VETLLA PASQUAL EN LA NIT SANT (Cicle A)
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 1,1-2,2; Gn 22,1-13.15-18; Ex 14,15-15,1a; Is 54,5-14; Is 55,1-11; Ba
3,9-15.32-4,4; Ez 36,16-17a.18-28; Rm 6,3-11; Mt 28,1-10
Queda ben clar, l’home que érem abans ha estat crucificat amb Crist, hem mort
amb Crist i morint amb una mort semblant a la seva, també serem ressuscitats
amb una resurrecció parella a la seva; ens ho ha dit ben clar l’Apòstol. De
totes les meravelles que Déu feu pel seu poble al llarg de la història de la
salvació, no n’hi cap de comparable amb la de Crist. Amb Ell Déu participà,
intervingué directament i de manera personal en la història de la humanitat,
fent-se home com qualsevol home, llevat del pecat, morint com qualsevol home i
a la fi vencent la mort i donant-nos la possibilitat de participar de la seva
resurrecció, fent-nos fills de Déu mitjançant Ell que és el Fill.
Des de la creació del món, des de que Déu creà l’home no hi ha hagut ni haurà
cap gesta comparable a la salvació que ens ha vingut per Crist. Cert que
alliberant el poble de l’esclavatge d’Egipte i fent-lo travessar el mar per
terra eixuta, tot el poble sentí un gran respecte pel Senyor i cregueren en
Ell, però no tardaren en defallir i crear-se un ídol de fosa, obra d’homes i
res més. Com ens ha dit el profeta Baruc, no seguiren el camí de Déu i per això
no visqueren en pau per sempre. Però malgrat les infidelitats Déu no deixà d’estimar
a l’home, el seu pacte de pau es manté ni que desapareguin les muntanyes i se
somoguin els turons, com ens ha dit el profeta Isaïes. En paraules de sant
Elred: «sembla que aquestes coses siguin poc, són com a fosques, però en elles
s’amaga nostre Senyor Jesucrist. Està ocult en elles.» (Sermó 11). La passió,
mort i resurrecció de Crist és la mostra evident d’aquest amor. Abraham havia obeït
al Senyor oferint al seu fill Isaac, però no era aquesta la manera amb que Déu
havia de redimir la humanitat. El Pare anà molt més enllà, envià al seu propi
Fill i aquest fou mort, clavat a la creu, víctima de la nova idolatria. Però
clavant-lo a la creu no feren res més que acomplir allò que s’havia d’acomplir,
s’obria el camí perquè els injustos abandonessin els seus camins, els homes
malèfics els seus propòsits i la misericòrdia del Senyor, tant generós a
perdonar, s’oferís a tota la humanitat.
Tot plegat quan clarejava el matí d’aquell diumenge ni Maria Magdalena, ni l’altra
Maria s’ho podien imaginar. Elles volien anar vora el sepulcre del mestre, el
cos del qual s’havia enterrat de manera precipitada. Arribat el capvespre d’aquell
divendres elles havien estat allí quan aquell home ric d’Arimatea, que es deia
Josep i que era també deixeble de Jesús, havia anat a trobar Pilat per
demanar-li el cos del crucificat i Pilat va manar que li donessin. Les dones
eren allí quan Josep prengué el cos, l’embolcallà amb un llençol per estrenar i
el va dipositar en un sepulcre nou, que ell s’havia fet tallar a la roca i
veieren com va fer rodolar una gran pedra a l’entrada del sepulcre i se n’anà;
perquè elles també eren allà assegudes enfront del sepulcre assegurat amb una
guàrdia de soldats. Per això passat el dissabte quan ja clarejava, res més
lluny de les seves expectatives que trobar-se de cop i volta amb les
conseqüències d’un gran terratrèmol, la pedra del sepulcre rodolada i un àngel
assegut sobre d’ella. Eren tant sols signes d’un prodigi encara molt més gran i
elles serien les primeres en fer-ne experiència; entre la por i la joia Jesús
els sortí al pas tot dient-los “Déu vos guard” i enviant-les com a missatgeres
de la més gran bona nova, Crist ha ressuscitat d’entre els morts i el trobaran
a Galilea. Maria Magdalena i l’altra Maria foren així les darreres en veure el
cos de Jesús mort i les primeres en postrar-se als seus peus i en adorar al
ressuscitat, les primeres en veure’l, les primeres en anunciar la joia de la
resurrecció.
