Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà
Sa 7,7-10.15-16; Sl 62; Fl 3,17-4,1; Jo 17,20-26
«Viam dicit humilitatem, quae ducit ad veritatem: altera labor, altera fructus
laboris est.» «A la humilitat se l’anomena camí que porta a la veritat. La
humilitat és l’esforç; la veritat el premi a l’esforç.» (Liber de gradibus
humilitatis et superbiae, I,1)
La
vida de sant Bernat és tota ella un camí cap a Déu. Semblava ben orientada a la
riquesa i al poder, a l’or i a la plata, en definitiva als plaers mundans; però
ell preferí l’enteniment i la saviesa, preferí la seva claror com a llum per
als seus passos i al Senyor com a guia vers aquesta saviesa que més que docte
és una saviesa de cor. Cercava Déu, tenia set de Déu i li fou permès de
contemplar-lo al seu santuari, de beneir-lo i de lloar-lo tota la seva vida i
enamorat com estava del Crist fou feliç sota les seves ales.
Bernat fou un enamorat del Crist, el preferí a Ell a tota altra cosa però la
seva grandesa radica en que essent gelós pel seguiment del Crist no fou un
gelós del Crist, sentí sempre i en tot moment la vertadera necessitat de
compartir amb els germans aquesta perla de gran valor per la qual deixà tota
altra riquesa caduca i efímera. La seva vida cristiana,
comunitària, monàstica fou una vida per Crist i una vida viscuda amb i pels
germans. Inicià així la seva vida a Citeaux envoltat de parents i amics que amb
ell emprenien l’estret camí del monaquisme cenobític i acabà els seus dies amb
la joia de veure una extensa nissaga filla de Claravall, entre d’altres
nosaltres mateixos. El seu camí fou des de la seva entrada a Citeaux un camí
per a ser viscut en comunitat.
Nosaltres encara avui maldem per seguir el seu exemple, per viure segons el
model que tenim en ell que poc a poc, pas a pas guiat pel Crist anà configurant-se
amb Ell per adquirir la ciutadania del cel. Maldem
avui també per seguir el camí que Bernat de Claravall ens indica, el de l’amor
viscut des de la humilitat, en el que es cerca la veritat, es troba la caritat
i es comparteixen els fruits de la saviesa (Liber de gradibus humilitatis et
superbiae, II,5). Maldem avui també nosaltres per ser el seu goig
i la seva corona, apartant-nos de l’estil de viure contrari al Crist, mirant d’evitar
el camí que porta a la perdició perquè seguint les seves paraules, plenes de
saviesa i de seny, ens mantinguem sempre en el Senyor. Bernat ni pregà, ni
visqué només per ell, visqué, pregà i lluità per compartir amb els seus
germans, també avui amb nosaltres, la gloria que rebé del Senyor com a premi a
la seva fidelitat. Sempre amb l’objectiu d’arribar i compartir tots junts la
vida eterna, tal com diu sant Benet a la Regla.
«Est
ergo via descensionis, sicut et ascensionis. Et via est ad bonum, et via est ad
malum. Cave
malam, elige bonam.» «Hi ha un camí cap a dalt i un altra cap a baix. Un camí
que porta al bé; un altra que porta al mal. Guarda’t
del mal camí i tria el bo.» (Liber de gradibus humilitatis et superbiae,
IX,24)
El camí escollit per sant Bernat per anar cap a Déu, el camí que li proposaren
la saviesa i l’enteniment, el camí que ens proposa a nosaltres no és altre que
el de l’amor. Un camí d’amor cap a aquell qui és l’amor. Perquè el Senyor «fa
que l’estimem, més ben dit, es va fer per a ser estimat. A Ell
és a qui esperem perquè a Ell és a qui s’estima amb més goig i a qui mai s’estima
en va. El
seu amor provoca i premia el nostre. El precedeix amb la seva bondat, el
reclama amb justícia i l’espera amb dolçor.» (Liber de Diligendo Deo,
22).
Bernat de Claravall fou un enamorat de Crist, la seva passió, el sentit únic i
darrer de la seva vida no fou altra que cercar el camí cap a la veritat i
recórrer-lo amb aquell qui és la veritat com a guia i capdavanter; però a cada
pas seu es girà vers els seus germans, es gira també avui vers nosaltres per
indicar-nos la via, per convidar-nos a no defallir, per animar-nos, per
esperonar-nos a seguir com ell endavant moguts sempre per l’amor. «Un pot
treballar de franc sense amor i un altre estimar sense cap esforç. El primer
perd tot el que fa; el segon pel seu amor mai no fracassa.» (Apologia ad
Guillelmum Abbatem, 8).
Aquest és el seu gran llegat, el llegat més preuat que ens podia deixar, un
camí cap a Déu centrat en l’amor a Crist i als germans. Bernat fidel deixeble
de sant Benet, aimant de la Regla als ulls del món ho deixà tot per no tenir
res; als ulls de Déu res no tenia i ho va obtenir tot. Benet,
Bernat, com Robert, Alberic o Esteve i amb ells tants d’altres recordats i no
recordats, ens són avui models i exemples.
La iconografia representa a sant Bernat no pas abraçant la creu, sinó essent
ell abraçat pel crucificat. Aquesta abraçada íntima
entre divinitat i humanitat, que sant Bernat compara amb el petó del que parla
el Càntic dels Càntics (cf. Super Cantica Canticorum II), s’estén des de
la persona de Crist fins aquells als qui Ell arriba. Una trobada que té per
escenari la vida diària, en un temps i un l’espai concret, diferent per a cada
persona; però amb un element sempre comú; és Crist qui es creua en la vida de
tota persona, Crist qui es creuà en la vida de Bernat de Claravall i també en
la nostra vida; Crist que quan ens troba ens sacseja la consciència i cerca el
nostre penediment i la nostra conversió amb el seu amor. (Cf. Sant Joan Pau II.
Audiència General 9 d’agost de 2000).
En paraules del Papa Benet XVI: «La nostra llum, la nostra veritat, la nostra
meta, la nostra satisfacció, la nostra vida no és una doctrina religiosa, sinó
una Persona: Jesucrist. Molt més allà de la nostra capacitat de buscar i
desitjar a Déu, ja abans hem estat buscats i desitjats, més encara, trobats i
redimits per ell. La mirada dels homes de tots els temps i de tots
els pobles, de totes les filosofies, religions i cultures, troba finalment els
ulls oberts del Fill de Déu crucificat i ressuscitat; el seu cor obert és la
plenitud de l’amor.» (Heiligenkreuz, 9 de setembre de 2007).
La llum, la veritat, la meta de Bernat fou Crist, fou trobat, cridat per Crist
a seguir-lo a Citeaux i Crist crucificat amorosament l’abraçà. Crist
que en paraules de Bernat de Claravall és aquell que per llur passió en l’obra
manifestà la paciència, en la manera la humilitat i en la causa l’amor (cf. Sermó
de la Passió del Senyor).