Homilia
predicada pel P. Rafel Barruè, prior de Poblet
Fets 2,14.22b-33; Sl 15,1-2 i 5.7-8.9-10.11 (R.: 11a); 1Pe 1,17-21; Lc
24,13-35
Un
camí, un pont i una taula.
1.
Un camí
Dos dels deixebles de Jesús se n’anaven a un poble anomenat Emaús. També cada
deixeble de Jesús en la seva vida va fent camí. I nosaltres ens podem
preguntar: Caminem cap a la Veritat? Caminem cap a la mentida?
Som nosaltres els deixebles de Jesús en camí. Som els qui hem estat rescatats
de la manera absurda en que vivíem. Però, podem fer el camí decebuts i amb un
posar trist, perquè ens havíem fet unes il·lusions que no s’han acomplit. És
que tal vegada ens havíem construït un ídol.
I tal vegada ens havíem girat cap a les nostres pròpies cledes, i ens havíem
enroscat amb la Serp Antiga, Satanàs, la malícia, la maldat sobre maldat
entrant en la juguesca de la mentida sobre la mentida. Així, el cristià pot
arribar a ser un mal testimoni, un testimoni fals i groller, aquell que diu
sempre primer jo i els altres després de després de mi.
Alerta! Cap a on caminem?
Si Jerusalem representa el nucli, el centre de la fe, caminar cap a Emaús representa
el caminar cap a nosaltres, la nostra manera de viure, les nostres pròpies
cledes, volem tornar a les olles d’Egipte, a la manera absurda de viure d’abans.
Alerta! Perill!
2. Un pont
En el nostre camí ens trobem amb algú, amb l’altre que ens interpel·la, ens
qüestiona la nostra posició davant la vida, ens ensenya, ens obre els ulls, ens
obre els sentits, ens obre la mirada, una mirada que s’eixampla obrint-se al
coneixement sempre més profund de Déu i del seu Misteri.
Jesús és el pont que als deixebles d’Emaús els fa passar de la decepció, de la
incredulitat a l’obertura de la Veritat. Jesús no és un ídol que alliberaria el
poble de l’opressió dels romans.
Jesús és la Veritat, que ens ha rescatat amb la seva sang preciosa, que amb la
seva mort, com deien ja les Escriptures, i amb la seva resurrecció ens ha fet
de pont en el nostre camí d’aquesta vida cap a la vida veritable, cap a la casa
del Pare, la vida eterna. I és Jesús que ens interpel·la cada dia com a
deixebles i ens instrueix i ens revela poc a poc el sentit de la vida per ell,
amb ell i en ell.
3. Una taula
Jesús mateix ens para la taula. Primer ens exposa el sentit de les Escriptures.
Ara ho hem escoltat en les lectures proclamades avui, en aquesta taula de la
Paraula. I després posat a taula ens partirà el pa de l’acció de gràcies i ens
el donarà.
És en aquest moment que els deixebles d’Emaús se’ls obriren els ulls i el
reconegueren. És el moment que nosaltres el tenim que reconèixer com l’únic
aliment de vida que tenim fins a la vida eterna. Únic aliment en el nostre camí
cap a la vida eterna.
El camí sempre el tenim davant nostre. Però, som nosaltres els qui elegim el
sentit que volem prendre. Alerta!
Si reconeixem el qui hem de conèixer, Jesús, no podrem romandre tancats en les
nostres pròpies cledes. Haurem de sortir, haurem de buscar els altres, tornar
cap al centre de la fe, Jerusalem, per anunciar el que hem sentit i vist, la
Paraula que ens ha estat exposada i el menjar que se’ns ha ofert, l’aliment
total i absolut que necessitem per ser cristians, deixebles del Crist.
La taula de l’Eucaristia és l’acció de gràcies per excel·lència. La taula de la
Paraula de Déu i la taula de la fracció del pa. I, és en la mesura en que ens
alimentem d’aquesta taula que la nostra vida anirà configurant-se a Jesús, això
és, a Déu que serà tot en tots.
