Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 1,1-2,2; Gn 22,1-13.15-18; Ex 14,15-15,1a; Is 54,5-14; Is 55,1-11; Ba
3,9-15.32-4,4; Ez 36,16-17a.18-28; Rm 6,3-11 i Lc 24,1-12
Molt
de matí les dones que van al sepulcre es troben amb dues evidències: la pedra
apartada i el sepulcre buit, el cos del Senyor dipositat allí hores abans amb
certes presses no hi és. Ara sabem que no pot estar entre els morts aquell qui
ha ressuscitat, però en aquell moment elles no hi cauen; li havien sentit dir
que al tercer dia venceria la mort, però en principi les sospites van més cap
un robatori del cos i es malfien els seus seguidors de les autoritats i les
autoritats dels seus deixebles, en un primer moment el desconcert és la
sensació imperant en uns i altres. Han de ser dos homes vestits de blanc, dos
àngels, els qui els facin memòria del que s’havia anunciat sobre el Messies de
com havia de morir i ressuscitar, perquè es recordin del que Jesús havia predit
i lliguin caps. Tots els relats de la resurrecció del Senyor passen per l’estupefacció,
el desconcert i la sorpresa passant per un més o menys elevat grau d’incredulitat,
abans d’arribar a ser experiència del ressuscitat. El que havien viscut feia
pocs dies havia estat molt dolorós: la mort del mestre, la dispersió dels deixebles,
la por fins a tancar-se a casa. De fet era el primer cop que contemplaven la
resurrecció perquè al cap i a la fi Llàtzer, el fill de la vídua o d’altres, de
fet havien tornat a la vida, a la mateixa vida que havien perdut, mentre que
Crist és glorificat. Tornar un mort a la vida ho havia realitzat fins i tot el
mateix Elies amb el fill de la viuda de Sarepta i ho faria també Pere amb
Tabita; però el que ara ha succeït és molt més gran que tornar a algú a la
vida, per grandiós que això sigui; Crist vencent la mort d’una vegada per
sempre ens guanyà per a tots una vida que no té fi, una vida eterna, una vida
gloriosa.
No és pas que all llarg de la història de la salvació el poble d’Israel no
hagués contemplat prodigis. La creació, el mar obert per deixar passar al poble
alliberat, Déu parlant amb Abraham o amb Moisès, ja eren signes; tampoc no és
que els profetes no ho haguessin anunciat; però la gran novetat de la història
costa d’acceptar, no és fàcil d’entendre que Déu ha enviat al seu Fill únic fet
home, igual en tot a nosaltres llevat del pecat, que aquest havia de patir i morir
a la creu per finalment ressuscitar amb un cos gloriós i retornar al Pare per
seure a la seva dreta.
Aquells primers testimonis necessitaran l’explicació dels àngels, la presència
mateixa del Senyor, que davant d’ells mengi, que els cridi pel seu nom; són les
experiències personals de la resurrecció; perquè la fe és primer que tot una
experiència personal, però sempre per a ser compartida, per a ser viscuda en
comunió dins de l’Església; d’antuvi és sempre una experiència personal, que
cal viure-la abans de transmetre-la; però sempre també cal transmetre-la, no
ens la podem quedar tant sols per a nosaltres mateixos. Vivim la fe no sols a
partir del que llegim en l’Escriptura sinó també a partir del que han viscut
els qui ens han precedit en el senyal de la fe i és a partir d’aquí que en fem
experiència personal. És el que el Concili Vaticà II ens diu, que la nostra fe
es recolza en la Sagrada Escriptura i en la Tradició (LG, 14). També aquelles
dones i els deixebles després de la seva experiència del ressuscitat la
comparteixen, cadascú en la mesura de com l’ha viscuda; formant així la
tradició que nosaltres hem rebut. La nostra experiència del ressuscitat es
fonamenta en l’Escriptura i en l’experiència del ressuscitat que ha anat fent l’Església.
Per l’Escriptura i per la tradició sabem que realment el Senyor ha ressuscitat
i que realment l’obra de la redempció s’ha completat, per la fe n’estem certs i
ho creiem. Tot i que divendres al migdia tot semblava perdut, el pla de Déu s’ha
acomplert tal com estava previst. Les dones es recordaren llavors del que Jesús
havia predit. En paraules de sant Hipòlit de Roma «la nit densa i fosca s’ha
aclarit, i l’odiosa mort ha estat relegada a la foscor; la vida irromp en el
món, tot desborda de llum indeficient i tots els qui neixen entren en possessió
del món nou.» (Homilia 6 en la Pasqua)