha entrat a Jerusalem el
qui ve en nom del Senyor i el seu regne està a punt d’arribar. Aquest rei però
fa la seva entrada muntant un pollí, una animal que havia estat en temps de
David, el rei per excel·lència, símbol de majestat i per això el profeta
Zacaries havia dit: «Alegra’t, ciutat de Sió, crida de goig, Jerusalem! Mira el
teu rei que ve cap a tu, just i victoriós; arriba humilment, muntat en un ase,
en un pollí, un fill de somera.» (Za 9,9). Ara aquest rei de reis, que no entra
pas a dalt d’un cavall majestuós com els reis del seu temps, que no ha estat
ungit d’antuvi per cap profeta perquè ell mateix és de condició divina, ha
vingut a instaurar el regne definitiu. És un rei que s’ha fet semblant als
homes, en tot com un home qualsevol, llevat del pecat; s’ha fet no res, fins a
esdevenir esclau i acceptar una mort ignominiosa als ulls dels homes, una mort
de creu, perquè en el pla del Fill de Déu està de fer-se obedient per
ensenyar-nos a nosaltres a ser-ho també. Però aquest rei tan atípic és Senyor a
glòria de Déu Pare.
La salvació no s’improvisa, a voltes als nostres ulls és desconcertant, però
poc a poc tot va encaixant. D’una banda el complot dels sacerdots i els mestres
de la llei ha trobat en un dels dotze qui a canvi d’unes monedes els lliurarà
al Mestre. D’altra banda els deixebles troben el pollí o el lloc on menjar l’anyell
pasqual tal com el Senyor els havia dit. Jesús sap qui el trairà, sap qui el
negarà, qui quedarà desenganyat i que quasi bé tots l’abandonaran com ovelles
sense pastor.
Des dels petits detalls fins als grans tot està previst perquè ha arribat l’hora
en que el Fill de l’home és entregat als pecadors. L’hora en que el Messies, el
fill d’aquell qui és Beneït, s’asseurà a la dreta del Totpoderós per venir a la
fi dels temps enmig dels núvols del cel. No manca cap detall, el procés amb
declaracions en fals i que no concorden, l’esquinçament dels vestits del gran
sacerdot, escopinades, cops de puny i bufetades. Tampoc no manca l’aquiescència
d’un Pilat sorprès per aquell rei que no es defensa, que sap que li han lliurat
aquell home per enveja però que a la fi li pot més acontentar la gent i
entregar a Jesús als soldats perquè l’assotin i el crucifiquin, que salvar a un
just.
El rei aclamat per la multitud un diumenge, és coronat d’espines un divendres,
passa de caminar sobre catifes i branques d’olivera a tenir per ceptre una
canya i de ser rebut amb crits de joia a tenir per homenatge escopinades. Fins
i tot qui l’ajuda a portar la creu ho fa per força; fins i tot els seus vestits
són jugats als daus; fins i tot clavat a la creu no deixa de rebre insults i
mofes. És l’hora en que el Fill de Déu fet home, fet obedient fins a acceptar
la mort i una mort de creu, recull i experimenta en ell mateix tota la misèria
humana i davant aquesta misèria clama al Pare.
Però, com diu el centurió, és veritat que aquest és el Fill de Déu; potser no
ho sembla quan tant sols unes dones, les que el proveïen amb els seus propis
recursos, l’acompanyen i tant sols un home s’atreveix a reclamar el seu cos;
però aquest que ha patit tant, és el nostre redemptor i ha patit per nosaltres
i com nosaltres. Ell no s’ha resistit ni s’ha fet enrere, ha parat l’esquena,
les galtes i la cara davant ofenses, assots i escopinades, tal com havia
profetitzat Isaïes. Però amb Ell hi ha Déu, la seva ajuda és Déu i parant com
una roca ni es dona per vençut ni queda avergonyit.
Calia tot això? Calia que les paraules de Jesús indicant com havia de morir s’acomplissin
(Cf. Jn 18,32) i calia que experimentant tota la baixesa humana ens mostrés el
camí de la conversió que du a la vida. La pedra rodolà i el sepulcre quedà
tancat, però mentre algunes dones s’ho miraven, s’estava obrint la porta de la
nostra salvació. Crist, el Fill de Déu, es feu obedient i semblant als homes,
tant sols així podia redimir-nos, sabent ben bé com pot arribar a ser la
misèria humana i lliurant-nos el seu cos i la seva sang, establint amb
nosaltres una aliança perpètua tot just abans que fos traït, abandonat, negat,
condemnat injustament, escarnit i crucificat. Com tants homes són també avui
traïts, negats, condemnats injustament, escarnits i crucificats d’una o altra
manera. Com tantes vegades nosaltres traïm, abandonem, neguem, condemnem
injustament, escarnim i crucifiquem ni que sigui sense vessament de sang.
Jesús, el Crist, davant de tant sofriment callava, no es defensava i es deixava
fer; sabia que res no podria canviar la voluntat d’aquells qui el volien mort i
quan abans millor. Però sobretot sabia que portant a les seves espatlles tot el
sofriment humà, morint i davallant al país dels morts, ens obria la porta del
nostre propi sepulcre. Ell que salvà als altres, Ell que no es volgué guardar
gelosament la seva igualtat amb Déu salvant-se ell mateix i baixant de la creu,
ens salva a tots nosaltres fent el camí que les Escriptures havien predit d’Ell
i quan haurà ressuscitat anirà davant nostra cap al Pare per preparar-nos-hi
estada.
Ara i aquí per a nosaltres és l’hora de vetllar i de pregar; demanant-li al
Senyor fortalesa per no adormir-nos en la venalitat de les coses fugisseres o
que ofenen, com si fossin escopinades i bufetades al rostre del Senyor; perquè
Ell va dir «tot allò que fèieu a un d’aquets germans meus, a mi m’ho fèieu.»
(Mt 25,40) i als nostres germans els tenim sempre amb nosaltres i els podem fer
el bé sempre que vulguem (Cf. Mc 14,7). I tal volta nosaltres assotem amb el
fuet de la discòrdia; escopim amb la nostra vanitat; bufetegem amb la nostra
discriminació; traïm amb el nostre orgull; neguem amb la nostra enveja; clavem
a la creu al germà amb la nostra ambició.
Ara i aquí per a nosaltres és l’hora de cercar de superar la nostra feblesa
però no pas per fer el que nosaltres volem, sinó el que Déu vol de nosaltres;
com ho feu aquell qui digué «no he baixat del cel per fer la meva voluntat,
sinó la voluntat del qui m’ha enviat.» (Jn 6,38).
I a fe que la va fer la voluntat del Pare, fins a la mort i una mort de creu.