«Avui el Ressuscitat ens repeteix a nosaltres, com a aquelles dones que havien
romàs al costat d’ell durant la Passió, que no tinguem por de convertir-nos en
missatgers de l’anunci de la seva resurrecció. No té res a témer qui es troba
amb Crist ressuscitat i a ell s’encomana dòcilment. Aquest és el missatge que
els cristians estan cridats a difondre fins als últims confins de la terra.»
(Benet XVI, Àngelus 9 d’abril de 2007). Aquest és el missatge d’aquesta nit
santa, la nit en que la foscor s’ha fet llum, la mort vida i la por, joia.
Realment el Senyor ha ressuscitat. Al·leluia.
9 d’abril del 2023
DIUMENGE DE PASQUA: RESURRECCIÓ DEL SENYOR
7 d’abril del 2023
DIVENDRES SANT: LA PASSIÓ DEL SENYOR
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 52,13-53,12; Sl 30,2 i 6.12-13.15-16.17 i 25; He 4,14-16;5,7-9; Jo
18,1-19,42
Jesús tot ensenyant al temple vora la sala del tresor els havia dit que no era
d’aquest món sinó del de dalt; aleshores alguns s’escandalitzaren i volien
matar-lo, però ningú no l’agafà perquè no havia arribat la seva hora (cf. Jn
8,20). Quan a mitja setmana de la festa ensenyava al temple, no pas la seva
doctrina sinó la d’aquell qui l’havia enviat i afirmava que coneixia al Pare;
després de sentir-lo molts intentaren d’agafar Jesús, però ningú no el va
detenir, perquè encara no havia arribat la seva hora (cf. Jn 7,30). Quan els va
dir que coneixia al Pare, que el Pare el glorificava i que Abraham en veure el
seu dia s’entusiasmà i s’alegrà, ells agafaren pedres per apedregar-lo, però
Jesús s’amagà i sortí del temple perquè encara no havia arribat la seva hora (cf.
Jn 8,52). Ara ha arribat l’hora, l’hora de ser glorificat per tal de glorificar
al Pare.
Quan Ell els preguntà «Qui busqueu?» I ells li respongueren que cercaven a
Jesús de Natzaret, Ell els respongué «Jo soc». En aquesta hora, l’hora de
Jesús, aquest qui és, el Fill de Déu fet home i en tot igual a nosaltres llevat
del pecat, no es mostra incapaç de compadir-se de les nostres febleses, ans al
contrari vol compartir-les patint-les Ell mateix i essent provat en tot. Essent
Ell Déu, pren damunt seu els nostres dolors, com anunciava el profeta Isaïes;
assotat i humiliat, fou fet pols, i mort, sense obrir la boca. Patint ofenses i
escopinades, desenganys i traïcions, bufetades i fuetades; res no el va fer
desistir de veure el calze que el Pare li donava a beure. «Jo soc» els havia
dit Jesús als deixebles quan atemorits el veieren acostar-se a la barca
caminant sobre l’aigua. Ara a l’altra riba del torrent Cedró la mateixa
expressió lluny de foragitar el temor dels qui guiats pel traïdor se li
apropaven amb llanternes, torxes i tots armats, els fa retrocedí i caure per
terra. Aquell qui és el pa, la porta, el pastor i el cep, dona pau a qui en Ell
creu i neguiteja al qui el persegueix, al qui rebutja la salvació. El que havia
vingut per a ser testimoni de la veritat no és ben rebut per tots, la bona nova
de l’Evangeli desestabilitza als qui taquen el cor a la seva paraula i aquella
nit molts cors es tancaren a pany i forrellat al que Ell deia i al que Ell
representava. De fet es tancaven al pla de salvació però alhora acomplien el
paper que Déu els havia reservat en aquest seu pla.
