Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ml 3,1-4; Sl 23,7.8.9.10; He 2,14-18; Lc 2,22-40
«Els meus ulls han vist al Salvador» (Lc 2,30).
Exclamà Simeó prenent l’infant en braços. Aquest
Salvador no ha vingut pas amb esclats de veu, ni enmig de la cridòria joiosa i
enfervorida del poble d’Israel, que és el seu poble. En la seva presentació
davant de Déu, davant del seu Pare, sols hi ha un ancià just i pietós, una
anciana dedicada nit i dia al culte de Déu i uns pares fidels complidors del
que està prescrit. No han sortit els grans sacerdots a rebre’l, però sortiran
més tard, ho faran quan vegin en Ell una amenaça, intentaran comprometre’l i a
la fi a demanar la seva mort.
Els pares de Jesús portant al seu fill a Jerusalem per presentar-lo havien d’oferir
un sacrifici i certament portaven, gaire bé sense adonar-se, la víctima del més
gran sacrifici, aquella oblació digna del Pare, més gran que la d’Abraham
oferint al seu fill Isaac. En la vida d’aquest infant res no s’aparta del que
manava la llei de Moisés, els seus pares fan tot tal com diu la Llei del
Senyor. Ell, que ha vingut a ser presentat a tots els pobles, a ser la llum que
es reveli a les nacions, no se salta ni una lletra de la Llei del poble d’Israel.
Per això dirà amb tota raó: «No us penseu que he vingut a anul·lar els llibres
de la Llei o dels Profetes; no he vingut a anul·lar-los sinó a dur-los a la
plenitud» (Mt 5,17). Jesús és fill d’una família, de la sang del poble d’Israel,
s’ha emparentat amb la humanitat d’una manera concreta i s’ha volgut fer un
home qualsevol, igual en tot a nosaltres, llevat del pecat, no guardant-se
gelosament la seva condició divina sinó compartint la nostra feble condició
humana i així d’aquesta manera humil i callada durà a la plenitud la Llei,
duent a terme la nostra redempció.
«Aquí teniu l’home!» (Jn 19,5).
Dirà Pilat als sacerdots i als guardes del temple quan Jesús pugi a Jerusalem
per oferir-se com a víctima pels nostres pecats. I ara a aquest home el tenim
portat pels seus pares com a noi fill primer, per ser consagrat al Senyor, que
oferiran pel seu rescat un parell de tórtores o dos colomins, en record de l’alliberament
del poble a I’Egipte. Ja ens ho anuncia Simeó, aquest noi serà una senyera
combatuda, i de quina manera. A causa d’ell el dolor sacsejarà a la seva mare,
com una espasa que traspassa l’ànima, afligirà a Maria com un dolor de part. És
el preu que pagarà l’àngel de l’aliança, que entra ara al seu temple per
alliberar-nos del pecat i de la mort, per fer-nos veritablement fills de Déu,
fills amb el fill, perquè el preu del nostre rescat serà la seva mort en creu.
Com escriu la Carta als hebreus: «la sang de Crist, que per l’Esperit etern s’ha
ofert ell mateix a Déu com a víctima sense cap defecte, amb molta més raó
purificarà la nostra consciència de les obres que porten la mort, i podrem
donar culte al Déu viu.» (He 9,14).
«Aquí teniu el vostre rei.» (Jn 19,14).
Dirà Pilat als jueus que cridaven amb força demanant la crucifixió de Jesús,
quan al pati del pretori estigui a punt de ser condemnat a morir clavat a la creu,
en la que tindrà per capçal una inscripció que el declararà rei dels jueus. De
la creu estant Jesús veurà el temple on un dia fou presentat pels seus pares,
on Simeó profetitzà aquell dolor tan gran i d’on haurà tret els mercaders que
han convertit la casa del seu Pare en un mercat. Si Anna donava gràcies a Déu
per haver vist aquell infant i en parlava a tothom, a la fi el poble cridarà
amb força per demanar-ne la mort i una mort de creu.
Veritablement aquest infant és rei, és aquell de qui Malaquies ens ha dit que
davant seu ningú es mantindrà dret, que serà com el foc del fonedor, que s’asseurà
a fondre, a depurar i a purificar. Però el seu reialme no és d’aquest món, no
respon als criteris humans, respon al pla de Déu, revelat avui a Simeó i a Anna,
predicat aviat al poble d’Israel, fet realitat acollint i cridant als pecadors
i als rebutjats, tornant la vista als cecs i la parla als muts, un pla que
passa per la creu i acaba amb un sepulcre buit. El pla de Déu no respon sovint
a les nostres expectatives, és tota una altra cosa, sovint molt allunyada de
les nostres estretes mires, sempre marcades per les nostres febleses tant
físiques com morals.
«Déu li havia donat el seu favor.» (Lc 2,40).
I a través d’Ell, el Pare ens ha donat el seu favor també a nosaltres.
Esdevenint Crist l’oblació digna i agradable al Senyor, nosaltres un dia ens
podrem presentar davant del seu Pare, que és el nostre Pare, amb el cor
purificat, quan es revelin els sentiments amagats als cors de molts, també als
nostres; quan tant de bo puguem demanar com Simeó que el Senyor ens deixi anar
en pau, quan tant de bo hàgim pogut veure i reconegut al Salvador i la seva
llum amb els ulls de la fe. El seu pare i la seva mare estaven meravellats del
que es deia del seu fill. Nosaltres també hem d’estar meravellats,
meravellosament agraïts al Senyor que no ha dubtat en prendre la condició
humana, en fer-se obedient i en acceptar una mort de creu, en vèncer la mort i
en compartir amb nosaltres la seva resurrecció i tot perquè ens estima i ens
vol vora seu al Regne.
Aquest infant home i rei, Salvador de tots els pobles, tenia el favor de Déu,
perquè Déu està al nostre favor, al nostre costat, fins al límit de donar la
vida per nosaltres per la nostra salvació; estimant-nos fins a l’extrem. En
paraules de sant Joan: «L’amor consisteix en això: no som nosaltres qui ens hem
avançat a estimar Déu; ell ens ha estimat primer i ha enviat el seu Fill com a
víctima que expia els nostres pecats.» (1Jn 4,10). Per a complir-ho el portaren
a Jerusalem, avui els seus pares al temple, demà una multitud al calvari, a la
fi el Pare a la gloria; fou a Jerusalem on s’acomplí el que havia dit:
«Destruïu aquest santuari, i en tres dies l’aixecaré.» (Jn 2,19). Es referia al
nou temple, al santuari del seu cos, que un cop ofert com a víctima i en
ressuscitar d’entre els morts ha estat edificat d’una vegada per sempre. Fou
quan els seus deixebles van creure en l’Escriptura i en la paraula que els
havia dit; fou quan veieren també ells al Messies del Senyor.