Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Mt 21,1-11; Is 50,4-7; Sl 21,8-9.17-18a.19-20.23-24; Fl 2,6-11; Mt
26,14-27,66
Diumenge la multitud entapissava el camí que recorria Jesús de Bet-Fagué a
Jerusalem amb els seus mantells; divendres es repartien els seus vestits i se’ls
jugaven als daus.
Diumenge sortiren al seu pas amb branques d’arbre; dijous al vespre amb espases
i garrots anaren a detenir-lo.
Diumenge li cridaven que venia en nom del Senyor i que era beneït; divendres
demanaven que el crucifiquessin i el saludaven dient-li burlescament “rei dels
jueus”.
Diumenge deien d’Ell que era el profeta que venia de Natzaret de Galilea;
divendres li escopien a la cara i li pegaven.
Diumenge s’agità tota la ciutat en fer-hi la seva entrada el Fill de David;
divendres era coronat d’espines.
Al vespre Pere deia que ni que hagués de morir no el negaria i tot seguit
envalentonat agafava una espasa i tallava l’orella a un dels que havia vingut a
detenir al mestre; a la matinada el mateix Pere esporuguit quan li deien que
també ell era dels que anaven amb Jesús, maleïa i jurava que no coneixia de res
a aquell home.
Diumenge el rei arribava a la ciutat santa muntat en un pollí com havia
anunciat el profeta; divendres era enlairat de nou però ara clavat a la creu.
Diumenge molta gent li anava al davant i d’altra el seguia cridant plens de
joia “Hosanna”; divendres bramaven dient que preferien la llibertat de Bar-Abàs
a la del que Pilat presentava burlescament com el seu Messies.
Diumenge Jesús entrava a Jerusalem enmig d’aclamacions del poble; divendres era
tret fora de la ciutat per a ser crucificat.
Aclamat un diumenge; assotat, vexat, humiliat i crucificat un divendres, bet
aquí l’acompliment del pla de salvació que Déu havia dissenyat per a alliberar
a l’home del pecat i de la mort.
La vida de Jesús en aparença canvià radicalment en tant sols cinc dies i els
plans dels grans sacerdots semblava que havien acabat per triomfar; fins i tot
Pilat s’adonà que era inútil qualsevol intent per alliberar-lo i es rentà amb
aigua les mans com volent treure’s de sobre la sang d’aquell home que veia
innocent, que sabia que li havien lliurat per enveja i que malgrat tot fou
incapaç de salvar.
Però aquell divendres no triomfà la mort, morint a la creu aquell a qui Déu
ajudava, malgrat haver estat assotat, malgrat haver rebut ofenses i escopinades
i haver-li arrencat la barba, aquell divendres triomfà l’amor. Tenia raó el
centurió quan als peus de la creu exclamava que aquell home era vertaderament
el Fill de Déu.
La lliçó de la creu és impartida per aquell qui estimà fins a l’extrem,
estimant Ell ens convida també a nosaltres a estimar. Aquell qui veient el
ramat dispers anirà davant dels seus a Galilea, va davant nostre en el camí de
l’amor amb la seva llengua de mestre; aquell davant del qual al cel, a la terra
i sota la terra, tothom doblega el genoll i tots els llavis reconeixen com a
Senyor, ens mostra el camí per arribar al Pare i aquest camí no és altre que el
de l’amor.
Davant de Pere, de Judes, de Pilat o de Caifàs nosaltres ens sentim confortats
perquè no som pas com ells; ni hem negat, ni hem traït, ni hem conspirat, ni
hem condemnat a Jesús. Però Ell mateix ens diu: «Us ho asseguro: tot allò que
fèieu a un d’aquests germans meus més petits, a mi m’ho fèieu.» (Mt 25,40). Ho
recull el mateix evangelista Mateu en el capítol anterior al que acabem d’escoltar;
perquè Crist està en el rostre de cada germà nostre, tot allò que fem o deixem
de fer a un d’aquests més petits, ho fem o ho deixem de fer al mateix Crist.
