TERCER ESCRUTINI DEL CATECUMEN IVAN CALLEJA
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Lectures del cicle A: Ez 37,12-14, Sl 129, Rm 8,8-11; Jo 11,1-45
«Quan obriré els vostres sepulcres i us en faré sortir, sabreu que jo sóc el
Senyor» ens ha dit el profeta Ezequiel. Hi havia un home anomenat Llàtzer que
es posà malalt; tant ell com les seves germanes Marta i Maria eren amics del
Senyor i el Senyor els estimava. Res més natural doncs que en posar-se Llàtzer
malalt les dues germanes ho fessin saber al Senyor. Trobem avui en l’Evangeli
perfectament sincronitzada la naturalesa divina i humana de Jesús, el Fill de
Déu fet home per a la nostra salvació. Jesús s’afligeix per la malaltia i
encara més per la mort del seu amic, es commou en sentir el plor de Maria i
dels jueus que l’acompanyaven; es commou de nou davant del sepulcre i els ulls
se li negaren de llàgrimes. És l’amic qui plora pel dolor dels seus estimats;
alhora és Déu qui es commou pel dolor de la humanitat.
El dolor, la malaltia, la vida i la mort són ben presents al llarg de la nostra
existència terrenal; també ho foren en la vida de Jesús perquè li sortien al
pas dia rere dia. Malats que supliquen ser guarits, endimoniats a
qui cal alliberar; morts a qui ploren el seus. Aquell qui és senyor de la vida
i de la mort, aquell qui ha vingut a destruir la mort, es commou davant del
dolor i de la mort dels altres, també davant la mort de l’amic, tot i saber que
aquesta mort és en profit dels qui el segueixen, perquè veient-la vençuda
creuran.
La resurrecció de Llàtzer és com un tast de la vertadera resurrecció que ens
guanya la salvació a tots nosaltres, la de Crist crucificat i sepultat. Llàtzer
surt del sepulcre al quart dia, Crist al tercer; Llàtzer és cridat a fora pel
Senyor; Crist venç la mort per la força de l’Esperit, aquell que va
ressuscitar-lo d’entre els morts i que donarà la vida als nostres cossos
mortals, com ens ha dit l’Apòstol. Llàtzer torna a la vida d’abans, Crist torna
a la vida eterna; Llàtzer surt del sepulcre amb els peus i les mans lligats amb
les benes d’amortallar i la cara lligada amb un mocador; Crist deixant el
sepulcre buit amb el llençol d’amortallar aplanat i el mocador que li havien
posat al cap continuant lligat a part; Llàtzer recupera un cos mortal i Crist
obté un cos gloriós; perquè el sepulcre de Llàtzer és ple però el de Crist és
buit.
La resurrecció de Llàtzer, millor dit la tornada de Llàtzer a la vida, és un
signe prodigiós certament, que potser fins i tot precipita els plans dels seus
enemics contra Jesús; però al cap i a la fi és tant sols un tast de la
vertadera resurrecció, la d’aquell qui és la resurrecció i la vida; la d’aquell
la fe en el qual transforma la mort en vida i una vida que ja no coneix la
mort. Perquè Jesús, ens ho diu Marta, és el Messies, el Fill de Déu que havia
de venir al món per dur-nos la vida.
La resurrecció que professem en la nostra fe no és tant sols una esperança, és
una certesa. També nosaltres davant la mort estem temptats de dir-li a Jesús
«si haguéssiu estat aquí, el meu germà (la meva mare, el meu pare, el meu fill,
la meva filla, la meva esposa, el meu amic) no s’hauria mort» i per la fe ens
cal afegir «però fins i tot ara jo se que Déu et concedirà tot el qui li
demanis.» La fe adolorida de Marta ens dona la proclamació del Crist com a font
de resurrecció i de vida.
«Llàtzer, el nostre amic, s’ha adormit; vaig a despertar-lo»; els deixebles
quedaren desconcertats, creien entendre que l’amic del Senyor s’havia adormit
qui sap si per la febre, per tornar aviat de nou a la salut. El que Crist els
volia dir és que per Ell i amb Ell la mort s’ha convertit en un són del que Ell
mateix ens desvetllarà.
«Ho creus això?» li pregunta Jesús a Marta, ens ho pregunta a tots i cadascun
de nosaltres, t’ho pregunta a tu estimat catecumen. I tots hem de respondre que
creiem en Déu, Déu de vius i no de morts, que ens envià al seu Fill com a
missatger de la vida per portar-nos la resurrecció. Una resurrecció que és l’eix
de la nostra fe i que estem a punt de celebrar de nou en la propera festa de la
Pasqua.