Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1S 16,1.6-7.10-13a; Sl 22,1-3,4-6; Ef 5,8-14; Jo 9,1-41
«Com se t’han obert els ulls?» preguntaven a aquell que essent cec de naixement
fins llavors s’asseia a captar perquè no tenia oportunitat de fer altra cosa. La
gent donava per descomptat que aquell home havia pecat i que per tant es
mereixia de ser cec, però de fet eren ells els cecs perquè no estaven amb el
Senyor. La fe d’aquell home es desvetllà en convidar-lo Jesús a rentar-se, a
purificar-se i a esdevenir ell mateix revelació de les obres de Déu. I així com
el Senyor-Déu va modelar l’home amb pols de la terra, li va infondre l’alè i l’home
es convertí en un ésser viu (Cf. Gn 7,7), Jesús va fer amb la seva saliva una
mica de fang i estenent-lo sobre els ulls del cec feu d’ell un adorador del
Fill de l’home, li donà una nova vida. D’ençà que existeix el món no s’havia
vist un prodigi tal, que algú obrís els ulls a un cec de naixement.
A través de Samuel el Senyor escollí el més petit dels fills de Jesè com a rei;
ara també Jesús escull un petit, un cec assegut al camí per a manifestar l’obra
de Déu a través d’aquell qui és la llum del món. Ara els cecs són els qui
creien veure-hi, la ceguesa afecta a aquells qui es pregunten com se li han
obert als ulls a aquell cec de naixement, que es pregunten com pot ser que un
pecador, com consideren a Jesús, que no respecte el descans del dissabte, faci
tals miracles; com és que ara hi veu aquell altre pecador que no hi havia vist
mai i com pot ser que a més els doni lliçons. No saben interpretar els signes
que el Senyor els hi està mostrant i el mateix cec els diu «ja us ho he dit i
no n’heu fet cas». No fan cas ni tant sols veien un prodigi com aquest, el de
posar llum a la foscor d’un home nascut en la tenebra no pas del pecat sinó de
la ceguesa de no reconèixer a Déu.
Davant d’aquell qui és la llum les coses, com ens ha dit l’Apòstol, queden ben
clares i visibles; la fe d’un, la incredulitat dels altres. Jesús no tant sols
l’imposa les mans, també li mana de rentar-se. L’aigua i la llum són elements
essencials per a la vida. Precisament per això,
Jesús els eleva a la categoria de signes reveladors del gran misteri de la
participació de l’home en la nova vida que ens vindrà pel baptisme. El cec de
naixement representa a l’home que marcat pel pecat, desitja conèixer la veritat
sobre si mateix i sobre el seu destí, però es veu impedit, limitat per fer-ho.
Els fariseus representen a aquells que ni tenint la llum davant dels ulls són
capaços de veure-hi, perquè es neguen a veure-hi. En confiar-se a Jesús que tot
ho pot, que és la llum del món i llum per al món tot aquell espiritualment cec
de naixement té la possibilitat de tornar a la llum, és a dir, de néixer a la
vida sobrenatural, així com pel baptisme naixem a una vida nova. Mentre que el
cec s’acosta a la llum, els doctors de la llei, s’enfonsen cada vegada més en
la tenebra de la negació d’allò que és evident, s’enfonsen en la seva ceguesa
interior.
Tancats en la seva presumpció, creient tenir ja la llum, fins i tot creuen ser
els monopolitzadors de la llum; no s’obren a la veritat de Jesús fent tot el
possible per negar l’evidència, posant en dubte la identitat de l’home curat;
negant l’acció de Déu en la curació, i arriben fins i tot a dubtar de la
ceguesa de naixement d’aquell home. El seu entossudiment en negar-se a
reconèixer el que tots han vist, que era cec i ara hi veu, arriba a l’exclusió
del temple de l’home curat. Són pitjor que cecs perquè veient-hi no volen
veure.
Alegrem-nos nosaltres de veure-hi amb els ulls de la fe, alegrem-nos com ens ha
convidat l’introit d’avui, perquè després de la ceguesa ve la llum; després de
la foscor del calvari del Divendres Sant vindrà la llum de la nit de Pasqua,
quan la llum pren un protagonisme molt especial; una llum que neix d’un foc nou
per tal de donar-nos una vida nova. Una llum que és d’aquell qui ha vingut de
Déu, perquè sinó vingués de Déu no tindria poder per a fer res. Però per poder
caminar sota la claror d’aquesta llum, hem de ser capaços d’abandonar tot allò
de dolent que la llum ha denunciat i ha deixat clarament visible i
configurar-nos al Crist, deixant-nos tocar per Ell, rentant-nos en l’aigua de l’enviat,
aquell qui és la llum per al món, llum per a nosaltres. Aquesta és l’alegria d’aquest
diumenge, quan comencem a albirar la llum que la nit de Pasqua esclatarà amb
tota la força del Crist ressuscitat. Encara falta, Crist ha de patir molt, ha
de ser negat, traït, abandonat, vexat, i mort. Però l’albada de la resurrecció
ja s’albira.