Potser ara d’això ja no n’estiguem tant segurs, perquè a un germà nostre potser
sí que l’hem negat, potser sí que l’hem traït, potser sí que hem conspirat
contra ell o potser sí que l’hem condemnat; personalment o col·lectivament,
sols o com a part integrant de la societat, amagats darrera la cridòria dels
altres, com aquells reunits davant de Pilat el matí del divendres. O és que
potser no neguem al Crist quan tanquem la porta de les nostres societats als
immigrants que es juguen la vida per trobar un lloc on viure? No ho fem quan
girem la vista cap a un altra costat per no defensar la vida o per no veure al
qui té fam, al qui se li arrabassa la casa o al qui és a la presó, justament o
injustament?
Tal volta no estem tant lluny de Pere, de Judes, de Pilat o de Caifàs; un per
por, l’altra per comoditat, l’altra per enveja i l’altra per trenta monedes,
entre tots el van abandonar, deixant-lo sol aquella nit per acabar morint sol
al calvari. Cert que Pere es va penedir i es va acollir a la misericòrdia de
Déu; cert que Judes en va desesperar pensant que per a ell no hi havia
misericòrdia; però ells no aportaren ni una mirada d’escalf al qui en la més
absoluta solitud, volent-se fer semblant a nosaltres i captenint-se com un home
qualsevol, afrontava la mort; aquell qui no volent guardar-se gelosament la
seva igualtat amb Déu, tot i ser Fill de Déu, s’abaixà i es feu obedient fins a
la mort i una mort de creu; tot per amor a nosaltres.
Però en aquest moment cabdal del pla de salvació també hi ha lloc per a la compassió.
Una de forçada com la de Simó de Cirene obligat a ajudar a portar la creu al
condemnat; d’altres amoroses com les de Maria Magdalena, Maria, mare de Jaume i
de Josep, i la mare dels fills de Zebedeu, que tot i mirar-s’ho, de lluny
estant, patien amb Ell i per Ell. Fins i tot Josep d’Arimatea tragué el valor
suficient per anar a demanar a Pilat el cos del crucificat i posar-lo al
sepulcre nou que s’havia fet tallar a la roca per a ell mateix.
El fil conductor de la història de la redempció no és altre que l’amor de Déu
per la seva creatura. Ell morí per tots, per Pere, que acabà confessant-li tres
cops el seu amor i morint per Ell, per Pilat, per Caifàs, fins i tot per Judes.
El seu amor espera la nostra resposta, mirant-lo de lluny o negant-lo;
acollint-lo al nostre propi sepulcre o traint-lo. Tant com el seu nom està per
damunt de tot altre nom, el seu amor està per damunt de tot amor humà, perquè
Ell, que és Déu, és l’amor. Avui aclamat, demà clavat a la creu, passat demà
vencedor de la mort; sempre estimant-nos fins a l’extrem.
En paraules de sant Joan Pau II: «El Déu etern: el Pare, el Fill i l’Esperit
Sant, va assumir la causa de l’home, la causa eterna i última de l’home en
Crist, que va donar testimoniatge de la veritat; en Crist, condemnat com a
blasfem i com a usurpador; en Crist, assotat i coronat d’espines; en Crist,
crucificat, Déu va assumir la causa de l’home: ahir, avui i sempre. I així
Crist ens dona una nova vida, un nou començament.» (31 de març de 1985).
De la creu neix la vida nova, fonamentada en l’amor de Déu per la seva
creatura, un amor fins a l’extrem de morir per a nosaltres a la creu, pas
ineludible de la resurrecció.
2 d’abril del 2023
DIUMENGE DE RAMS: PASSIÓ DEL SENYOR (Cicle A)
26 de març del 2023
DIUMENGE V DE QUARESMA (Cicle A)
Homilia
predicada pel P. Rafel Barruè, prior de Poblet
Ez 37,12-14; Sl 129,1-2.3-4.5-6.7-8 (R.: 7); Rm 8,8-11; Jo 11,1-45
Creiem?