Així albirarem la vida de ressuscitats, de tocats per l’Esperit Sant, estimats
i salvats per Déu. La nostra existència és un camí, on tenim un pont ferm i
segur que ens condueix cap a la Veritat que és Jesús mateix, aprofitem el pont
per tornar a Jerusalem, al centre de la fe, i així podrem compartir la taula de
l’Eucaristia, l’aliment en la fatiga del nostre camí cap a la vida eterna. Amén.
Al·leluia! Un camí, un pont i una taula.
23 d’abril del 2023
DIUMENGE III DE PASQUA (Cicle A)
15 d’abril del 2023
DISSABTE DINS L’OCTAVA DE PASQUA
Homilia
predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Fets 4,13-21; Sl 117,1 i 14-15.16ab-18.19-21 (R.: 21a); Mc 16,9-15
L’evangeli
centra l’atenció en aquell dia particular de la resurrecció de Jesús. Era la
matinada del primer dia de la setmana. Ens trobem en el dia que ve després de
dissabte, el dia u per als jueus. Amb això, els evangelistes fan referència al
primer capítol del Gènesi. Déu creà la llum el primer dia de la primera setmana
de l’univers. Aquell mateix dia va ressorgir viu Jesús de la tomba. El primer
dia de la primera setmana de l’univers Déu va crear la llum; el primer dia de
la setmana de la nova creació, Jesucrist, la llum del món, venç la mort i el
pecat. Ara aquest dia és únic, és el dia de la creació definitiva que Jesús ha
inaugurat, l’inici del temps nou, el temps de la salvació definitiva.
Maria Magdalena, com totes les dones, van al sepulcre a la matinada, quan
encara és de nit. Aquest detall és típic de l’amor femení, que les mostra com
veritables models de deixebles de Crist. Elles corren, es mantenen en vela,
busquen, mentre els deixebles havien abandonat, havien fugit, s’havien replegat
en ells mateixos, tancats i paralitzats per por. Jesús
els reprèn per la duresa de cor, per la manca de fe.
Les dones havien entrat a la tomba buida i havien trobat un jove vestit de
blanc. Ell
els anuncia la bona nova de la resurrecció: Jesús no hi era. «Ell va davant
vostre a Galilea; allà el veureu, tal com us va dir», diu el jove, el missatger
de Déu, a les dones. Que Jesús va al davant, que Jesús precedeix, vol dir que
el ressuscitat ha reconstruït la possibilitat de seguir-lo. Ser deixeble no és
altra cosa que seguir Jesús, anar darrere d’ell. No som mai nosaltres a
posar-nos al davant de Jesús. A Pere li havia dit: torna darrere meu, Satanàs,
en un moment en què Pere s’allunyava del seguiment de Jesús, perquè no entenia
allò que era de Déu, sinó dels homes. La resurrecció ara fa de nou possible el
seguiment de Jesús que havia fracassat amb la creu i amb la mort, amb la fugida
i l’abandonament dels deixebles. El camí de Jesús, interromput per la seva
mort, continua en el seguiment dels deixebles. Ells reben per heretat aquestes
paraules del Senyor que hem escoltat avui: «Aneu per tot el món i prediqueu a
tothom la Bona Nova de l’evangeli». La resurrecció implica necessàriament una
actitud missionera, el testimoniatge, la proclamació de la bona nova. La
resurrecció és missió universal. La fe de cadascú de nosaltres va néixer del
testimoniatge i de la predicació que algú ens va fer en un moment o altre de la
nostra vida.
