Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Fets 2,14a.36-41; Sl 22,1-3.4.5.6; 1Pe 2,20b-25 i Jo 10,1-10
Entrar
i passar per Crist, entrar i sortir lliurament; aquest
és el camí, aquesta és la porta de la salvació. No hi ha dreceres, sols hi ha
una porta, tota altra via d’accés ve de lladres i de bandolers. La imatge de
Crist com a bon pastor és ben recurrent en la iconografia cristiana i alhora és
ben gràfica, clara i aclaridora. El poble d’Israel tenia ben apresa la figura
del pastor; eren pastors Abel, el de l’ofrena agradable a Déu mort a mans del
seu germà Caín, Abraham, el nostre pare en la fe, i Isaac el seu fill tant
estimat; ho era Jacob, l’home íntegre que preferia viure en tendes i fou beneït
fraudulentament pel seu pare Isaac, i Job, el pacient; tots ells tenien o
cuidaven ramats d’ovelles i també els fills de Jacob, Moisès i Amós eren
pastors com David, que de viure entre pletes i ramades passà a ser rei per la
unció del profeta Samuel. El poble que escoltava a Jesús estava familiaritzat
doncs amb aquesta figura però malgrat tot no entenien que volia dir. El
missatge de Crist és alhora fruit de la tradició del poble i alhora trenca amb
aquesta tradició, de fet no la trenca pas sinó que la porta al seu ple
acompliment.
Aquest Jesús que ha estat crucificat, com diu Pere a aquella gent que l’escolta,
Déu l’ha constituït com a Senyor i Messies; aquell que guarda el ramat que li
ha estat confiat i alhora a aquells qui encara són lluny, Crist és el bon
pastor per la multitud de pobles cridats a la salvació. Aquell qui dona
fortalesa i ens treu la basarda quan passem pels barrancs tenebrosos que ens
surten al pas al llarg de la vida; aquell qui ens guia pels camins segurs,
perquè Ell mateix és el camí, la veritat i la vida; aquell la bondat i l’amor
del qual ens acompanyen tota la vida, perquè Ell és l’amor. Aquest nostre bon
pastor ens ha deixat, ens ho diu el mateix Pere, el seu exemple perquè seguim
les seves petjades i seguint-les esdevinguem ovelles del seu ramat.
Llavors, ara i sempre el cant dels estranys, d’aquells qui venen per robar la
nostra esperança, per matar la nostra fe i per fer destrossa en la nostra
caritat, esdevé seductor. Els mals pastors abunden, ens porten missatges enganyosos
però paradigmàticament afalagadors, tenen receptes fàcils davant de qualsevol
patiment. Davant les dificultats la temptació és defugir-les; no pas sofrir-les
després d’haver obrat el bé, ni suportar-les amb paciència; però el bon pastor
ens convida a no obrar amb violència, ni amb perfídia, ni amb insults, ni amb
amenaces; sinó que vivint com a justos tornem a aquell que és el nostre pastor
i el nostre guardià.
El poema medieval conegut com a Cantar del Mio Cid conté una frase il·lustradora,
clama davant d’un rei despòtic: «¡Dios, qué buen vasallo, si tuviese buen
señor!». El món, també l’Església, està constituïda per homes, pecadors com
qualsevol altra home i per tant imperfectes, però alhora sempre perfectibles.
El nostre pastor és el Crist, les ferides del qual han curat la humanitat del
pecat i de la mort. Tenim un bon Senyor, el millor Senyor, al qui li hem de
correspondre amb un bon vassallatge i el lligam que ens hi uneix no és altre
que el de l’amor; Ell ens ha estimat tant que ha donat la seva vida per
nosaltres, perquè tinguem vida i la tinguem a desdir. Defugint els cants de
sirena, la paraula acomodatícia dels falsos pastors, apartant-nos de la gent
innoble, reconeixerem la seva veu quan ens cridi a cadascun pel nostre nom.
Avui el món està ple de lideratges circumstancials i demagògics, ple de falsos
pastors que ens omplen l’oïda de enganyosos missatges de salvació. Hem de
pregar a aquell qui és l’únic bon pastor, Crist el Senyor, que a la nostra
Església estesa de l’orient a l’occident no li manquin mai bons pastors. Hem
de demanar-li que els santifiqui perquè ells i els a ells confiats, tot
reconeixent la veu d’aquell qui és el nostre pastor suprem, caminem amb pas
ferm per camins segurs, pacients davant de les adversitats, asserenats i
confortats mirant la seva vara de pastor. Pregar perquè siguin pastors de clara
i recta doctrina, de ministeri fecund i harmoniós que condueixin al feble ramat
allà on ha arribat la fortalesa del pastor. En
paraules del Concili Vaticà II: «l’Església és una cleda, que la seva única i
obligada porta és Crist. És també un ramat, de la qual el mateix Déu es va
profetitzar Pastor i les ovelles del qual, encara que conduïdes certament per
pastors humans, són, malgrat això, guiades i alimentades contínuament pel
mateix Crist, bon Pastor i Príncep dels pastors, que va donar la seva vida per
les ovelles.» (Lumen Gentium, 6).