Quan Jesús els tornà a preguntar «Qui busqueu?», ells li tornaren a dir que a
Jesús de Natzaret llavors Ell els respongué que ja els havia dit «jo soc».
Aleshores s’acomplí el que havia dit que no perdria ni un dels que el Pare li
havia confiat. En aquella hora no era encara l’hora ni de Pere, ni de Jaume, ni
de Joan, ni de cap dels altres deixebles que el seguirien més tard. Encara els
faltava de viure l’experiència de la mort del mestre i viure l’experiència que
vindria després de dipositar el cos de Jesús en un sepulcre nou situat en un
hort vora l’indret on l’havien crucificat i on no s’havia enterrat encara a
ningú. Aquell divendres quan el cel s’enfosquia, aquell que havia dit «jo soc»,
als ulls de molts havia deixat de ser, havia mort. Però aquell que acceptà la
mort i una mort de creu, aquell que s’havia definit amb l’expressió «jo soc»,
manifestant així la seva divinitat, no havia vingut per restar sota terra tot
sol, havia mort per donar molt de fruit, un fruit de vida eterna.
Jesús no morí víctima de la traïció de Judes, un dels seus; ni morí per representar
una amenaça pel poder polític en veure en Ell el pretor romà qui sap si un nou
líder d’una de les interminables revoltes amb que aquell poble rebel situat a l’extrem
oriental del imperi es resistia a l’emperador un cop i un altre; tampoc morí
per atemptar contra l’economia del temple d’on havia expulsat violentament
mercaders i canvistes; ni tant sols morí per representar una amenaça a la
posició dels grans sacerdots als que ja els anava bé tal com estaven. Crist
morí per vèncer a la mort, Crist morí per la nostra salvació, Crist morí
acomplint la voluntat del Pare, que no era ni és altra que la de redimir-nos.
Avui a Getsemaní, a casa d’Annàs i al Pretori tot són crits demanant la mort
del just; avui al calvari tot és solitud i misèria; avui al sepulcre tot és
silenci i tot sembla haver acabat. És tant sols un punt i a part, la història
de la salvació no s’ha acabat pas, de fet està tot just a punt d’arribar al seu
moment cabdal. Nosaltres avui també com Crist compartim el dolor del món, però
no podem perdre mai l’esperança de que la veritat acabarà per imposar-se,
perquè aquell que ha nascut i ha vingut al món per a ser testimoni de la
veritat ens demana també de la creu estant que l’escoltem, que acollim aquella
veritat que ens farà lliures, lliures de la mort, lliures de l’esclavatge; és
aquesta la vertadera llibertat, la llibertat dels fills de Déu salvats per
Crist a la creu.
6 d’abril del 2023
DIJOUS SANT: MISSA DE LA CENA DEL SENYOR
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ex 12,1-8.11-14; Salm 115,12-13.15-16.17-18; 1C 11,23-26; Jo 13,1-15
Com podríem retornar al Senyor tot el bé que ens ha fet?. El Senyor passà pel
país d’Egipte per alliberar al poble de l’esclavatge i el poble d’aleshores
ençà celebrà aquella nit que és diferent a totes les altres nits. Amb Crist se’ns
ha alliberat del pecat i de la mort i d’aleshores ençà la nostra vida és
diferent a tota altra idea de la vida que haguéssim pogut tenir en la humanitat
fins llavors. Crist és donació total, fins a l’extrem de donar la seva vida per
nosaltres, fins al límit de donar-se Ell mateix per nosaltres, en cos i sang.
La passió i la mort de Crist ens mostra que aquest Déu que sempre ha estimat a
la seva creatura, arribada l’hora, l’estimà fins a l’extrem. Però
aquest amor seu, sense límits, no fou un fet puntual, és essencialment i per
naturalesa un amor sempre viu i sempre present. Un amor modèlic, certament, un
model a imitar.