I mirem com Jesús no confia la missió a persones perfectes o als poderosos d’aquest
món, sinó a éssers fràgils, a homes del poble i sense lletres, sense
instrucció, però que l’experiència de la resurrecció els ha transformat per
complet. Els apòstols, els escollits per predicar la bona nova a tota la
creació, eren pecadors perdonats, que no es recolzaven en les pròpies forces,
sinó en les forces d’un Altre, de l’Esperit Sant. El
Sanedrí estava meravellat, veient la valentia amb què parlaven Pere i Joan. La
Paraula de Déu havia transformat aquests homes humils i sense lletres en
persones valentes i segures de si mateixes. Els deixebles han rebut l’Esperit
Sant, i ara entenen com totes les Escriptures s’acompleixen en Jesús. Els
apòstols, abans durs de cor, porucs, tardans per creure, mancats de intel·ligència
per comprendre les Escriptures, ara han assolit una fe plena, difonen la llavor
de l’evangeli per tot el món i no poden callar allò que han vist i sentit. Han
après que la veritable justícia no és la que respon simplement als interessos
mesquins dels homes, sinó la que es fonamenta abans en l’obediència de Déu.
Les lectures d’avui ens ensenyen a viure amb parresia, amb franquesa, a no
callar la Paraula de Déu que escoltem i que meditem. Anunciar
l’evangeli és l’ultima paraula que Crist ressuscitat ens ha deixat, el seu
testament, el manament el qual hem de ser sempre zelosos d’obeir. Més que amb
paraules, el ressuscitat ens confia l’anunci de l’evangeli amb el testimoniatge
de la nostra pròpia vida, quan es viu amb coherència, amb franquesa, sense por
de les dificultats que podem trobar en el camí.
Ser cristians vol dir viure d’acord amb una llei profunda, interior; que és la
llei de l’Esperit. És la necessitat interna la que guia la conducta del
cristià, la llei de l’amor, la qual fa impossible guardar per a si mateix o
callar la Paraula de Déu, totes les coses que Jesús ha manifestat amb la seva
resurrecció.
13 d’abril del 2023
DIJOUS DE L’OCTAVA DE PASQUA
Homilia predicada per fra Lluís Solà, diaca
Ac 3, 11-26; Sl 8, 2a i 5. 6-7. 8-9 (R.: 2ab); Lc 24, 35-48
«Ells, esglaiats, van creure que veien un esperit». Pneuma.
Un buf, una mica d’aire, quelcom que no té consistència, que no es pot agafar,
que s’esmuny, que no deixa cap rastre. Tot el contrari del terme oposat, sarks,
carn. La carn es pot circumscriure, es pot tocar, ocupa un lloc en l’espai,
fins i tot es pot menjar. Esperit i carn. Aquestes dues paraules travessen tota
la història del cristianisme, en una tensió que arriba fins als nostres dies,
encara no resolta.
Així, ja de bon principi, des dels primers instants de la nova vida de la
comunitat del Ressuscitat, es planteja aquest dilema. Carn i esperit. Per a l’autor
i la comunitat de les cartes joanees aquest dilema serà vital: «Pel món corren
molts impostors: no confessen que Jesucrist hagi vingut realment en la carn.
Els qui diuen això són l’Impostor i l’Anticrist» (2Jo 1,7). Voldríem aferrar
Déu, el Logos, amb la nostra ment, fins a convertir-lo en una idea, en un
producte de la nostra raó, oblidant que és ell la font i la llum de tot el que
podem pensar. És el Logos el qui ens aferra a nosaltres, perquè la Paraula, en
efecte, s’ha fet carn. S’ha circumscrit en la nostra realitat, en la nostra
història. I com? Assumint un cos com el nostre, i amb aquest cos també una
història humana. A partir d’ara Déu no l’aferrem amb la ment, com un producte
de l’intel·lecte, sinó que el mengem, en la realitat del sagrament, entrant en
comunió vital amb ell. I el recordem, el fem present en la història, com una
realitat viva, capaç d’omplir-la de nou dinamisme i sentit.
