Homilia
predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Ef 2,19-22; Sl 18,2-3.4-5 (R.: 5a); Lc 6,12-19
El
zel de la creu
Estimats germans, l’evangeli d’avui ens presenta la crida dels dotze apòstols,
el grup especial d’escollits qui perllongaran en el món la mateixa missió de
Crist a la terra. Jesús ha sembrat, ha inaugurat el Regne de Déu i, una vegada
que Crist tornarà al seu Pare, pertocarà als apòstols i als deixebles de ser
els continuadors de la seva missió.
La crida de Jesús és, doncs, ser apòstols, és a dir, enviats. Apòstol
ve del verb grec apostello, i vol dir missatger, enviat. Ens
trobem amb una paraula que defineix l’essència més íntima de l’ésser de Jesús:
Ell és l’Enviat del Pare, que al mateix temps envia d’altres, perquè continuïn
la seva missió ací a la terra, perquè
continuïn acomplint la missió que per la qual el Pare havia enviat el Crist:
Déu tant va estimar el món que va enviar el seu Fill únic, per salvar el món i
no per condemnar-lo. Jesús és la Paraula enviada pel Pare, la Paraula que és va
fer carn i habità entre nosaltres. El Verb Encarnat, l’Emmanuel, continua
essent dia rere dia amb nosaltres, gràcies a l’apostolicitat de
l’Església, als missioners, qui porten
l’Evangeli fins a els extrems del món, fins les perifèries.
Sant Pau VI deia que el nostre món, més que mestres, necessitava testimonis. I
en aquest sentit crec que la carta de sant Judes ens pot ajudar a redescobrir
el sentit del testimoniatge, amb el qual tots els cristians podem ser apòstols
del Crist. La carta de sant Judes ens ajuda a redescobrir el testimoniatge
silenciós, aquell que no es el de dir moltes paraules, sinó el de donar la vida
a poc a poc, en la quotidianitat, en les perifèries, amb la fidelitat de la
pregària i del servei humil: “estimats, edifiqueu-vos sobre el fonament de la
vostra fe santa, pregueu moguts per l’Esperit Sant, manteniu-vos en l’amor de
Déu, mentre espereu que la misericòrdia de Crist us doni la vida eterna”.
Aquestes paraules ens suggereixen que tots els cristians som cridats a donar
testimoni de la nostra fe en Crist en contextos de dificultat, d’incomprensió,
fins i tot de persecució, tal com ho van fer els primers testimonis del Crist.
Això és encarnar-se en el món.
La fe és testimonia amb la pregària. L’evangeli ens mostra a Jesús qui passa
tota la nit pregant a la muntanya, en diàleg íntim amb el Pare, per cridar als
qui el Pare vol, als qui el Pare posa a les mans de Jesús. Benet XVI diu que
ser deixebles és, abans que tot, un fet de pregària. Diu que els deixebles són
engendrats en la pregària. La pregària té aquesta capacitat de fecundar, de
donar vida nova, de canviar la vida, el cor. Sense pregària, cap treball
apostòlic pot ésser fecund; cap missió pot ser transformadora dels cors del
homes. La pregària és en ella mateixa un testimoniatge contagiós.
Jesús surt de la seva pregària i en fa dotze apòstols. El numero dotze ens
recorda el patriarca Jacob i les dotze tribus d’Israel, que representaven el
naixement del poble d’Israel. Jesús, doncs, és el nou Jacob, i els dotze
apòstols són el nou Israel, l’Església, amb la seva presencia universal en el
món sencer. Ara bé, la vida en comú d’aquets dotze no devia de ser gens fàcil,
perquè els cridats no eren perfectes, eren pecadors i febles, i a més eren molt
diferents els uns dels altres. Però el fet de ser diferents no va ser un
impediment per seguir el Crist i per arribar a la santedat. L’Esperit Sant va
crear la unitat en la diversitat, va construir l’harmonia, una harmonia on
ningú no resta pas exclòs. Sant Pau, apòstol per excel•lència, ens suggereix
com el nou temple de Déu que és l’Església s’alça al cel gràcies a l’harmonia
de les diferències. Tots som diferents, però quan cadascú s’obre a l’Esperit
Sant, esdevenim no uns anunciadors de les nostres pròpies idees, sinó
testimonis del Crist, i esdevenim constructors d’harmonia.
Germans, trobem a faltar harmonia en el món actual, dividit, i encara amb una
guerra en Europa. El salm 18, en contrast amb la divisió que a vegades n’hi ha
en el nostre cor i en el nostre món, ens crida a contemplar la creació, per
descobrir com les creatures, tot i ésser diferents, reflecteixen l’harmonia de
Déu: “El cel parla de la glòria de Déu, l’estelada anuncien el que han fet les
seves mans”.
Segurament aquesta harmonia la va trobar
sant Simó, l’apòstol de Jesús, qui va ser anomenat Zelota, pel seu zel ardent
de justícia. Simó va descobrir en Jesús el zel de la creu, el zel que cerca la
justícia a través del perdó i de l’amor i no a través de l’ús de les armes.
Simó va saber renunciar al zel de la violència, que semblava ser un camí just
de redempció, i va abraçar el zel de la humilitat, del servei i la misericòrdia.
No el zel que fa pujar en l’autoafirmació personal i en el perfeccionisme, sinó
el zel que baixa en la compassió i es deixa tocar per la misèria dels altres,
en fer-se proper a la multitud malalta.
Unim-nos a la pregària de Jesús a la muntanya, perquè el Pare engendri el
nostre món dividit en el zel de la creu, que és el de saber donar la vida pels
altres, a fi que el món es pacifiqui i renunciï al zel que fa anar pels camins
de la guerra, de l’egoisme i de la violència. I que la nostra pregària monàstica
sigui la nostra contribució per continuar la pregària de Jesús, per perllongar
la seva missió en aquest món ferit per les divisions. Que la vida monàstica en
sigui sempre un testimoni fecund davant el món.