Els deixebles aquell vespre, a les vigílies de la festa de Pasqua, no acabaren
d’entendre el gest del Senyor, el gest del qui anomenaven Mestre i Senyor, i
feien bé de anomenar-lo així perquè ho era i ho és. Pere,
arrauxat com sempre, primer no vol que Crist s’ajupi als seus peus, quan sap
que si no es renta no és dels seus vol rentar-se de cap a peus; però a ell no
li cal rentar-se tot. En canvi aquell altra que es deixa rentar els peus sense
queixa, malgrat rentar-se’ls, segueix brut pel pecat que està a punt de
cometre.
Jesús anuncia aquell vespre, ens mostra, tres sagraments alhora. Pel baptisme,
pel bany, quedem nets d’aquell pecat que la creatura divina arrastra des dels
inicis, però essent com som de naturalesa fràgil seguim pecant i ens cal ser
rentats de nou, encara que no del tot, és aquest el sagrament de la penitència.
Però aquell sagrament que podríem dir que està per damunt de tot altra, és quan
celebrem el seu memorial, quan bevem el calze i mengem el pa, quan participem
del cos i de la sang de Crist; aquell cos que per nosaltres fou clavat a la
creu, aquella sang que brollà repetides vegades aquell darrer dia: del seu
front amb gotes de sang a l’agonia de Getsemaní, al Pretori a l’esquena a causa
de les fuetades i al cap a causa de les espines de la burlesca corona de rei,
al calvari amb aquella llançada que volia assegurar la seva mort i llavors és
quan Ell, fins i tot mort, ho donà tot per nosaltres.
Tres sagraments íntimament lligats, en paraules de san Joan Pau II: «hem de
vigilar sempre, perquè aquesta gran trobada amb Crist en l’Eucaristia no es
converteixi per a nosaltres en un acte rutinari i a fi que no el rebem
indignament, és a dir, en estat de pecat mortal. La pràctica de la virtut de la
penitència i el sagrament de la Penitència són indispensables a fi de sostenir
en nosaltres i aprofundir contínuament l’esperit de veneració, que l’home deu a
Déu mateix i al seu Amor tan admirablement revelat.» (Dominicae cenae,
7).
El darrer sopar i la institució de l’Eucaristia no s’entenen sinó associats a
la misericòrdia i a la passió de Crist i és aquesta la que li dona un sentit de
donació ple. És aquí, arribada l’hora, quan Jesús ens mostra un amor fins a l’extrem,
rentant els peus a aquells que ben poc abans discutien sobre quin d’ells havia
de ser el primer i Crist els mostra que el primer és el qui serveix; rentant
els peus a aquells que poc després el trairan, el negaran i l’abandonaran. És
aquí, aquell vespre de la cena, la darrera amb els germans, on l’Església entén
el lliurament del cos i de la sang de Crist com a sacrificial, en un ambient
pasqual. La sang esdevé de nou signe d’aliança, aquest cop d’una aliança ja no
tant sols alliberadora, sinó salvífica, ja que Jesús mor per amor acomplint la
voluntat del Pare i servint als germans.
L’eucaristia ens compromet amb Crist, ens compromet amb els germans. No
tant sols celebrant un memorial incomparable, preludi i pregustació del Regne,
sinó sobretot, fent-nos també nosaltres eucaristia, és a dir, presència per a
tots aquells germans nostres que caminen en aquesta vida defallits, desesperançats
i desil·lusionats. Fer-nos Eucaristia és compartir la nostra fe, la nostra
esperança i la nostra caritat, per construir un món més fratern, pacífic, unit
i harmoniós amb el seu creador.
Escrivia sant Joan Pau II: «Amb aquest do insondable i gratuït, que és la
caritat revelada fins a l’extrem en el sacrifici salvífic del Fill de Déu, del
qual l’Eucaristia és senyal indeleble, neix en nosaltres una viva resposta d’amor.
No sols coneixem l’amor, sinó que nosaltres mateixos comencem a estimar. Entrem,
per dir-ho així, en la via de l’amor i progressem en aquest camí. L’amor que
neix en nosaltres de l’Eucaristia, es desenvolupa gràcies a ella, amb ella s’aprofundeix
i es reforça.» (Dominicae cenae, 5).