El qui s’ofereix amb el seu cos com a menjar per a la vida de la nova
comunitat, menja ara davant els deixebles, com a prova fefaent de la realitat
de la resurrecció, com a prova fefaent que no es tracta d’una experiència
subjectiva o merament espiritual, sinó d’una falca que obre en el tronc de la
història una ferida susceptible de rebre l’empelt de la vida divina. El gest
familiar de Jesús menjant peix a la brasa desvetlla en els deixebles el
dinamisme del record, tan important per a Lluc per a interpretar correctament
la resurrecció, en tots els seus relats pasquals i en el Llibre dels Fets:
«Recordeu què us va dir quan encara era a Galilea» (Lc 24,6); «tots els
profetes havien anunciat que el Messies de Déu havia de patir» (Fets 3,18);
«cal que es compleixi tot el que hi ha escrit de mi en la Llei de Moisès, en
els Profetes i en els Salms» (Lc 24,44). I aquest record és memorial, en la
història, del projecte de Déu, un projecte que passa per l’assumpció i la
transformació del sofriment i la mort, per retornar a la creació i a la
història el seu dinamisme vital originari. I en
aquest dinamisme hi som assumits tots nosaltres, peixos pescats en les xarxes
del baptisme. Per això, amb el salm 8 que hem cantat, ens preguntem i
preguntem: «Què és l’home, Senyor, perquè us en recordeu?» (v.
5). I és que el memorial és en primer lloc l’actualització que fa Déu de
nosaltres, de la nostra història, per mitjà del misteri pasqual de nostre
Senyor Jesucrist: una història que, falcada per la creu, li és sempre present,
eternament actual.
I mentre mengem, en cada eucaristia, la carn espiritual del Peix santíssim, del
Senyor que s’ha deixat pescar en les xarxes de la Passió per ser el nostre
aliment i la nostra joia, nodrim i enfortim el nostre compromís baptismal
mentre ens convertim i ens penedim, perquè ell faci venir els temps de la
consolació. Amén.
9 d’abril del 2023
DIUMENGE PASQUA: RESURRECCIÓ DEL SENYOR
MISSA DEL DIA
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Fets 10,34a.37-43; Sl 117,1-2.6ab-17.22-23; 1C 5,6b-8; Jo 20,1-9
«S’han endut al Senyor i no sabem on l’han posat». La primera reacció de Maria
Magdalena és ben humana, podríem dir que fins i tot ben sensata; ella havia
vist com posaven el cos de Jesús al sepulcre. Segons el quart Evangeli Josep d’Arimatea
i Nicodem van prendre el cos de Jesús i l’amortallaren amb un llençol,
juntament amb les espècies aromàtiques, tal com és costum d’enterrar entre els
jueus, concretament amb una barreja de mirra i àloe, que pesava unes cent
lliures. Maria Magdalena anava doncs al sepulcre de matí, quan encara era fosc
segurament per visitar la tomba d’aquell a qui tant havia estimat i qui tant li
havia perdonat. La pedra treta és la primera evidència de que quelcom de no
previst havia passat i Maria Magdalena sabedora de que molts voldrien atemptar
contra Jesús fins i tot mort, pensa que el cos pot haver sigut robat i comunica
aquesta sospita seva a Pere i a l’altre deixeble. Són Pere i l’altra deixeble
els qui veuen noves evidències desconcertants, aplanat el llençol d’amortallar
i el mocador que li havien posat al cap lligat encara al mateix lloc. Però
encara no havien entès que segons les Escriptures, Jesús havia de ressuscitar d’entre
els morts.
