Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1C 15,1-8; Sl 18,2-3.4-5 i Jo 14,6-14
«Felip, fa tant de temps que estic amb vosaltres, i encara no em
coneixes? Qui m’ha vist a mi ha vist el Pare. Com pots dir que us mostri el
Pare?» (Jn 14,9)
Felip, aquest home de Betsaida com Pere i Andreu, a qui trobà Jesús quan anava
camí de Galilea i li digué «Segueix-me», aviat va confessar a Natanael que
havia trobat en Jesús a aquell que havien anunciat Moisès, els llibres de la
Llei, i també els profetes; Jesús, fill de Josep, de Natzaret. Felip,
deixeble de primera hora amb Pere i Andreu, es transformà ràpidament en
evangelitzador convidant a Natanael a seguir també a Jesús tot dient-li «vine i
ho veuràs». Felip sap que de Natzaret pot sortir cosa bona, no es limita a
anunciar, a predicar un missatge, convida a Natanael a viure’l, tal com ell
mateix havia estat convidat per Jesús a viure’l. Felip és un exemple de que la
fe en el Crist no és per teoritzar-la, és una experiència vital que ha d’ocupar
tota la nostra vida, cada minut d’ella. Però malgrat seguir a Jesús des de
primera hora Felip no ha acabat d’entendre que aquest i el Pare són u, malgrat
el temps que fa que està amb Jesús encara li cal veure al Pare i no el reconeix
en el Fill; la fe és un camí cap a la veritat i la vida, no pas una meta en sí
mateixa.
«Il y a si longtemps que je suis avec vous, et tu ne m’as pas connu, Philippe!
Celui qui m’a vu a vu le Père; comment dis-tu: Montre-nous le Père?» (Jn 14,9)
Aujourd’hui encore, Philippe nous invite à connaître et à suivre Jésus, à aller
vers lui et à le voir, car ce n’est que par la proximité que nous pouvons
vraiment le connaître, et ce n’est qu’en le suivant qu’il deviendra un élément
fondamental, le centre de notre vie. C’est aussi ce que saint Benoît nous
invite à faire dans la Règle, à nous centrer sur le Christ, à ne jamais rien
faire passer avant Lui; ce n’est qu’ainsi que nous irons vraiment vers Lui et
ce n’est qu’en le voyant que nous verrons le Père. Le Christ est le chemin, la
vérité et la vie. Le chemin pour aller où ? La vérité. La vérité pour obtenir
quoi ? La
vie.
«Felipe, ¿tanto tiempo hace que estoy con vosotros y todavía no me conoces? El
que me ve a mí ve al Padre: ¿por qué me pides que os deje ver al Padre?» (Jn
14,9a)
También nosotros caemos a veces en la tentación de pedir al Señor un signo
extraordinario, una muestra palpable de que Él y el Padre son uno. La vida
monástica, habitualmente, no está hecha de grandes signos, son los pequeños
signos de cada día los que van conformando nuestra vida en Cristo. También a
nosotros se nos ha dicho: «Ven y lo veras». En un momento u otro de nuestra
vida; descubrimos un monasterio y algún discípulo de Jesús nos dijo
directamente a nosotros: «ven y lo verás». Esta es la llamada, la vocación que
hemos recibido como un don, como un regalo. La fe es gracia para ser vivida, un
camino hacia el Padre pasando por aquel que es el camino, la verdad y la vida.
No, no nos hemos convertido en vano a la fe, aunque seamos también nosotros
como uno nacido fuera de tiempo, a distancia de Felipe y de Jaime, también el
Señor nos ha llamado a seguirle, nos ha llamado a obrar como Él. Él que está en
el Padre y con el Padre, nos invita a creer y creyendo a obrar según nuestra
fe.
«Qui em veu a mi, veu el Pare» «Si me conocéis, también conoceréis a mi Padre»
«Celui
qui m’a vu a vu le Père» (Jn 14,9b)
Allò de més important no és tant sols escoltar els ensenyaments del Crist,
atendre les seves paraules; el més important és conèixer-lo, fer-ne
experiència. En paraules del Papa Benet Crist no és tant sols un mestre, un
amic, un germà; Ell és una manera de viure, amb intimitat amb Ell, amb
familiaritat, tant sols coneixent-lo de prop podrem descobrir la vertadera
identitat de Jesucrist (Audiència general 6 de setembre de 2006). Tant sols
coneixent-lo podrem viure amb Crist com Felip i Jaume.
I
que és la nostra vida de monjos sinó un viure prop d’Ell? ¿Qué es la vida
monástica sino reconocer a Cristo en el hermano o la hermana? C’est
pour ça que saint Benoit nous invite à accomplir chaque jour par les œuvres les
préceptes de Dieu et «ne rien préférer à l’amour du Christ» (RB 4,21).