Homilia predicada pel P. Octavi Vilà
Sir 15,15-20; Sl 18,1-2.4-5.17-18.33-34; 1C 2,6-10; Mt 5,17-37
«Doncs jo us dic» és l’expressió emprada per Jesús per mostrar-nos la plenitud
de la Llei, aquella Llei que ell no ha vingut a desautoritzar sinó a completar;
aquella Llei que donà Déu a Moisés al Sinaí per tal de que el poble que dubtava
d’Ell, que ja acariciava d’adorar un vedell de fosa, fet per mans d’homes,
pogués viure seguint els preceptes del Senyor; aquella Llei que l’Apòstol Pau
defineix com educadora dels ignorants, mestre dels qui no saben, el lloc on
trobar l’expressió clara del coneixement i de la veritat (cf. Rm 2,20). Una
llei, qualsevol llei, sorgeix quan es vulneren determinats drets de la persona,
l’ésser creat per Déu a imatge seva i que ha estat objecte i centre de l’obra
de la redempció. Quan es trencà la confiança de l’home en Déu, que li havia
prohibit sols una sola cosa, per aquesta seva infidelitat Déu li barrà el pas
al paradís i l’imposà la llei del treball. Quan al desert el poble alliberat
del domini dels egipcis cercava nous esclavatges idolàtrics, li donà el
decàleg. Però la infidelitat del poble vers la llei no ha desaparegut al llarg
dels temps i d’ella no s’escapen pas els mestres de la llei i els fariseus que
s’han assegut a la càtedra de Moisès; que diuen el que cal fer i observar, però
no actuen, perquè diuen i no fan; preparen càrregues pesades i insuportables i
les posen a les espatlles dels altres, però ells no volen ni moure-les amb el
dit (cf. Mt 23,2-4). Però ara en Crist no tenim pas un gran sacerdot incapaç de
compadir-se de les nostres febleses: ell, de manera semblant a nosaltres, ha
estat provat en tot, encara que sense pecar (cf. He 4,15), per això ens pot dir
amb tota autoritat: «doncs jo us dic».
I què és el que ens diu Crist? Doncs que ja no n’hi ha prou amb no matar, cal
no dir paraules de menyspreu, ni insultar. Què no n’hi ha prou amb no cometre
adulteri, cal no mirar amb mal desig des del fons del cor. Què no n’hi ha prou
amb no trencar els juraments, cal no jurar pel que no podem fer tornar blanc o
negre. Senzillament hem de dir sí, quan és sí i no, quan és no; sí a la
vertadera vida, no al pecat. Aquesta és la saviesa enclosa en el pla de Déu,
ens ha dit l’Apòstol, que sols podem rebre amb una fe prou madura. Moltes d’aquestes
coses no tenen avui bona premsa, la nostra societat, cada cop més acomodatícia
i relativitzadora va normalitzant situacions que xoquen amb el que ens diu
també avui Jesús. Però certament Jesús, el Crist, tampoc no fou pas benvist
pels mestres de la llei del seu temps, per aquells qui es vantaven de
conèixer-la però que de fet no la practicaven; Crist podia ser vist en certa
manera com un antisistema, quan de fet no vingué pas a abolir la Llei del seu
Pare, que gràcies a Ell és també el nostre Pare, sinó a portar-la al seu ple
acompliment. Això xocà amb la mentalitat dels que havien anat interpretant la
Llei de manera acomodatícia als seus interessos, que l’havien amansit per tal
de que no els perjudiqués en l’acompliment, no pas de la Llei sinó de la seva
pròpia voluntat. Això xoca també avui amb determinades mentalitats i el
magisteri de Crist, que és el de l’Església, és sovint titllat d’anar contra
determinades pautes de comportament social; però el missatge de Crist segueix
viu també avui.
Però qui sap si tampoc nosaltres som millors que aquells mestres de la Llei;
qui sap si ara mateix tots i cadascun de nosaltres, que estem vora l’altar a
punt de presentar l’ofrena del cos i de la sang del Crist, no ens hauríem de
donar mitja volta, anar a arranjar les malifetes que hem fet als altres i sols
llavors tornar i presentar l’ofrena. La Llei de Déu no és fàcil d’acomplir,
perquè és exigent i Jesús arriba al límit de l’exigència portant-la al seu
acompliment donant la seva pròpia vida. És per mostrar-nos el camí de la Llei
que ha mort en creu i ressuscitant ha vençut a la mort. Perquè la Llei no té
sentit per si mateixa, és un camí, un instrument per arribar a Déu. Està a les
nostres mans seguir-lo o abandonar-lo. La tria la fem nosaltres, ens ho ha dit
el Siràcida, perquè també avui tenim al davant el foc i l’aigua; la vida i la
mort. Escollir hauria de ser-nos fàcil perquè la Llei divina no és un jou pesat
d’esclavatge, sinó do de gràcia que allibera i condueix a la felicitat, és font
i centre de la vida. Acomplir-la exigeix això sí, l’escolta del cor, una
escolta feta d’obediència no servil, sinó filial, confiada, conscient; això és,
fruit d’una trobada personal amb el Senyor de la vida, una trobada que s’ha de
traduir en decisions concretes i convertir-se en camí i seguiment, en una
realitat palpable en les nostres vides (cf. Benet XVI, 9 de novembre de 2011).