Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Rm 8,14-23; Sl 102,8 i 10.13-14.15-16.17-18; Jo 12,23-28
«Tenir cada dia la mort present davant els ulls.» (RB 4,47).
Què representa la mort per al monjo? Avui recordem als nostres germans difunts,
a tots aquells que seguint la Regla de sant Benet com a norma rectíssima de
vida tingueren cada dia la mort present davant dels ulls. La mort per a sant
Benet té un doble sentit, per al rebel serà el moment de rebre el càstig; per
al qui ha viscut en l’obediència, no s’ha enorgullit i ha viscut la humilitat,
la mort serà el pas a la vida eterna. Per sant Benet la mort no té un sentit
unívoc, depenent de les circumstàncies personals de cada monjo, tindrà un
sentit o un altra segons com hàgim viscut la nostra vocació: si hem estat
amatents a seguir el pla de Déu naixerem a la vida eterna per a fruir de la
glòria del Regne; si al contrari ens hem sotmès a la nostra voluntat egoista,
obstinada, rebel i interessada, la mort serà el començament de la pena també
eterna. Una opció o l’altra l’haurem escollit lliurament al llarg de la nostra
vida monàstica i potser amb moments on l’accent anirà en un sentit i d’altres
on anirà en sentit contrari. Déu respecta la nostra llibertat perquè ens ha fet
lliures però no és pas indiferent al pecat de l’home, Ell no vol pas la mort
del pecador, sinó que es converteixi i que visqui (Cf. RB Pròleg, 38) i per
això és just, pacient i misericordiós, amb una misericòrdia de la qual no hem
mai de desesperar (Cf. RB 4,74). Aconsellant-nos de tenir present cada dia la
mort davant dels ulls no busca sant Benet la por del monjo al càstig etern, tot
i que pot ser útil també per a la nostra salvació, sinó que cerca que la nostra
vida al monestir, que iniciem com amb un nou naixement quan responem a la seva
crida, sigui un camí cap a l’encontre amb el Senyor; un encontre definitiu quan
ens faci veure la claror de la seva mirada, i ens salvi per l’amor que ens té.
(Cf. Salm 31,17)
«Desitjar la vida eterna amb tot el deler espiritual.» (RB 4,46).
Per fer aquest camí hem de desitjar amb tota la nostra força espiritual la vida
eterna. Com ho feren els nostres germans que ens han precedit en el camí de la
fe, en la senda de la vida monàstica i en el pas de la mort a la vida i que
avui encomanem. Crist és el foc que crema i que salva, aquell foc que tan
esperaven veure els nostres germans. Ara ells ja han comprovat que no hi ha res
sobre els núvols, ni al enmig, entre el cel i la terra, ni tampoc sota la
terra; més encara, han vist que el cel i l’infern no són un lloc físic, sinó la
situació del qui s’apropa o s’aparta de Déu, i per tant no tenen res a veure
amb ubicacions terrenals. Ara nosaltres tampoc no sabem com és tot plegat, ho
sabrem més tard quan sigui la nostra hora, però ja ara i aquí creiem que si hem
viscut amb el Senyor, ens reunirem amb el Crist ressuscitat i serem una sola
cosa amb Ell quan ens omplirà la seva llum. (Cf. Abat Maur Esteva 4 de maig de
2011).
«Que no anteposin res absolutament al Crist, el qual ens dugui tots junts a
la vida eterna.» (RB 72,11-12).
Aquest camí en la vida monàstica, en la vida que menaren els nostres germans
als quals avui recordem i encomanem al Senyor, a tots aquells que hem conegut i
a tots els que no hem conegut, té una particularitat i és que el fem en
comunitat, en comunió. El fem tots junts, no individualment, sinó en comunitat,
cadascú al seu ritme, certament, cadascú amb la pròpia història, única i
irrepetible, però tots junts. (Cf. Papa Francesc 17 d’octubre de 2022). Aquest
camí sols el podem recórrer amb seguretat i confiança sinó anteposem res
absolutament al Crist, si ens deixem corregir quan ens desviem, si perseverem
en la seva doctrina i magisteri, si deixem irrompre al Crist en la nostra vida,
com ho feren els nostres germans pels quals avui preguem i pels qui demanem al
Senyor que hagin arribat al seu Regne i participin de la seva glòria, tal com
van desitjar aquí a la terra.