MISSA
DEL DIA (Cicle B)
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Fets 10,34a.37-43; Sl 117,1-2.6ab-17.22-23; 1C 5,6b-8 i Jo 20,1-9
La
tomba és buida, Maria Magdalena ha trobat la pedra que tancava el sepulcre
treta i després Pere, el deixeble estimat i la mateixa Maria Magdalena han vist
que el cos ja no hi és a dins del sepulcre allí on l’havien dipositat i les
dones havien vist col·locar-lo. És una evidència física, el cos de Jesús ha
desaparegut del lloc on havia d’estar. D’aquest punt de partida neix l’experiència
de fe de cadascun dels personatges, cadascun la seva viscuda com una relació
personal amb el Senyor.
Maria Magdalena primer creu que el cos ha estat robat, el seu procés personal
la porta a reconèixer al Senyor quan aquest i tant sols quan aquest la crida
pel seu nom, un signe de relació directe.
El deixeble estimat en té prou de veure la tomba buida per creure, tot i que
encara no ha copsat del tot la relació amb el que deien les Escriptures és però
el primer en creure, com havia estat el darrer d’acompanyar Jesús a la creu, l’únic
que no l’abandonà.
Pere no acaba de veure-ho amb els ulls de la fe, està desconcertat davant les
evidències i qui sap si encara torbat pel record de la seva negació. Trigarà una
mica a poder proclamar el missatge i a predicar el que ha viscut darrerament,
explicant el seu testimoniatge de la vida pública, de la mort i de la
resurrecció del Crist.
Tres camins personals de fe, experiències de fe que poden representar també les
nostres; perquè la fe és una experiència personal, única i intransferible; un
regal de Déu a cadascun de nosaltres per viure’l amb el conjunt de l’Església.
Jesús confià a Maria Magdalena la seva missió personal, tornar al Pare alhora
que transmet la filiació divina a tots els seus. Jesús anuncia que ara Déu és
Pare de tots, perquè per la resurrecció, hem estat fets fills amb el Fill i
això Jesús ho ha anunciat a una dona i Maria Magdalena no sols té una
experiència que comunicar als deixebles, haver vist i reconegut al Senyor, sinó
que també ha rebut una missió, comunicar que ara tots són fills de Déu. Després
de l’experiència personal ve l’experiència comunitària, eclesial.
No serà fins aleshores, quan la comunitat es trobarà reunida el primer dia de
la setmana, junts amb les portes tancades per por. Sols llavors és quan Jesús s’hi
fa present enmig, és allà amb el seus, i el que no hi és, Tomàs, no creurà,
potser volent remarcar que qui no forma part de la comunitat qui no hi
participa, no pot creure o si més no ho té bastant més difícil. Una reunió
comunitària de la primitiva Església, en la que Jesús farà tres comunicacions
importants, en primer lloc anunciar-los la missió que el Pare l’hi havia
confiat, Pare que ara ho és de tots; en segon lloc que ells són els qui ara han
d’anunciar la bona nova i que per a complir aquesta missió cal la força de l’Esperit
Sant sobre ells i això els donarà finalment la potestat de perdonar i retenir
els pecats.
És per l’Esperit Sant que la comunitat rep les forces necessàries per acomplir
la missió encomanada i els ministres el poder suficient per perdonar els pecats
en nom del Senyor.
Experiència personal i experiència comunitària dos marcs inseparables per viure
la fe, però és realment quan l’experiència de fe és comunitària que es rep l’Esperit
Sant i es reben els diversos dons que l’enriqueixen.
El relat de la resurrecció en el quart Evangeli és ric en contingut, l’autor
cerca, deixant constància dels diversos fets, que qui ho llegeixi cregui en
Jesús i el reconegui com el Messies, el Fill de Déu, tal com han cregut els
deixebles, cadascun amb la seva pròpia experiència personal i tots junts en
experiència comunitària.
Ara ens toca a nosaltres de creure sense haver vist, vivint amb sinceritat i
veritat.