Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Ex 12,1-8.11-14; Sl 115,12-13.15-16.17-18; 1C 11,23-26; Jo 13,1-15
«Feu això per celebrar el meu memorial.»
L’Eucaristia és passat, en ella i per ella fem memòria d’un fet concret. L’apòstol
sant Pau, en el relat que acabem d’escoltar, el més antic de la institució, ens
transmet la tradició que ve del mateix Senyor. L’Eucaristia com a memorial és
en primer lloc record d’un fet que va succeir realment. Com aquell que instituí
Déu davant de Moisès quan guiava al poble d’Israel perquè fes memòria del seu
alliberament i el celebrés com un pelegrinatge en honor del Senyor. No és pas
que aquella fos una aliança incompleta, era la que convenia aleshores entre Déu
i el seu poble. Però calia renovar-la cada any actualitzant el sacrifici
pasqual mitjançant la mort d’un cabrit o d’un anyell que calia menjar cenyits,
amb les sandàlies posades i el bastó a la mà, perquè era el símbol d’un poble
en marxa vers la terra promesa, vers el nou regne que Déu els havia de donar i
que calia que conquerissin amb el seu esforç i governessin seguint la voluntat
del Senyor. El poble d’Israel conservant antigues tradicions pròpies d’un poble
ramader centrà el sentit d’aquella festa en el seu caràcter alliberador i el
que tal volta havia estat una festa natural esdevingué en un memorial de la
salvació, l’obra de Déu en favor del seu poble. Ben aviat però les infidelitats
van debilitar aquella aliança i Déu envià al món al seu Fill únic perquè fos
aquell sacerdot únic que calia i ell mateix la víctima que d’una vegada per
sempre establís l’aliança de tots els homes amb Déu sense necessitat de repetir
el sacrifici. Per això l’Eucaristia no és quelcom repetitiu, és cada vegada
nova i alhora és memorial d’aquella única i exclusiva Eucaristia que celebrà
Jesús amb els seus deixebles a les portes de llur passió i crucifixió, però
sobretot a les portes de la seva resurrecció. Aquella Eucaristia fou única i
Crist és l’únic summe sacerdot digne de fe, com ens diu la Carta als Cristians
Hebreus. Moisés essent el servidor de Déu va ser qui li va parlar cara a cara;
però Crist és el Fill de Déu fet home per a la nostra salvació. Moisés tant
sols va visitar Déu en una tenda; però Crist ha construït un santuari no fet
per mans humanes sinó construït amb pedres vives, com ens diu la primera Carta
de sant Pere (Cf. 1Pe 2,5). Aquesta nit del sopar pasqual de Jesús enllaça amb
la tradició jueva que ens parla d’una primera nit que fou la de la creació; d’una
segona nit, que fou la de l’aliança amb Abraham; d’una tercera nit la de l’èxode
pasqual quan Déu es manifestà a favor del seu poble i d’una quarta nit que és
la nit messiànica, la nit de la nova creació, la nit de la vertadera salvació.
«Cada vegada que mengeu aquest pa i beveu aquest calze anuncieu la mort del
Senyor fins que torni.»
L’Eucaristia és present, actualització de l’acció de Jesús tot i que no aporta
ni canvia res del seu lliurament, fet un cop per sempre. Abans de la seva mort
Jesús va portar a terme quelcom més gran que un simple gest per a expressar el
sentit de la seva vida i de la seva mort. Va estimar fins a l’extrem, es va
lliurar Ell mateix i ens va ensenyar com recordar-ho i celebrar-ho en la seva
absència, a l’espera de la seva vinguda definitiva. Menjar i compartir el pa
vol dir compartir la vida; compartir taula és formar una comunitat. En aquest
sopar qui convida, celebra, presideix i es lliura és el mateix Crist,
compartint i alimentant-nos així amb la seva mateixa vida. Compartint nosaltres
la seva taula entrem en comunió amb Ell i entre nosaltres, per tal d’arribar a
ser el que hem sumit, cos de Crist, que és l’Església.