És així, tant sols així, com podrem retornar al Senyor tot el bé que ens ha
fet, compartint i demostrant aquell amor que d’Ell hem rebut. El nostre amor s’ha
d’emmirallar en aquest gest de lliurament i de servei de Jesús. Donant-nos el
seu cos i la seva sang; rentant els peus als seus deixebles; donant-se Ell
mateix aquell vespre en l’angoixa i la suor que recorrerà el seu rostre a
Getsemaní i l’endemà en el clam a la creu, ens dona exemple.
Nosaltres ara manifestant de la manera més profunda la nostra fe en el poder
salvífic d’aquest gest, d’aquest sagrament de salvació; continuem creient,
malgrat totes les incomprensions i confusions del món que ens envolta, en la
bondat i l’amor de Déu malgrat les vicissituds de la història, sempre certs de
que Déu és Pare i ens estima, encara que a vegades el seu silenci sigui
incomprensible per a nosaltres (cf. Deus caritas est, 38).
On hi ha vertader amor, allí hi ha Déu; on hi ha amor, allí s’hi fa present Déu
que estimà i estima a la seva creatura fins a l’extrem de donar-se Ell mateix
per a la nostra salvació. Tots hi som cridats i molts són els elegits.
5 d’abril del 2023
DIMECRES SANT
Homilia predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Is 50,4-9a; Sl 68,8-10.21-22.31 i 33-34 (R.: 14c i b); Mt 26,14-25
Avui ja estem a la vigília del tridu pasqual. Des de demà fins al diumenge s’esdevindran
els dies centrals de l’any litúrgic. El Dijous Sant celebrarem el do eucarístic
del Senyor Jesús a l’Últim Sopar. El Divendres Sant viurem la seva mort, l’adoració
de la creu, la comunió amb tots els crucificats d’avui, els sofrents, els
pobres, les víctimes de les guerres. El Dissabte Sant serà el dia del gran
silenci sobre tota la terra, on l’Església vetlla i espera al costat del
sepulcre la resurrecció del Senyor, que celebrarem la nit del dissabte, durant
la vetlla pasqual.
A la primera lectura hem escoltat el segon càntic del servent del Senyor. «El
Senyor Déu m’ha donat una llengua de mestre perquè, amb la paraula, sàpiga
sostenir als cansats». Un matí i un altre, em desvetlla l’orella, perquè
escolti com un deixeble. La lectura del profeta Isaïes descriu l’actitud pròpia
de ser deixeble, que és la relació profunda i vital amb la paraula. El deixeble
de Jesús és qui es desvetlla i obre la seva orella a la seva paraula. Només
ella ens orienta en el camí cap a Déu, ens sosté quan estem cansats, perquè és
la veritat i la vida, que fa vèncer la mort i el pecat. Ens cal deixar-nos “obrir
les orelles”, “escoltar com deixebles”.
Però el fet de ser deixebles de Crist sols s’assoleix com un do gratuït de la
misericòrdia divina, no per mitjà de les nostres forces. En la descripció de la
Passió de Jesús a l’evangeli de Mateu, es posa molt l’accent en el fracàs dels
deixebles. Tot i haver viscut tres anys amb Jesús, cap d’ells no el defensa,
Judes el traeix, Pere el nega, els altres fugen. Mateu diu tot això no per
criticar ni condemnar, sinó per subratllar que l’acceptació i l’amor de Jesús
superen la derrota i el fracàs dels deixebles. Mateu suggereix que podem
trencar la relació amb Jesús, però Jesús mai no la trenca amb nosaltres. El seu
amor és més gran que la nostra infidelitat.
