Homilia predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Ez 47,1-2.8-9.12; Sl 45,2-3.5-6.8-9 (R.: 5); Jo 2,13-22
A l’evangeli de Joan que hem escoltat el relat de la purificació del temple té
una gran importància, pel fet que està ubicat gairebé al començament, tot just
després de les noces de Canà, mentre que en Marc, Mateu i Lluc, l’episodi es
troba a la fi del ministeri públic de Jesús i al començament de la seva passió,
mort i resurrecció.
Posant aquest relat als inicis del seu evangeli, Joan mostra que la vida de
Jesús serà senyada pel temple, on sovint el trobem ensenyant. L’acció simbòlica
de treure els canvistes, els venedors, els moltons i els vedells, conté, en
efecte, un ensenyament essencial. Jesús diu: «No convertiu en mercat la casa
del meu Pare», i seguidament els deixebles recorden el salm 68: «El zel del teu
temple em consumeix». En tot això Jesús no mostra cap menyspreu ni rebuig del
temple; al contrari: per a Ell és la llar del seu Pare, i, com a tal, no podia
ser profanat per la corrupció de certa activitat econòmica, aliena a l’adoració
de l’únic Déu. És especialment significatiu que Jesús realitza aquesta acció en
l’espai del temple que estava reservat a l’adoració dels no jueus, l’anomenat
atri dels gentils o pati dels pagans.
Així, Jesús recorda que, en ser el temple el lloc més sagrat de la terra, no
podia acabar sent instrumentalitzat per altres interessos, perdent de vista allò
que era essencial: la vocació universalista que Israel tenia respecte al món
pagà. Com diu Isaïes, Déu vol que el seu temple sigui una casa d’oració per
tots els pobles (Cf. Is 56,7). Així s’ho va revelar des del principi el Senyor
a Abraham, quan el digué que en el seu nom es beneirien tots els pobles de la
terra.
El zel de Jesús per la Casa del seu Pare, que devia ser també Casa d’oració per
tots els pobles, el porta a donar la vida, i a assumir en el seu propi cos el
temple de Jerusalem. A la creu, estenent els braços en gest d’obertura
universal, Jesús, abans de morir, diu: «tinc set!» És la set d’abraçar els
fills de Déu dispersos, d’abraçar totes els pobles de la terra i de conduir-los
cap al Pare.
La seva set es transforma meravellosament en una font d’aigua viva, que raja
del seu cor traspassat. En aquest moment s’acompleix la visió del profeta
Ezequiel: aquell temple nou i meravellós pel poble que estant a l’exili ho
havia perdut, ho tenim ara en el cos crucificat, en el costat obert per la
llançada, per on surt aigua i sang, símbols del baptisme i de l’Eucaristia. Pel
costat dret del temple que veu Ezequiel neix una font d’aigua que baixa cap al
desert, el fecunda i el converteix en un nou paradís. Del costat obert de Jesús
brolla l’aigua i l’Esperit Sant, qui consolarà i donarà la vida al món.
«Destruïu aquest santuari i en tres dies el reconstruiré». El cos de Crist va
ser destruït amb la seva crucifixió i mort, però, tres dies després, per la
força de l’Esperit, es va aixecar i es va reconstruir amb la resurrecció.
Aquest és el signe més gran de Jesús, és la seva gran obra. Amb la Pentecosta
el cor dels nous creients es fa temple de l’Esperit Sant.
Però són molts els temples de l’Esperit que es destrueixin amb les guerres.
Això en ha de fer reflexionar. Som temples on s’ha de manifestar el mateix zel
de Jesús, el zel que ens ha de convertir en fonts abundoses d’aigua viva. Els
cristians, com temples de l’Esperit, hem de tenir set y zel d’aquesta font d’aigua
viva que murmura en el nostre cor, hem de saber descobrir-la i abocar-la com un
riu que, sortint de les esglésies, alegri els carrers de la nostra ciutat.
Allà on arribin els braços d’aquest riu que formem els creients tot viurà; els
cristians som els braços d’un riu que porta vida, pau i esperança en els
deserts de la mort, de la guerra, de la soledat. Ser temples de l’Esperit Sant
és no tenir por d’anar a contracorrent, perquè el Senyor de l’univers és amb
nosaltres. És no tenir por d’experimentar la destrucció, com també va ser
destruït el temple del cos de Jesús, perquè l’Esperit Sant ens reconstrueix: el
Senyor de l’univers és amb nosaltres: és dins de nosaltres! Tot allò que sembli
destruir el temple del nostre cos (malalties, sofriments, traumes,
incomprensions), ha de fer-nos experimentar amb més força que ens reconstrueix
la força de l’Esperit que habita dins nostre.
Que la festa de la dedicació de la basílica romana de Sant Joan del Laterà, l’església
més antiga del món, que té el títol de Cap i Mare de totes les esglésies, ens
susciti meravellar-nos de nou de la presència divina que ens habita i ens faci
ser constructors del món de demà, el món on viuran les generacions que vindran.