Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ap 11,19a;12,1-6a.10ab; Sl 44,10bc.11-12ab.16; 1C 15,20-27a; Lc 1,39-56
Déu
li havia reservat un paper central a Maria en la
història de la salvació. Per això va ser assenyalada per la gràcia des del
mateix moment de la seva concepció, essent concebuda i restant per sempre més
immaculada. Aquesta
dona fou destacada també amb el do de la maternitat virginal, assenyalant així
que cap màcula, cap canvi entorpia el seu paper de Mare de Déu. Tenint el sol
per vestit i la lluna sota els peus, fou preservada també de la corrupció
carnal i enduta al cel. Un sol home havia estat preservat abans de la corrupció
del cos, Elies que va ser endut al cel enmig del foc i la tempesta, en un carro
de cavalls de foc (cf. Sir 48,9).
Maria participa així de la predilecció del Pare essent immaculada, de l’acció
de l’Esperit concebent un infant i restant verge i dels fruits de la
resurrecció del Fill essent enduta cap al cel amb un cos gloriós. Participa
així de la resurrecció que ens ha vingut per Jesucrist, és la primera en tenir
el seu moment de participar-ne, tot just després de Crist, la seva hora ha
estat matinera i per ella aquest darrer enemic de la humanitat que és la mort
ja ha estat destituït.
Per
què ha estat afavorida amb aquests dons Maria? Perquè ella que era una dona,
com qualsevol altra dona, estava caracteritzada i singularitzada per la seva
total disponibilitat a l’acció de Déu. A aquesta petita serventa, ara tots li
diem benaurada, perquè obrint-se al misteri de la salvació, Déu ha obrat en
ella meravelles. «Ella
sobresurt entre els humils i pobres del Senyor, que confiadament esperen i
reben el do de la salvació» ens diu el Concili Vaticà II (LG, 55).
Mitjançant l’assumpció als cels, Maria està unida per sempre més al misteri de
la glòria eterna de Crist, aquella que en l’anunciació es va definir com l’esclava
del Senyor i va ser durant tota la seva vida terrenal fidel al que aquest nom
expressa, confirma així que era una veritable deixebla de Crist, perquè així com
el Fill de l’home «no ha vingut a ser servit, sinó a servir i a donar la seva
vida com a rescat per molts» (Mt 20, 28); també María ha estat la primera entre
aquells que, «servint a Crist en els altres, i conduint als seus germans al
Rei, ha aconseguit plenament aquell estat de llibertat real propi dels
deixebles de Crist» (cf. Redemptoris Mater, 41). Maria essent pobre ha
estat omplerta de béns i essent humil ha estat exalçada.
El Fill de Déu fent-se home ha fet carn la divinitat i ressuscitant ha divinitzat
la humanitat. Maria és protagonista, factor essencial i peça clau d’aquest
misteri de la salvació. Arca de la nova aliança acollí en les seves entranyes
al Fill de Déu; Mare del Redemptor mantingué intacta la seva virginitat i
cridada a ser la primera a participar de la resurrecció, el seu cos és
glorificat i ens obre així les portes del Regne del cel.
L’assumpció de Maria constitueix una participació singular en la resurrecció
del seu Fill i és una anticipació de la nostra pròpia resurrecció; aquest fet
esdevé per a tots nosaltres la mostra de la relació entre la resurrecció de
Jesucrist i la nostra resurrecció, perquè el que María es trobi ja en cos i
ànima glorificada en el cel no és sinó l’anticipació de la nostra pròpia
resurrecció, atès que ella és un ésser humà com nosaltres.
Maria és una dona qualsevol, l’única diferència amb les altres és que ja ha
estat afavorida per la gràcia de Déu, però la seva humanitat és la nostra
humanitat i així la seva glorificació és també la nostra esperança. En paraules
de sant Joan Pau II: «l’Església, al llarg de tota la seva vida, manté amb la
Mare de Déu un vincle que comprèn, en el misteri salvífic, el passat, el
present i el futur, i la venera com a mare espiritual de la humanitat i
advocada de gràcia» (Redemptoris Mater, 47).
Maria en passat engendrà al Fill de Déu, en present esdevé per sempre Mare i
verge i en futur ens ofereix la salvació guanyada per tota la humanitat pel seu
Fill. Essent assumpta al cel en cos i ànima, el seu cos és ja per sempre més
gloriós i llur ànima com sempre immaculada. L’assumpció de Maria, la nostra
Mare, ens mostra la realitat d’aquesta esperança joiosa; essent nosaltres
encara pelegrins, la nostra Mare ens ha precedit i ens assenyala ja el terme
del camí, ens mostra que arribar-hi és possible si som fidels al missatge del
Crist, el seu fill i Senyor nostre.
Sortosa Maria perquè a les seves entranyes va portar al Fill de Déu, sortosa
Maria perquè els seus pits van criar al Salvador del món, però sortosa sobretot
Maria perquè ha escoltat la paraula de Déu i l’ha guardada.