Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Sir 39,8-14; Sl 62; Fl 3,17-4,1; Mt 5,13-19
«Si Ell està amb nosaltres, qui ens podrà enganyar? Si ell està en nosaltres,
què ens serà impossible amb aquell qui ens enforteix? Si ell
està a favor nostre, qui estarà contra nosaltres?». (Sermó
d’Advent 7,2)
Per sant Bernat Crist és el model, estava cert de la seva ciutadania i que al
final de la cursa, si el creient es manté fidel, els nostres cossos podran ser
glorificats, com ho fou el de Crist mateix. Jesucrist és el model per al monjo,
és el model per a tot cristià; un model en el que emmirallar-se sabedors però
de les nostres flaqueses tant físiques com morals, coneixedors de que ens cal l’ajut
de la seva gràcia; sempre certs de que Crist ens estima i ens vol al seu Regne.
No és pas fàcil per a ningú d’arribar al Regne; tampoc ho fou per els sants i
tampoc ho fou per a Bernat de Claravall. Aquell home de personalitat
carismàtica, de zel impetuós, que potser no sempre fou tant mel·liflu, com el
lloà Pius XII, lluità en tot moment per apartar-se del camí de la perdició,
dels valors terrenals i fixar la mirada en allò que ens configura al Crist. Amb
aquest ideal deixà la seva còmode vida per entrar a Cister, amb aquest ideal
inicià el seu camí monàstic.
Crist com a camí, Crist com a meta i Crist com a centre. Sant Bernat assumeix
apassionadament la centralitat del Crist que sant Benet expressa en la Regla i
seguint l’esperit dels pares fundadors de Cister, viu la seva vida pel Crist.
Sant Bernat no volgué altra cosa que complir els manaments del Senyor, fins els
més menuts, i ensenyar als altres, també a nosaltres avui, a fer el mateix;
perquè la seva paraula, la seva obra, no ha perdut ni la frescor, ni la
proximitat i segueix transformant els cors que es deixen tocar per ella.
«Que mai es tanqui la teva boca al nom de Maria, que no s’absenti del teu cor,
que no traeixis l’exemple de la seva vida; així podràs tenir la seva
intercessió.» (Sermó
sobre la Verge Maria II,17).
Per a sant Bernat certament no hi ha cap altre model que Crist; però per
arribar a Crist tenim dues grans ajudes. La primera, la brúixola que ens hi
guia, el far que ens indica els topants, és aquella qui el portà en les seves
entranyes, aquella qui destinada des de sempre pel Pare a acollir-lo esdevingué
així la mare clement, la mare piadosa, la dolça mare per la qual Crist se’ns fa
més accessible malgrat la nostra carnalitat, perquè ella fou una com nosaltres,
tocada per Déu des de la seva concepció, però dona i mare com qualsevol dona i
qualsevol mare.
Sant Bernat profundament cristològic és alhora profundament mariològic perquè
veu en Maria aquella que ens acosta al seu Fill, aquella que ens el fa proper i
que com a mare i no volent res més que el millor per a nosaltres, ens vol
fidels al Crist. Maria és per això, escriu sant Bernat, l’estel radiant la llum
del qual s’estén a tot el món, que brilla als cels i il·lumina els abismes, que
s’aixeca inefable, esplendorosa amb els seu exemple i brillant pel seus mèrits
(cf. Sermó sobre la Verge Maria II,17).
Sant Bernat s’alimentà de l’exemple de Maria, i així el representa al
iconogràfica de la lactatio, sant Bernat nodrit per Maria com ho fou el mateix
Jesús infant. Perquè en ella sant Bernat tenia el seu aliment espiritual i en
ella s’emmirallava.
«El qui vol estar amb Déu ha de pregar sovint, és quan preguem que parlem amb
Déu i quan llegim l’Escriptura és Déu qui ens parla.» (Sentències
III,97).
La segona ajuda per arribar al Crist és l’Escriptura. Sant Bernat destacà pel
seu treball espiritual; per això treballa i recorre a les escriptures i a elles
lliura el testimoniatge de la seva vida. «L’acció és poderosa sols si s’arrela
en una vida interior profunda», escriu Bernat en el seu tractat De
Consideratione.
Sant Bernat monjo i evangelitzador alhora, teixeix un vincle entre l’acció i la
contemplació, que en realitat és només el despertar a una vida superior, a una
vida d’acció més perfecta i fructífera, una preciosa font de caritat
apostòlica. Sap que de l’Escriptura neix l’esperit d’intel·ligència, que actua
com una pluja que ens dona la saviesa que es transmet de generació en
generació. Sant Bernat pouant en l’Escriptura desenvolupa una teologia de la
gràcia perquè l’amor és l’única raó de ser de l’home. Déu, que té sempre la
intenció i la ferma i decidida voluntat d’acostar-se’ns comença i completa el
treball de transformació de la nostra ànima per llur gràcia.
Bernat parteix de la meditació de la Paraula, en la línia que la Constitució
Dei Verbum del Concili Vaticà II prendria segles després, i alhora de l’ajuda
de la gràcia, en la més pura arrel agustiniana. Per a ell fonamentats amb l’Escriptura
i per la tradició i ajudats per l’autoconeixement i el lliurament personal, hem
de cooperar amb l’acció de la gràcia que ens allibera, perquè la redempció es
realitzi en la nostra vida. Cada ànima, sempre pecaminosa, assegura sant
Bernat, tan conscient del seu exili i tan a prop de la desesperació, no sols
pot descobrir una raó per a esperar el perdó i la misericòrdia, sinó fins i tot
atrevir-se a aspirar a la perfecta unió amb Déu en una unió mística.
Sant Bernat fixant els ulls en Crist, cercant amb Ell aquesta unió mística,
tenim com a exemple Maria i com a guia l’Escriptura, esdevingué sal per a la
terra i llum per al món. Sabia on tornar salada la sal si perdia el gust, en l’Escriptura;
sabia on trobar la llum si la perdia, en Maria que era el far que el guiava,
aquella llum que resplendeix davant la gent i fa llum a tots els qui són a la
casa de Déu. Tot això sant Bernat ho visqué d’una manera concreta, particular,
visqué la seva fe com a monjo, cercant Crist al clos del monestir, seguint la
Regla de sant Benet i l’esperit dels nostres pares fundadors que cercaven de
viure amb autenticitat la vida monàstica.
Bernat de Claravall fou abat, ha estat canonitzat, és Doctor de l’Església,
considerat el darrer dels Pares i Doctor Mel·liflu; però per a ell el més
important fou ser monjo. Aquell jove atret per la nova fundació de Cister
escriuria que al monjo el fa la professió, al prelat la necessitat i de monjo
fou la seva vocació i la seva vida. (Cf. De moribus et officio episcoporum
tractatus seu. Epistola XLII ad Henricum Archiepiscopum Senonensem, IX,
33). Aquesta vocació monàstica la visqué sense passar per alt ni el tret més
insignificant de la Regla de sant Benet, sense deixar de complir cap dels
manaments del Senyor i per això fou i encara és avui capaç d’ensenyar-nos a
nosaltres a fer el mateix perquè ell complint i ensenyant ha estat tingut per
gran al Regne del cel.
En paraules seves: «Segueixen i aconsegueixen al Crist els qui s’abracen al seu
exemple amb humilitat, amb perseverança i amb tot el seu esperit.» (Sermons
varis, 68).
Així fou Bernat de Claravall, un enamorat del Crist al qui la iconografia
representa abraçant-lo als peus de la creu, com aquell qui sap que aferrat al
Crist res ha de témer i tot ho té.