La pregària d’intercessió que hem demanat en les lletanies dels sants a l’inici
de la celebració eucarística ens ha d’ajudar a viure més confiats, més
acomboiats i més segurs de la protecció divina.
Anem a experimentar en la litúrgia aquest dies la joia de l’entrada de Jesús a
Jerusalem, el comiat amb els seus deixebles, la traïció, la burla, l’escarni, l’abandó,
l’anorreament, la passió i la mort ignominiosa en la creu de Jesús, el Fill de
Déu.
Però, Jesús abans del seu anorreament, abans de la seva passió i mort en creu,
ens vol encoratjar com a Marta i Maria, i els jueus que havien acudit al
sepulcre de Llàtzer, ens vol il·luminar a creure en el Misteri de Déu, en ell,
Jesús i en el qui l’ha enviat, el Pare.
La mort no té la darrera paraula. Hi ha la vida i la resurrecció.
Creiem?
«Jo soc la resurrecció i la vida». Ho creiem que Jesús és la resurrecció i la
vida?
En el llibre d’Ezequiel veiem com Déu infon el seu esperit en el seu poble
perquè recobrin la vida. Déu infon vida mai mort.
La vida és de Déu, la mort del maligne.
Marta creu en la presència sanadora de Jesús: «Senyor, si haguéssiu estat aquí,
el meu germà no s’hauria mort».
Maria creu en la presència guaridora de Jesús: «Senyor, si haguéssiu estat
aquí, el meu germà no s’hauria mort».
I avui, tu creus en la presència salvadora de Jesús?
Hem de viure aquesta presència de Jesús ressuscitat en la nostra vida, perquè
la vida sigui el camí que ens portarà a la plenitud de la vida en Déu. Perquè
si tenim fe, sabem que la nostra mort no tindrà la darrera paraula.
Perquè gràcies a l’Esperit que habita en nosaltres, si li hem fet lloc, si hem
netejat amb la pregària, el dejuni i l’almoina la nostra casa interior, aquell
que va ressuscitar el Crist donarà la vida als nostres cossos mortals.
Som éssers moridors, però si creiem veurem la glòria de Déu. Jesús ens crida
contínuament: «Vine a fora». Nosaltres hem d’estar atents a l’escolta de les
seves prescripcions amb les orelles del cor, per viure sempre en esperit de
conversió continua, per no deixar-nos arrastrar per la mort.
La Quaresma ens ajuda a ressituar la nostra fe, la nostra esperança, el nostre
compromís en el seguiment a Jesús. És en certa manera un pas del pecat a la
gràcia, de la mort a la vida. Sempre tenint present la misericòrdia de Déu en
vers cadascú de nosaltres.
Ara l’Eucaristia ens ajuda a entrar a participar de la vida divina, de Jesús
ressuscitat. I, com a fruit tenim el do de la caritat per repartir-lo amb els
altres germans. Germans sempre més necessitats d’amor, de vida i de resurrecció.
Nosaltres som portadors del do de Déu, el do de la vida per sempre.
Ho creiem?
25 de març del 2023
ANUNCIACIÓ DEL SENYOR
Homilia predicada pel P. Rafel Barruè, prior de Poblet
Is 7,10-14;8,10; Sl 39,7-8a.8b-9.10.11 (R.: 8a i 9a); He 10,4-10; Lc
1,26-38
Què
és més agradable als ulls de Déu la guerra o la pau, estar renyits o
reconciliats?
La
festa d’avui ens ho anuncia. Déu ha volgut la
reconciliació, per reconciliar-nos a tots i cadascú de nosaltres per ell, amb
ell i en ell.
Déu ens dona la reconciliació, és a dir la salvació, la seva vida.
