Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ex
3,1-8a.10.13-15; Sl 102,1-2.3-4.6-7.8 i 11, 1C 10,1-6.10-12; Lc 13,1-9
«Us asseguro que si no us convertiu, tots acabareu igual.» ens ha dit Jesús per
dos cops en l’Evangeli que avui hem escoltat, explicant-nos que no som pas
millors que aquells galileus malmenats pel seu pecat o que aquells divuit homes
aixafats per la torre de Siloè, que no som pas millors que ningú. La conversió de
cor és l’objectiu del camí quaresmal i tot cercant-la Jesús interpreta els fets
històrics en clau de salvació, interpreta els signes dels temps com a signes de
Déu.
En totes les etapes de la història, en cada moment de la nostra vida, el Senyor
ens ofereix la possibilitat de convertir-nos, però el primer pas per la
conversió és penedir-nos de les nostres faltes, dels nostres pecats, deixant de
fer el mal que desplau al Senyor i obrant el bé que li plau. Déu
és present al llarg de la història de la humanitat, es fa el trobadís amb
nosaltres, sempre a l’espera de tocar els nostres cors, sempre obert a la
nostra conversió. Parla poc directament als homes al llarg de la història, ho
fa tant sols a homes concrets, destinats d’antuvi a ser el seu instrument, són
els profetes, vertadera veu de Déu davant dels homes. Com parla a Moisès cridat
per Déu mentre pasturava el ramat del seu sogre per a contemplar-lo en una
bardissa que cremava però no es consumia, trobant-lo així a través d’un signe
extraordinari. Quan crida, Déu demana total disponibilitat a qui crida, ens
demana com a única resposta aquest «aquí em teniu» generós i decidit de Moisès,
que sols podrem donar alliberats dels nostres egoismes, de les nostres pors,
dels nostres dubtes.
Hem de témer Déu, no pas tenir-li por; l’hem de reverenciar, descalçant-nos del
pes de les nostres culpes per tal d’arribar a descobrir a aquell que és qui és.
Ell és el qui perdona les culpes i guareix de tota malaltia, el qui rescata de
la mort la nostra vida, el qui ens sacia d’amor entranyable, el qui fa justícia
als oprimits, el qui és lent per al càstig i fidel en l’amor. Nosaltres quan
pequem som com aquella figuera que no dona fruit però a la que el Senyor no
mana de tallar-la, ans al contrari deixa fer a qui la cava, la fema i espera
encara per a veure si es converteix i dona fruit.
La lentitud de Déu per a castigar és una mostra palpable del seu amor, un amor
sempre esperançat en la nostra conversió. Però no és una esperança a fons
perdut, cal que nosaltres per donar fruit rebutgem allò que no és bo, que no
obrem el mal que ofèn al Senyor un mal que tant sovint fem i el resultat del
qual són les guerres, els exilis, el dolor nascut de l’odi; quan el nostre
fruit hauria de ser sempre l’amor. Ens hem de deixar cavar-nos i amarar-nos d’amor
per part d’aquell qui és molt més que cap profeta, molt més que Moisés,
deixar-nos convertir pel mateix Crist, el déu amb nosaltres, el déu encarnat,
el déu que parla cara a cara amb la seva creatura. No podem perdre el temps de
la nostra vida i cal que n’aprofitem cada moment per a apropar-nos a aquell que
és bondat i justícia infinites.
Jesús parlà als qui eren presents de dos esdeveniments amb molts morts, però
Jesús, a diferència dels fariseus, no els llegeix com un càstig pels presumptes
pecats de les víctimes, sinó com una invitació a la conversió de tots.
Convertir-se vol dir donar bons fruits ja, ara i aquí. Com una figuera, com una
vinya que han de donar bon fruit, en cas contrari es talla i es crema. No en
tenen prou la figuera o el cep amb haver estat plantats, com no en tenim prou nosaltres
en haver estat batejats per a salvar-nos. El poble d’Israel murmurant camí de
la terra promesa no en tenia prou amb haver estat elegit per Déu si al cap i a
la fi el desagradava i li era infidel. Tampoc nosaltres li som plaents
criticant, murmurant o vivint una fe aparent.
Déu es presenta cada dia davant nostre, a vegades de la manera més insospitada
i en el lloc més imprevisible per a parlar-nos, per a convidar-nos a la
conversió, per a oferir-nos la nostra salvació, vertader i únic camí cap a la llibertat.
Mai no podrem acabar d’entendre aquesta llibertat que ens ofereix Jesucrist,
immensa, infinita com el seu amor. La llibertat sols adquireix el seu autèntic
sentit quan alliberada del pecat s’exercita en el servei de la veritat que
salva, quan cavada i regada per l’amor infinit de Déu ens deslliga de tota
servitud i dona fruit en nosaltres, per als altres i en Crist, aquell qui és el
qui és.