Homilia predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Is 50,4-9a; Sl 68,8-10.21-22.31 i 33-34 (R.: 14c i b); Mt 26,14-25
Avui ja estem a la vigília del tridu pasqual. Des de demà fins al diumenge s’esdevindran
els dies centrals de l’any litúrgic. El Dijous Sant celebrarem el do eucarístic
del Senyor Jesús a l’Últim Sopar. El Divendres Sant viurem la seva mort, l’adoració
de la creu, la comunió amb tots els crucificats d’avui, els sofrents, els
pobres, les víctimes de les guerres. El Dissabte Sant serà el dia del gran
silenci sobre tota la terra, on l’Església vetlla i espera al costat del
sepulcre la resurrecció del Senyor, que celebrarem la nit del dissabte, durant
la vetlla pasqual.
A la primera lectura hem escoltat el segon càntic del servent del Senyor. «El
Senyor Déu m’ha donat una llengua de mestre perquè, amb la paraula, sàpiga
sostenir als cansats». Un matí i un altre, em desvetlla l’orella, perquè
escolti com un deixeble. La lectura del profeta Isaïes descriu l’actitud pròpia
de ser deixeble, que és la relació profunda i vital amb la paraula. El deixeble
de Jesús és qui es desvetlla i obre la seva orella a la seva paraula. Només
ella ens orienta en el camí cap a Déu, ens sosté quan estem cansats, perquè és
la veritat i la vida, que fa vèncer la mort i el pecat. Ens cal deixar-nos “obrir
les orelles”, “escoltar com deixebles”.
Però el fet de ser deixebles de Crist sols s’assoleix com un do gratuït de la
misericòrdia divina, no per mitjà de les nostres forces. En la descripció de la
Passió de Jesús a l’evangeli de Mateu, es posa molt l’accent en el fracàs dels
deixebles. Tot i haver viscut tres anys amb Jesús, cap d’ells no el defensa,
Judes el traeix, Pere el nega, els altres fugen. Mateu diu tot això no per
criticar ni condemnar, sinó per subratllar que l’acceptació i l’amor de Jesús
superen la derrota i el fracàs dels deixebles. Mateu suggereix que podem
trencar la relació amb Jesús, però Jesús mai no la trenca amb nosaltres. El seu
amor és més gran que la nostra infidelitat.
Ara bé, l’autèntic drama de Judes és el de no haver estat mai un deixeble de
veritat. El que Isaïes indica com l’actitud pròpia del «deixeble», escoltar, es
perd per ell. Ell no obre la seva orella als ensenyaments de Jesús, pren una
decisió deliberada en contra del seu mestre. Mateu veu en Judes, no sols el qui
va trair Jesús, sinó el model de l’antideixeble. Separat d’aquell qui és la
llum, la paraula, la vida, es perd en les tenebres, en l’absurd, en el buit del
sense sentit. Res d’això porta Crist a qui vol ser el seu deixeble. Al
contrari, Jesús ha vingut perquè l’home pugui passar de les tenebres a la llum,
de la mort a la vida, de l’esclavatge del pecat a la llibertat de l’esperit.
L’acció de Judes està en fort contrast amb l’acte d’amor de la dona que va
ungir Jesús en l’escena immediatament precedent de la de l’evangeli que hem
llegit avui. Jesús es trobava a Betània, i “mentre era a taula se li va acostar
una dona que duia una ampolleta d’alabastre plena d’un perfum molt valuós i el
buidà sobre el cap de Jesús”. Això va indignar als deixebles: per què llançar
un perfum tan valuós? S’hauria pogut vendre i donar els diners als pobres. Però
Jesús no va acceptar la crítica que els deixebles feien d’ella. Abocant el
perfum sobre el cap de Jesús, ella no el malbaratava, preparava la seva
sepultura, i també honorava en Jesús a tots els pobres de la terra.
Immediatament després d’aquest gest d’amor incommensurable, Judes s’ofereix per
trair Jesús. Quin contrast el de les dues escenes! En els dos personatges s’oposen
l’àgape i l’anti àgape, l’homenatge ple d’amor i la traïció interessada, la
generositat i la cobdícia. “Us asseguro”, diu Jesús, “que, quan aquest evangeli
serà anunciat per tot el món, també recordaran aquesta dona i diran això que ha
fet”. L’anunci de l’evangeli s’escamparà per tot el món com el perfum abocat.
Mateu demana als seus lectors a identificar-se amb ella, a imitar el seu gest.
Per ser veritablement deixebles de Jesús ens cal estimar com aquesta dona, no
fent l’estrictament necessari, amb l’esforç suficient per complir i quedar bé,
com ensenyaria una ètica de mínims. La de l’evangeli és una ètica de màxims,
que sobretot es manifesta en creure en el perdó. El veritable pecat de Judes no
va ser la seva traïció, va ser més aviat el seu rebuig a la llum, a creure en
el perdó. Va desesperar de la misericòrdia que Jesús va continuar oferint-li,
encara que l’hagués entregat.
Això també és el que diferencia Judes de Pere. Pere creu que pot ser perdonat
de la seva triple negació. Amb una triple confessió d’amor, assoleix la
conversió, el perdó, el restabliment com a deixeble. Judes es va negar a creure
en la possibilitat del perdó. No ha de ser pas així per nosaltres. Un matí i un
altre torna a sortir el sol i la paraula de Déu que recrea el món. Un matí i un
altre, en cada Eucaristia, Jesús ens desvetlla l’orella perquè sapiguem
escoltar la seva paraula i rebre el seu perdó.