Déu, que és Pare, que és Fill i que és Esperit Sant, vol que la criatura
humana, cadascú de nosaltres, siguem dignes de la seva vida eterna.
Amb aquesta condescendència de Déu ens envia el seu Fill.
Déu que és omnipotent i etern vol que la humanitat sencera aculli aquesta
salvació, aquesta vida per sempre, per sempre més.
I així, Déu compta amb la resposta de cadascú de nosaltres. Perquè cadascú som
lliures d’acceptar el do de Déu o de rebutjar-lo.
Déu en el seu Fill, s’ha encarnat. S’encarna en la nostra humanitat i demana la
nostra acceptació.
«L’Esperit Sant vindrà sobre teu, i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la
seva ombra; per això el fruit sant que naixerà l’anomenaran Fill de Déu».
Són les paraules de l’àngel enviat a Maria.
Maria és la noia verge, el senyal donat en el llibre d’Isaïes. Maria no pot
imaginar quines coses tan grans vol fer en ella Déu. Maria
escolta i estima.
Per això, Maria accepta la proposta de Déu. Sap
que Déu fa i desfà molt més del que nosaltres podem investigar.
Ell farà la seva voluntat, Maria accepta la voluntat proposa per Déu: «Soc l’esclava
del Senyor: que es compleixin en mi les teves paraules».
Nosaltres, volem acceptar la proposta de vida que se’ns ha manifestat en el
Fill encarnat? Perquè nosaltres avui també podem acceptar l’esclavatge joiós de
Déu, el compliment de la seva voluntat en la nostra vida.
Avui som convidats a cantar amb el salmista: «Aquí em teniu: Déu meu, vull fer
la vostra voluntat».
D’exemples
no ens manquen: Crist fa la voluntat del Pare. Maria fa la voluntat del Pare. Ara
bé, jo faig la voluntat del Pare?
Accepto que Déu s’encarni en mi? Accepto que la seva Paraula s’encarni en el
meu cor? Accepto que s’encarni entre nosaltres, com a comunitat monàstica, com a
comunitat cristiana, com a comunitat social, també?
Cadascú de nosaltres hem de romandre a la llum d’aquest anunci del Senyor.
Acceptar que Crist en el compliment d’aquesta “voluntat” de Déu ens ha donat la
salvació, perquè ens ha reconciliat amb el Pare.
Ara és el temps favorable, per reconciliar-nos amb els germans, ara és el dia
de la salvació, perquè qui ens ha manifestat la vida, Jesucrist, ara ens obre
la porta a la vida eterna amb el Pare.
Volem acollir la Paraula?
Volem que se’ns encarni el do de Déu?
Escolta i estima.
21 de març del 2023
TRÀNSIT DEL NOSTRE PARE SANT BENET, ABAT
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 12,1-4a; Sl 15,1-2 i 5.7-8.11; Jo 17,20-26
Abandonant la casa del seu pare, el seu clan i el seu país; sant Benet segui el
camí que el Senyor li indicava, se n’anà tal com el Senyor li havia dit, es
refià de Déu com feu en altre temps Abraham. D’on
li vingué la força per deixar-ho tot i seguir al Crist? De la pregària, ell
també alçava els ulls al cel i pregà a aquell qui coneixia per tal que li donés
l’energia necessària per donar-lo a conèixer i ser missatger del seu amor. La
seva pregària fou atesa i sant Benet ha esdevingut mestre de monjos, avui
nosaltres creiem que ell fou un enviat per Déu per tal de que molts, seguint la
seva santa i sàvia Regla, cerquéssim Déu corrent per la via dels seus manaments
en la inefable dolcesa de l’amor (cf. RB Pròleg, 49).