L’Eucaristia manifesta en el pla sacramental el sentit profund de la mort i de
la resurrecció de Crist; una comunicació entre aquesta nostra vida en comunió
amb la font de tota vida, que és Crist, aquell que fa de nosaltres una única
família amb un sol cos, l’Església. Crist es fa present entre nosaltres en la
taula de l’Eucaristia, per una seva presència real. En paraules de sant Pau VI:
«tal presència es diu real, no per exclusió, com si les altres no fossin reals,
sinó per antonomàsia, perquè és també corporal i substancial, perquè per ella
certament es fa present Crist, Déu i home, sencer i íntegre. Falsament
explicaria aquesta manera de presència qui s’imaginés una naturalesa, com si
diguéssim, «pneumàtica» i omnipresent, o la reduís als límits d’un simbolisme,
com si aquest augustíssim sagrament no consistís sinó tan sols en un signe
eficaç de la presència espiritual de Crist i de la seva íntima unió amb els fidels
del cos místic» (Mysterium fidei, 5)
«Us he donat exemple perquè vosaltres ho feu tal com jo us ho he fet.»
L’Eucaristia
és també futur, mira al futur perquè és anticipació de la darrera vinguda del
Crist i per això mateix és alhora transformadora dels nostres cors. «Anunciar
la mort del Senyor «fins que vingui» (1Co 11, 26), comporta per als que
participen en l’Eucaristia el compromís de transformar la seva vida, perquè
tota ella arribi a ser en certa manera «eucarística». Precisament aquest fruit
de transfiguració de l’existència i el compromís de transformar el món segons l’Evangeli,
fan resplendir la tensió escatològica de la celebració eucarística i de tota la
vida cristiana.» (Ecclesia de Eucharistia, 20).
Si compartim la seva taula, si escoltem la seva Paraula, si rebem el seu cos i
la seva sang no podem restar indiferents als altres, la nostra vida no pot
transcórrer com si no l’haguéssim rebut. Ens ho mostra l’Evangeli que hem
escoltat, compartir la taula de la Paraula i de l’Eucaristia, compartir el pa i
el vi, compartir el cos i la sang del Crist s’ha de transformar en servir als
germans tot reconeixent en ells la imatge del Senyor. El relat del rentament
dels peus té un contingut molt concret; l’estructura sacramental implica l’estructura
eclesial, l’estructura de la fraternitat. Aquesta estructura significa que els
cristians han d’estar sempre disposats a fer-se servidors els uns dels altres,
i que únicament d’aquesta manera podrem actualitzar-la, fent-ne memòria i vivint
l’Eucaristia. Vivint-la fent el que Ell mateix va fer i que fa també ara, ja
que el Senyor que seu a la dreta del Pare, en virtut de la seva intercessió,
ens renta els peus dia rere dia en el moment en què els nostres llavis
pronuncien la frase del Parenostre: «perdoneu les nostres culpes». Quan preguem
l’oració del Senyor, quan diem les paraules del Parenostre, el Senyor s’inclina
cap a nosaltres, agafa de nou una tovallola i ens renta els peus, ens renta
dels pecats, ens purifica d’allò que el baptisme ens havia netejat i que
nosaltres hem embrutat. (Cf. Ratzinger, J., El camino pascual, 114-120).
Nosaltres sols podem arribar a transformar els nostres cors per arribar a
servir als germans, qui ens renta de veritat és el Crist. Tal
com ho va fer als seus deixebles fins i tot al qui no volia, fins i tot al qui
el traïa.
En
paraules del Papa Francesc: «És així, amb senzillesa, que Jesús ens dona el
sagrament més gran. El seu és un gest humil de donació, un gest de compartir.
En la culminació de la seva vida, no reparteix pa en abundància per a alimentar
a les multituds, sinó que es dona, es parteix a si mateix en el sopar de la
Pasqua amb els deixebles. D’aquesta manera, Jesús ens mostra que l’objectiu de
la vida és el donar-se, que allò més gran és servir. I avui trobem la grandesa
de Déu en un tros de pa, en una fragilitat que desborda d’amor i desborda de
donació.» (Àngelus 6 de juny de 2021).