Aquest Pere que aquell matí de diumenge fou alertat per Maria Magdalena i que
veié però encara no acabà de creure és el qui fa l’anunci de la noticia als qui
l’escolten a casa de Corneli, aquell centurió de la cort Itàlica que vivia a
Cesarea, que era un home piadós, que creia en l’únic Déu amb tota la seva
família, que feia moltes almoines als membres del poble jueu i que sempre
pregava. Un dia, a l’hora de la pregària de la tarda, Corneli va tenir una
visió i va veure clarament un àngel de Déu que entrava a casa seva i que li
deia que anés a Jafa a cercar un tal Simó de sobrenom Pere, allotjat a casa d’un
blanquer d’ofici; ell hi envià dos cridats i un soldat pietós i Pere se’n va
anar amb ells acompanyat d’alguns germans de Jafa (Cf. Ac,10). Així la noticia
de la resurrecció arribava a Corneli cridat per Déu a escoltar-la per boca de
Pere. En uns dies Pere havia passat de no reconèixer en aquells signes la bona
nova de la resurrecció de Crist a ser-ne propagador entre els qui l’escoltaven,
de la negació passà a l’evangelització.
A la bona nova de la resurrecció cadascun s’hi acosta d’una manera diferent,
cadascun al seu ritme. Maria Magdalena, una dona, serà la primera en veure
indicis i ben aviat es prosternarà als peus del Mestre. L’altra deixeble,
aquell a qui Jesús estimava tant, sols veure aquella tomba buida ho tindrà
clar, veurà que les Escriptures s’han acomplert, que allò que Jesús els havia
dit era cert, que al tercer dia havia ressuscitat. A Pere li caldrà veure’l,
parlar-hi, reparar la seva negació i confessar-li el seu amor tres cops; però
al cap i a la fi esdevindrà el primer dels apòstols i acabarà donant la vida
per Ell. I així un darrera l’altre, algun voldrà posar la mà a la ferida del
costat i el dit al forat dels claus, altres el reconeixeran en partir el pa i
Pau, finalment com el darrer de tots, com a un que neix fora de temps, com un
avortó, també en fa experiència enmig d’una llum encegadora i d’una veu del cel
i de ser-ne perseguidor passa a ser evangelitzador.
Nosaltres no hem viscut aquestes experiències, ni hem vist la tomba buida, ni
el llençol aplanat; però hem rebut una tradició, la bona nova de la resurrecció
s’ha anat transmetent generació rere generació fins a nosaltres. És la fe de l’Església,
una fe que essent sempre un do de Déu rebem i compartim en comunitat i a la que
ens hi incorporem pel baptisme. Renovant ahir les nostres promeses baptismals
al cap i a la fi és com si haguéssim escoltat també la veu d’aquella Maria
Magdalena torbada i que ve cap a nosaltres tot corrent per dir-nos que el
sepulcre és buit i nosaltres en escoltar-la li hauríem de dir que és buit
perquè s’ha acomplert allò que havia estat predit, que ja sabem pel deixeble
que Crist tant estimava, per Pere, per Pau i per tants d’altres que realment
Crist ha ressuscitat.
DIUMENGE DE PASQUA: RESURRECCIÓ DEL SENYOR
VETLLA PASQUAL EN LA NIT SANT (Cicle A)
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 1,1-2,2; Gn 22,1-13.15-18; Ex 14,15-15,1a; Is 54,5-14; Is 55,1-11; Ba
3,9-15.32-4,4; Ez 36,16-17a.18-28; Rm 6,3-11; Mt 28,1-10
Queda ben clar, l’home que érem abans ha estat crucificat amb Crist, hem mort
amb Crist i morint amb una mort semblant a la seva, també serem ressuscitats
amb una resurrecció parella a la seva; ens ho ha dit ben clar l’Apòstol. De
totes les meravelles que Déu feu pel seu poble al llarg de la història de la
salvació, no n’hi cap de comparable amb la de Crist. Amb Ell Déu participà,
intervingué directament i de manera personal en la història de la humanitat,
fent-se home com qualsevol home, llevat del pecat, morint com qualsevol home i
a la fi vencent la mort i donant-nos la possibilitat de participar de la seva
resurrecció, fent-nos fills de Déu mitjançant Ell que és el Fill.