Aquesta
via dels manaments es representada en la mateixa Regla com un camí i com una
escala. Dos dels seus deixebles el dia del seu trànsit veieren un camí tot
encatifat que anava dret fins al cel, el camí pel qual Benet pujà al cel. Sant
Benet ens convida a seguir-lo per aquest camí, ens mostra que arribar tots
junts a la vida eterna, això és al cel, és possible. Ens hi porta tot dret una
escala, que certament no és fàcil de pujar i és bastant més fàcil de
relliscar-hi i baixar-la tot dret. Ens diu ell mateix que si volem «atènyer el
cim de la més alta humilitat i volem arribar de pressa a aquella exaltació
celestial a la qual es puja per la humilitat de la vida present, cal que drecem
per al moviment ascendent dels nostres actes aquella escala que aparegué en
somnis a Jacob, per on veia com baixaven i pujaven els àngels. Ben cert, aquest
baixar i pujar no significa per a nosaltres sinó que per l’exaltació es baixa i
per la humilitat es puja. (RB 7,5-7).»
Qui és Benet pot ser una pregunta fàcil de respondre: un home venerable i un
referent espiritual i també cultural per a tota Europa, per a tot el món. Però
ens hauríem de preguntar també qui és i que representa sant Benet avui per a
nosaltres i per la nostra vida. La Regla és certament la nostra companya de
camí, sols superada per l’Evangeli, la més recta norma de vida. Però la Regla
és molt més que un text, és una experiència vital el que sant Benet vol
compartir amb tots nosaltres, també ara i aquí, és la seva pròpia experiència.
Sant Benet estava convençut de que en Crist tenim tant el camí per a conèixer
Déu com el camí per anar-hi i aquest convenciment de fer conèixer el nom de
Crist i fer-lo conèixer més encara, ens ho ha deixat per escrit en la Regla.
Crist com a centre, Crist com a camí, Crist com a meta.
Sant Benet feu da la seva vida un camí cap a Crist i del camí vers Crist la
seva vida. Per això l’objectiu principal que ens proposa és la cerca sincera de
Déu al qual arribem, sols podem arribar-hi, a través de Crist. Aquesta és l’única
motivació vàlida per a entrar al monestir. Tota la Regla està centrada en la
persona de Crist, en el Crist ressuscitat, la referència sempre és Crist centre
de la vida espiritual personal i comunitària.
Una vida que és camí de conversió del monjo sota l’acció de l’Esperit Sant (cf.
RB 7, 70) per tal de reproduir en nosaltres la imatge del Fill de Déu fins a
configurar-nos completament amb ell en la vida eterna (cf. RB Pròleg, 50).
Estimant al Crist, pel costum del bé i pel gust de les virtuts (cf. RB 7,69).
No anteposant-li absolutament res, perquè tant sols Ell ens pot dur tots junts
a la vida eterna.
19 de març del 2023
DIUMENGE IV DE QUARESMA (Cicle A)
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1S 16,1.6-7.10-13a; Sl 22,1-3,4-6; Ef 5,8-14; Jo 9,1-41
«Com se t’han obert els ulls?» preguntaven a aquell que essent cec de naixement
fins llavors s’asseia a captar perquè no tenia oportunitat de fer altra cosa. La
gent donava per descomptat que aquell home havia pecat i que per tant es
mereixia de ser cec, però de fet eren ells els cecs perquè no estaven amb el
Senyor. La fe d’aquell home es desvetllà en convidar-lo Jesús a rentar-se, a
purificar-se i a esdevenir ell mateix revelació de les obres de Déu. I així com
el Senyor-Déu va modelar l’home amb pols de la terra, li va infondre l’alè i l’home
es convertí en un ésser viu (Cf. Gn 7,7), Jesús va fer amb la seva saliva una
mica de fang i estenent-lo sobre els ulls del cec feu d’ell un adorador del
Fill de l’home, li donà una nova vida. D’ençà que existeix el món no s’havia
vist un prodigi tal, que algú obrís els ulls a un cec de naixement.