Ara bé, l’autèntic drama de Judes és el de no haver estat mai un deixeble de
veritat. El que Isaïes indica com l’actitud pròpia del «deixeble», escoltar, es
perd per ell. Ell no obre la seva orella als ensenyaments de Jesús, pren una
decisió deliberada en contra del seu mestre. Mateu veu en Judes, no sols el qui
va trair Jesús, sinó el model de l’antideixeble. Separat d’aquell qui és la
llum, la paraula, la vida, es perd en les tenebres, en l’absurd, en el buit del
sense sentit. Res d’això porta Crist a qui vol ser el seu deixeble. Al
contrari, Jesús ha vingut perquè l’home pugui passar de les tenebres a la llum,
de la mort a la vida, de l’esclavatge del pecat a la llibertat de l’esperit.
L’acció de Judes està en fort contrast amb l’acte d’amor de la dona que va
ungir Jesús en l’escena immediatament precedent de la de l’evangeli que hem
llegit avui. Jesús es trobava a Betània, i “mentre era a taula se li va acostar
una dona que duia una ampolleta d’alabastre plena d’un perfum molt valuós i el
buidà sobre el cap de Jesús”. Això va indignar als deixebles: per què llançar
un perfum tan valuós? S’hauria pogut vendre i donar els diners als pobres. Però
Jesús no va acceptar la crítica que els deixebles feien d’ella. Abocant el
perfum sobre el cap de Jesús, ella no el malbaratava, preparava la seva
sepultura, i també honorava en Jesús a tots els pobres de la terra.
Immediatament després d’aquest gest d’amor incommensurable, Judes s’ofereix per
trair Jesús. Quin contrast el de les dues escenes! En els dos personatges s’oposen
l’àgape i l’anti àgape, l’homenatge ple d’amor i la traïció interessada, la
generositat i la cobdícia. “Us asseguro”, diu Jesús, “que, quan aquest evangeli
serà anunciat per tot el món, també recordaran aquesta dona i diran això que ha
fet”. L’anunci de l’evangeli s’escamparà per tot el món com el perfum abocat.
Mateu demana als seus lectors a identificar-se amb ella, a imitar el seu gest.
Per ser veritablement deixebles de Jesús ens cal estimar com aquesta dona, no
fent l’estrictament necessari, amb l’esforç suficient per complir i quedar bé,
com ensenyaria una ètica de mínims. La de l’evangeli és una ètica de màxims,
que sobretot es manifesta en creure en el perdó. El veritable pecat de Judes no
va ser la seva traïció, va ser més aviat el seu rebuig a la llum, a creure en
el perdó. Va desesperar de la misericòrdia que Jesús va continuar oferint-li,
encara que l’hagués entregat.
Això també és el que diferencia Judes de Pere. Pere creu que pot ser perdonat
de la seva triple negació. Amb una triple confessió d’amor, assoleix la
conversió, el perdó, el restabliment com a deixeble. Judes es va negar a creure
en la possibilitat del perdó. No ha de ser pas així per nosaltres. Un matí i un
altre torna a sortir el sol i la paraula de Déu que recrea el món. Un matí i un
altre, en cada Eucaristia, Jesús ens desvetlla l’orella perquè sapiguem
escoltar la seva paraula i rebre el seu perdó.
3 d’abril del 2023
DILLUNS SANT
Homilia predicada per fra Lluís Solà, diaca
Is 42,1-7; Sl 26,1.2.3.13-14 (R.: 1a); Jo 12,1-11
A
uns tres quilòmetres de Jerusalem, enclavada al vessant sud-oriental de la
muntanya de les Oliveres, hi ha la vila de Al Azariyeh, literalment, el
lloc de Llàtzer, que correspon a la Betània de l’Evangeli. Els pelegrins hi
cerquen la tomba de Llàtzer, moguts per la devoció, però nosaltres hi cercarem
tota una altra cosa: els primers orígens de la comunitat cristiana, de
l’Església. Ho farem també amb devoció, la que omple els nostres cors aquests
dies sants, aquesta setmana diferent a totes les altres setmanes de l’any.
A Betània hi ha la comunitat que acull Jesús, el prototipus de la comunitat
cristiana: Llàtzer, Marta i Maria. En aquesta comunitat hi descobrim algunes de
les notes que, més tard, qualificaran la comunitat dels deixebles del
Ressuscitat.
