Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Jl 2,12-18; Sl 50,3-4.5-6a.12-13.14 i 17; 2C 5,20-6,2; Mt 6,1-6.16-18
Ara
és l’hora favorable per a la conversió, ara és el temps per a avançar en aquest
camí de conversió. La Quaresma ens surt al pas cada any com una oportunitat, al
llarg d’aquest temps Déu mateix ens surt a l’encontre amb més força potser que
en altres moments per a viure el centre, el nucli de la nostra fe: la passió,
mort i resurrecció del Senyor; el cimal del misteri de la redempció. Jesús
mateix va fent camí cap al seu destí, vers Jerusalem i ens convida a unir-nos a
Ell, a fer camí amb ell per tal de poder compartir també amb Ell la gloria que
li té reservada el seu Pare, que és també el nostre pare.
La Quaresma és abans que res camí de conversió, com ens diu el profeta Joel;
una conversió profunda, radical que no pot ser tant sols de façana sinó que ha
ser de cor, ha de transformar la nostra manera d’obrar, de pensar, d’observar
als altres intentant de fer-ho amb la mirada de Déu. Sols Déu és perfecte, tots
nosaltres som perfectibles, tots estem per tant convidats a viure aquest temps
quaresmal com una nova oportunitat per a emmirallar-nos en Crist. Cert que mai
no podrem ser com Ell, però també és cert que Ell mateix encarnant-se, fent-se
home ens ha volgut mostrar que podem viure com a fills de Déu si ens deixem
amarar de la seva gràcia per esdevenir també nosaltres benignes i entranyables.
No es tracta d’una conversió de façana, no es tracta d’esquinçar-nos els
vestits, sinó el cor; sols així podrem caminar al seu costat quan la seva vida
ja declina, al capvespre de la creu que és anunci de l’alabada de la
resurrecció. Tanmateix la nostra conversió fent morir l’home antic ha de ser
anunci de l’home nou, aquell que redimit per la passió, mort i resurrecció del
Fill ens fa fills del Pare, cohereus amb el mateix Crist; però per començar a
caminar ens cal abans que res el penediment. El salmista ens convida a
reconèixer les nostres faltes, a reconèixer que hem fet el que és dolent als
ulls de Déu i a demanar el perdó dels nostres pecats per tal de poder ser
purificats.
El camí de la conversió passa per la reconciliació a la que ens convida l’Apòstol.
La benignitat de Déu ha de ser corresposta amb el nostre desig de renéixer amb
un esperit cada cop més ferm, no podem restar de braços creuats malversant la
gràcia que hem rebut si volem ser justos segons la justícia de Déu. Ell ens ha
escoltat i ens convida a aprofitar l’hora favorable que tenim davant dels ulls.
La Quaresma és el moment de l’any litúrgic privilegiat per a viure aquesta
reconciliació amb Déu per tal de poder arribar amb una ànima pura a la
celebració del misteri pasqual. Des d’antic l’Església ha viscut la Quaresma
com un camí de catecumenat, l’assemblea acompanya als qui seran incorporats pel
baptisme a l’Església en la solemnitat de les solemnitats, la Vetlla Pasqual.
Tots plegats hem de viure aquest temps com una renovació profunda del nostre
lligam amb el Senyor pel baptisme, un baptisme que no ha perdut pas l’eficàcia
però que nosaltres mateixos n’hem esmorteït els efectes amb les nostres
fragilitats, amb les nostres faltes, amb els nostres pecats. També nosaltres caminant vers la creu, caminant vers el
sepulcre buit, caminant vers la Pasqua ens hem d’anar deixant reconciliar amb
Déu, ens hem d’anar obrint de nou a la seva gràcia.
En aquest camí de conversió que és la Quaresma, no hi ha lloc per a la
hipocresia, pels gestos buits que ja tenen en ells mateixos la seva recompensa.
Per poder avançar ens cal mirar sempre de cercar la recompensa del nostre Pare
del cel, no pas l’alabança dels homes. Ens cal pensar en aquell per a qui no hi
ha secrets, aquell qui veu el que és amagat, aquell que tant sols Ell ens pot
recompensar i no recompensa pas almoines lliurades a tocs de trompeta,
pregàries fetes a les cantonades de les places, posats tristos i cares
desfigurades; sinó que ens demana que ens deixem elevar els esperits per tal d’assolir
aquella força i aquella victòria que Crist, el Senyor, va assolir per a
nosaltres, no pas amb posats amarats d’hipocresia, sinó amb la nuesa i el
silenci del desert, de la creu i del sepulcre; anuncis de la joia pasqual.
Sense desert, sense creu, sense sepulcre no hi ha resurrecció. Tampoc per a
nosaltres sense conversió de cor no hi ha Quaresma i sense Quaresma no hi ha Pasqua.