A través de Samuel el Senyor escollí el més petit dels fills de Jesè com a rei;
ara també Jesús escull un petit, un cec assegut al camí per a manifestar l’obra
de Déu a través d’aquell qui és la llum del món. Ara els cecs són els qui
creien veure-hi, la ceguesa afecta a aquells qui es pregunten com se li han
obert als ulls a aquell cec de naixement, que es pregunten com pot ser que un
pecador, com consideren a Jesús, que no respecte el descans del dissabte, faci
tals miracles; com és que ara hi veu aquell altre pecador que no hi havia vist
mai i com pot ser que a més els doni lliçons. No saben interpretar els signes
que el Senyor els hi està mostrant i el mateix cec els diu «ja us ho he dit i
no n’heu fet cas». No fan cas ni tant sols veien un prodigi com aquest, el de
posar llum a la foscor d’un home nascut en la tenebra no pas del pecat sinó de
la ceguesa de no reconèixer a Déu.
Davant d’aquell qui és la llum les coses, com ens ha dit l’Apòstol, queden ben
clares i visibles; la fe d’un, la incredulitat dels altres. Jesús no tant sols
l’imposa les mans, també li mana de rentar-se. L’aigua i la llum són elements
essencials per a la vida. Precisament per això,
Jesús els eleva a la categoria de signes reveladors del gran misteri de la
participació de l’home en la nova vida que ens vindrà pel baptisme. El cec de
naixement representa a l’home que marcat pel pecat, desitja conèixer la veritat
sobre si mateix i sobre el seu destí, però es veu impedit, limitat per fer-ho.
Els fariseus representen a aquells que ni tenint la llum davant dels ulls són
capaços de veure-hi, perquè es neguen a veure-hi. En confiar-se a Jesús que tot
ho pot, que és la llum del món i llum per al món tot aquell espiritualment cec
de naixement té la possibilitat de tornar a la llum, és a dir, de néixer a la
vida sobrenatural, així com pel baptisme naixem a una vida nova. Mentre que el
cec s’acosta a la llum, els doctors de la llei, s’enfonsen cada vegada més en
la tenebra de la negació d’allò que és evident, s’enfonsen en la seva ceguesa
interior.
Tancats en la seva presumpció, creient tenir ja la llum, fins i tot creuen ser
els monopolitzadors de la llum; no s’obren a la veritat de Jesús fent tot el
possible per negar l’evidència, posant en dubte la identitat de l’home curat;
negant l’acció de Déu en la curació, i arriben fins i tot a dubtar de la
ceguesa de naixement d’aquell home. El seu entossudiment en negar-se a
reconèixer el que tots han vist, que era cec i ara hi veu, arriba a l’exclusió
del temple de l’home curat. Són pitjor que cecs perquè veient-hi no volen
veure.
Alegrem-nos nosaltres de veure-hi amb els ulls de la fe, alegrem-nos com ens ha
convidat l’introit d’avui, perquè després de la ceguesa ve la llum; després de
la foscor del calvari del Divendres Sant vindrà la llum de la nit de Pasqua,
quan la llum pren un protagonisme molt especial; una llum que neix d’un foc nou
per tal de donar-nos una vida nova. Una llum que és d’aquell qui ha vingut de
Déu, perquè sinó vingués de Déu no tindria poder per a fer res. Però per poder
caminar sota la claror d’aquesta llum, hem de ser capaços d’abandonar tot allò
de dolent que la llum ha denunciat i ha deixat clarament visible i
configurar-nos al Crist, deixant-nos tocar per Ell, rentant-nos en l’aigua de l’enviat,
aquell qui és la llum per al món, llum per a nosaltres. Aquesta és l’alegria d’aquest
diumenge, quan comencem a albirar la llum que la nit de Pasqua esclatarà amb
tota la força del Crist ressuscitat. Encara falta, Crist ha de patir molt, ha
de ser negat, traït, abandonat, vexat, i mort. Però l’albada de la resurrecció
ja s’albira.