Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 52,13-53,12; Sl 30,2 i 6.12-13.15-16.17 i 25; He 4,14-16;5,7-9; Jo
18,1-19,42
Jesús tot ensenyant al temple vora la sala del tresor els havia dit que no era
d’aquest món sinó del de dalt; aleshores alguns s’escandalitzaren i volien
matar-lo, però ningú no l’agafà perquè no havia arribat la seva hora (cf. Jn
8,20). Quan a mitja setmana de la festa ensenyava al temple, no pas la seva
doctrina sinó la d’aquell qui l’havia enviat i afirmava que coneixia al Pare;
després de sentir-lo molts intentaren d’agafar Jesús, però ningú no el va
detenir, perquè encara no havia arribat la seva hora (cf. Jn 7,30). Quan els va
dir que coneixia al Pare, que el Pare el glorificava i que Abraham en veure el
seu dia s’entusiasmà i s’alegrà, ells agafaren pedres per apedregar-lo, però
Jesús s’amagà i sortí del temple perquè encara no havia arribat la seva hora (cf.
Jn 8,52). Ara ha arribat l’hora, l’hora de ser glorificat per tal de glorificar
al Pare.
Quan Ell els preguntà «Qui busqueu?» I ells li respongueren que cercaven a
Jesús de Natzaret, Ell els respongué «Jo soc». En aquesta hora, l’hora de
Jesús, aquest qui és, el Fill de Déu fet home i en tot igual a nosaltres llevat
del pecat, no es mostra incapaç de compadir-se de les nostres febleses, ans al
contrari vol compartir-les patint-les Ell mateix i essent provat en tot. Essent
Ell Déu, pren damunt seu els nostres dolors, com anunciava el profeta Isaïes;
assotat i humiliat, fou fet pols, i mort, sense obrir la boca. Patint ofenses i
escopinades, desenganys i traïcions, bufetades i fuetades; res no el va fer
desistir de veure el calze que el Pare li donava a beure. «Jo soc» els havia
dit Jesús als deixebles quan atemorits el veieren acostar-se a la barca
caminant sobre l’aigua. Ara a l’altra riba del torrent Cedró la mateixa
expressió lluny de foragitar el temor dels qui guiats pel traïdor se li
apropaven amb llanternes, torxes i tots armats, els fa retrocedí i caure per
terra. Aquell qui és el pa, la porta, el pastor i el cep, dona pau a qui en Ell
creu i neguiteja al qui el persegueix, al qui rebutja la salvació. El que havia
vingut per a ser testimoni de la veritat no és ben rebut per tots, la bona nova
de l’Evangeli desestabilitza als qui taquen el cor a la seva paraula i aquella
nit molts cors es tancaren a pany i forrellat al que Ell deia i al que Ell
representava. De fet es tancaven al pla de salvació però alhora acomplien el
paper que Déu els havia reservat en aquest seu pla.
Quan Jesús els tornà a preguntar «Qui busqueu?», ells li tornaren a dir que a
Jesús de Natzaret llavors Ell els respongué que ja els havia dit «jo soc».
Aleshores s’acomplí el que havia dit que no perdria ni un dels que el Pare li
havia confiat. En aquella hora no era encara l’hora ni de Pere, ni de Jaume, ni
de Joan, ni de cap dels altres deixebles que el seguirien més tard. Encara els
faltava de viure l’experiència de la mort del mestre i viure l’experiència que
vindria després de dipositar el cos de Jesús en un sepulcre nou situat en un
hort vora l’indret on l’havien crucificat i on no s’havia enterrat encara a
ningú. Aquell divendres quan el cel s’enfosquia, aquell que havia dit «jo soc»,
als ulls de molts havia deixat de ser, havia mort. Però aquell que acceptà la
mort i una mort de creu, aquell que s’havia definit amb l’expressió «jo soc»,
manifestant així la seva divinitat, no havia vingut per restar sota terra tot
sol, havia mort per donar molt de fruit, un fruit de vida eterna.
Jesús no morí víctima de la traïció de Judes, un dels seus; ni morí per representar
una amenaça pel poder polític en veure en Ell el pretor romà qui sap si un nou
líder d’una de les interminables revoltes amb que aquell poble rebel situat a l’extrem
oriental del imperi es resistia a l’emperador un cop i un altre; tampoc morí
per atemptar contra l’economia del temple d’on havia expulsat violentament
mercaders i canvistes; ni tant sols morí per representar una amenaça a la
posició dels grans sacerdots als que ja els anava bé tal com estaven. Crist
morí per vèncer a la mort, Crist morí per la nostra salvació, Crist morí
acomplint la voluntat del Pare, que no era ni és altra que la de redimir-nos.
Avui a Getsemaní, a casa d’Annàs i al Pretori tot són crits demanant la mort
del just; avui al calvari tot és solitud i misèria; avui al sepulcre tot és
silenci i tot sembla haver acabat. És tant sols un punt i a part, la història
de la salvació no s’ha acabat pas, de fet està tot just a punt d’arribar al seu
moment cabdal. Nosaltres avui també com Crist compartim el dolor del món, però
no podem perdre mai l’esperança de que la veritat acabarà per imposar-se,
perquè aquell que ha nascut i ha vingut al món per a ser testimoni de la
veritat ens demana també de la creu estant que l’escoltem, que acollim aquella
veritat que ens farà lliures, lliures de la mort, lliures de l’esclavatge; és
aquesta la vertadera llibertat, la llibertat dels fills de Déu salvats per
Crist a la creu.