1. Acolliment. Jesús i els deixebles hi són acollits. En
tenim altres exemples, als evangelis, el de Zaqueu, que també acull Jesús a
casa seva, o el dels nuvis de Canà.
2. Comensalitat. L’acolliment s’expressa en el compartir la taula. Serà
una de les notes més distintives de l’Església de Jesús, la comunitat de la
fracció del pa: «Allà li oferiren un sopar», hem llegit. Paraules que ens en
recorden unes altres de l’Apocalipsi: «Si algú m’escolta i obre la porta,
entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi» (Ap 3,20).
3. Servei. En el marc de la comensalitat la comunitat se serveix
mútuament. L’amor, l’àgape, es verifica en el servei. Sant Benet, en el capítol
dedicat al lector de taula, ho expressarà ben sàviament, posant al bell mig del
capítol aquestes paraules: «Tot allò que necessitin per a menjar i per a beure,
que s’ho serveixin els germans mútuament, de manera que ningú no hagi de
demanar res» (RB 38,6). A Betània, doncs, Marta
és la icona del servei.
4. Amistat. L’amor es verifica en el servei, però es tracta d’un amor i
d’un servei a algú concret, el germà, la germana, amb un rostre, amb un nom. Sant
Elred va trobar en l’amistat espiritual el camí de la concreció de l’amor. De
fet, Jesús és l’amic de Marta, de Maria i de Llàtzer, i, en aquesta setmana, el
veiem disposat a donar la vida no per uns éssers anònims, sense rostre, fosos
en la massa del «tots», sinó pels seus amics, no per «tots», sinó per «molts».
5. Unció. L’amor es vessa en el servei. És el perfum de l’amistat que
ungeix Jesús. Maria és la icona d’aquesta unció. Una unció que rep Jesús com a
rei messies, però que es vessa, de la seva barba i del coll dels seus vestits,
a tota la comunitat, a tot el cos, del qual Crist és el cap.
6. Els pobres. Jesús juga amb les paraules, per confondre’ns, o, millor,
per ajudar-nos a aprofundir: «Sempre teniu pobres amb vosaltres, però a mi, no
sempre em tindreu». En realitat, Jesús està dient a la comunitat: sempre em
tindreu en els pobres. Una religiosa de casa nostra, valorant els deu anys del
ministeri petrí de Francesc, destacava el fet que el papa ha retornat als
pobres el lloc que els correspon dins l’Església, no com a destinataris externs
preferents de l’opció de l’Església, sinó com a membres de l’Església, vicaris
de Crist: «Sempre teniu pobres amb vosaltres», va dir Jesús, a Betània, la casa
dels pobres.
7. El testimoniatge de la vida. Llàtzer, que Crist alliberà dels lligams
de la mort, és la icona d’aquest testimoniatge, del triomf de la vida sobre el
pecat i la mort, el testimoniatge que defineix el sentit i la missió de
l’Església. «Si de cas, que el guardi per al dia que m’hauran d’amortallar»:
l’olor del perfum que avui omple tota la casa és l’anunci i la penyora d’allò
que s’esdevindrà d’ací a sis dies, al cor de la nit, en la foscor del sepulcre
dels sepulcres.
Set notes: acolliment, comensalitat, servei, amistat, unció, pobres,
testimoniatge. Set notes que defineixen la comunitat dels amics de Jesús,
l’Església, que haurà de portar a tot el món l’anunci joiós de la vida i de la
immortalitat, perquè sempre hi haurà algú, com els grans sacerdots, disposat a
matar el testimoniatge que suscita la fe dels creients.
S’escau d’acabar aquesta homilia amb una oració pròpia de la festa litúrgica
dels sants amics de Jesús: «Oh Déu, vós proporcionàreu al vostre Fill, a la
llar de Betània, l’afecte de l’amistat, la diligència del servei i la
promptitud a escoltar; feu que visquem sempre units al nostre Mestre per
l’ardor de la meditació i les obres de la caritat, de manera que, havent estat
agradables als seus ulls, ens faci entrar a l’estança de la seva felicitat».
Amén.