Des de la creació del món, des de que Déu creà l’home no hi ha hagut ni haurà
cap gesta comparable a la salvació que ens ha vingut per Crist. Cert que
alliberant el poble de l’esclavatge d’Egipte i fent-lo travessar el mar per
terra eixuta, tot el poble sentí un gran respecte pel Senyor i cregueren en
Ell, però no tardaren en defallir i crear-se un ídol de fosa, obra d’homes i
res més. Com ens ha dit el profeta Baruc, no seguiren el camí de Déu i per això
no visqueren en pau per sempre. Però malgrat les infidelitats Déu no deixà d’estimar
a l’home, el seu pacte de pau es manté ni que desapareguin les muntanyes i se
somoguin els turons, com ens ha dit el profeta Isaïes. En paraules de sant
Elred: «sembla que aquestes coses siguin poc, són com a fosques, però en elles
s’amaga nostre Senyor Jesucrist. Està ocult en elles.» (Sermó 11). La passió,
mort i resurrecció de Crist és la mostra evident d’aquest amor. Abraham havia obeït
al Senyor oferint al seu fill Isaac, però no era aquesta la manera amb que Déu
havia de redimir la humanitat. El Pare anà molt més enllà, envià al seu propi
Fill i aquest fou mort, clavat a la creu, víctima de la nova idolatria. Però
clavant-lo a la creu no feren res més que acomplir allò que s’havia d’acomplir,
s’obria el camí perquè els injustos abandonessin els seus camins, els homes
malèfics els seus propòsits i la misericòrdia del Senyor, tant generós a
perdonar, s’oferís a tota la humanitat.
Tot plegat quan clarejava el matí d’aquell diumenge ni Maria Magdalena, ni l’altra
Maria s’ho podien imaginar. Elles volien anar vora el sepulcre del mestre, el
cos del qual s’havia enterrat de manera precipitada. Arribat el capvespre d’aquell
divendres elles havien estat allí quan aquell home ric d’Arimatea, que es deia
Josep i que era també deixeble de Jesús, havia anat a trobar Pilat per
demanar-li el cos del crucificat i Pilat va manar que li donessin. Les dones
eren allí quan Josep prengué el cos, l’embolcallà amb un llençol per estrenar i
el va dipositar en un sepulcre nou, que ell s’havia fet tallar a la roca i
veieren com va fer rodolar una gran pedra a l’entrada del sepulcre i se n’anà;
perquè elles també eren allà assegudes enfront del sepulcre assegurat amb una
guàrdia de soldats. Per això passat el dissabte quan ja clarejava, res més
lluny de les seves expectatives que trobar-se de cop i volta amb les
conseqüències d’un gran terratrèmol, la pedra del sepulcre rodolada i un àngel
assegut sobre d’ella. Eren tant sols signes d’un prodigi encara molt més gran i
elles serien les primeres en fer-ne experiència; entre la por i la joia Jesús
els sortí al pas tot dient-los “Déu vos guard” i enviant-les com a missatgeres
de la més gran bona nova, Crist ha ressuscitat d’entre els morts i el trobaran
a Galilea. Maria Magdalena i l’altra Maria foren així les darreres en veure el
cos de Jesús mort i les primeres en postrar-se als seus peus i en adorar al
ressuscitat, les primeres en veure’l, les primeres en anunciar la joia de la
resurrecció.
«Avui el Ressuscitat ens repeteix a nosaltres, com a aquelles dones que havien
romàs al costat d’ell durant la Passió, que no tinguem por de convertir-nos en
missatgers de l’anunci de la seva resurrecció. No té res a témer qui es troba
amb Crist ressuscitat i a ell s’encomana dòcilment. Aquest és el missatge que
els cristians estan cridats a difondre fins als últims confins de la terra.»
(Benet XVI, Àngelus 9 d’abril de 2007). Aquest és el missatge d’aquesta nit
santa, la nit en que la foscor s’ha fet llum, la mort vida i la por, joia.
Realment el Senyor ha ressuscitat. Al·leluia.