Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
2S 5,1-3; Sl 121,1-2.4-5; Col 1,12-20; Lc 23,35-43
El Senyor digué a Samuel quan aquest volia negar un rei al poble: «Accedeix al
que el poble et demana. No et rebutgen pas a tu, sinó que no em volen tenir per
rei a mi.» (1Sa 8,6). Israel constitueix la primera nació del món antic, que s’inicia
amb una teocràcia i es caracteritza no tant sols per la unió amb un únic Déu,
sinó també amb un poble i una terra, d’aquí la diferència que el judaisme
aporta. Els reis jueus no són sacerdots, ni profetes, ni molt menys encarnen a
la divinitat. Podríem ben bé dir que Israel no tingué massa sort amb els seus
reis, sovint ofenien al Senyor amb el seu mal comportament,
per un de savi, Salomó, n’hi hagué molts més que s’allunyaren del Senyor Déu,
des de David, el gran guerrer, fins Herodes, el culpable de la mort de Joan
Baptista; es deixaren guanyar per la cobdícia dels diners, de territoris o el
desig per posseir les dones dels altres. Al cap i a la fi la història en
determinats aspectes no ha canviat tant.
El Regne, el reialme que porta Crist, res te a veure amb aquests reis antics,
fins i tot l’escena de la unció de David, que ens mostra el llibre de Samuel,
és un no res davant del vertader pastor d’Israel. El seu és el regne de la
llum, el que ens allibera del poder de les tenebres, perquè és el Regne del
Fill, d’aquell qui rescata, perdona i ens fa fills amb Ell. Però res d’això
sembla evident per a la majoria dels homes en l’escena que ens presenta avui l’Evangeli
segons sant Lluc. Hi veiem un home objecte de la riota dels qui el contemplen i
també d’un dels seus companys de suplici, clavat en una creu, a qui donen
vinagre per a veure i li adjudiquen burlescament el títol de rei dels jueus.
Però de la creu estant Jesús exerceix la seva sobirania, des de la creu
convertida d’instrument de mort en tron del rei de la vida, Crist en el moment
de la llarga agonia parla amb tota veritat i acull ja al seu regne al primer
súbdit, un criminal que fins i tot ell mateix es creu mereixedor de la mort al
patíbul. La reialesa de Crist neix amb una creu per tron, uns claus per ceptre,
unes espines per corona i la seva pròpia sang per oli de la unció; al calvari
no hi ha ni or, ni pedres precioses, ni catifes, ni cortesans aduladors, ni cap
altre dels elements que associem a la reialesa d’aquest món. Un regne que neix
així no pot ser pas com els regnes de la terra. Els reis terrenals són persones
amb poders o riquesa, però aquest no és el tipus de reialesa de Jesús. El regne
de Crist es construeix sobre la humilitat, el servei i l’amor (cf. Benet XVI,
23 d’agost de 2012).
El seu és un regne al que tots som cridats, destinat a acollir als qui venen de
totes les nacions. Cal un passaport per entrar-hi, i aquest és l’acolliment
de la Paraula de Déu. Cal un requisit indispensable perquè no se n’adquireix
la ciutadania sinó es passa per la mort de la vida caduca, terrena i efímera a
obtenir la vida eterna. Fins i tot cal passar per un examen de ciutadania, per
un judici, en el que la matèria fonamental de la que ens preguntaran és per com
hem viscut a la terra l’amor a Déu i als altres. Un
camí hi porta ben dret, Crist, aquell qui s’ha definit com el camí, la veritat
i la vida.
A
aquest regne ens ha cridat Crist el Senyor, atorgant-nos una vocació que és
participació de la seva resurrecció i de la seva filiació divina. Tots
nosaltres estem al servei del Regne i, al mateix temps, en virtut del baptisme,
hem estat investits d’una dignitat i d’un ofici reial, sacerdotal i profètic, a
fi de poder col·laborar eficaçment en el creixement del Regne (cf. sant Joan
Pau II, 23 de novembre de 1980).
Aquest Regne per sí mateix pertany als pobres i als humils, a aquells a qui
Jesús fou enviat a predicar la bona nova, a aquells qui Ell declarà benaurats,
a aquells a qui el Pare ha volgut revelar allò que ha amagat als savis. Jesús
coneix que és la pobresa, que és la fam, que és la mancança i no tant sols ho
coneix sinó que s’identifica amb els qui pateixen, com ho feu amb aquell
company de creu que just al final de la seva vida es penedí i sabent-se impur
demanà un lloc al Regne; un home que es reconeixia com a pecador, que
reconeixia la innocència de Jesús i que no demana la salvació, sinó el record
del Fill de Déu quan arribi al Regne; un home, certament, temorós de Déu. Al
calvari hi ha per a nosaltres dos exemples, tots dos clavats a la creu: Crist i
el bon lladre; un, model inabastable en la seva totalitat, l’altre, ben bé al
nostre abast.
Avui en l’oració dominical demanarem al Senyor que vingui a nosaltres el seu
Regne. És la segona invocació del Pare nostre. Jesús ja des del començament de
la seva missió anunciava l’arribada del Regne, i animava a la gent a
convertir-se per a acollir en les seves vides la Bona Novade la salvació. Diu
el Papa Francesc que: «Quan en un món tan marcat pel pecat i el sofriment resem
amb l’expressió “vingui a nosaltres el vostre Regne”, li demanem a Déu que no s’allunyi
de nosaltres, que el necessitem. (...) El Regne de Déu és certament una gran
força, la més gran que existeix, però no d’acord amb els criteris del món. És
com el llevat que es pasta en la farina: aparentment desapareix, però és
precisament el que fermenta la massa (cf. Mt 13,33). O és com un gra de
mostassa, tan petit, gairebé invisible, però porta dins la força explosiva de
la naturalesa, i una vegada que creix, es converteix en el més gran de tots els
arbres del jardí (cf. Mt 13,31-32).» (Audiència General 6 de març de 2019).
D’aquest Regne l’Església n’és tant sols un tast, composada pels qui ens sabem
pecadors, és impulsada però per l’Esperit, aquell que construeix el Regne de
Déu en el curs de la història i prepara la seva plena manifestació en
Jesucrist, animant als homes en el seu cor i fent germinar dins de la vivència
humana les llavors de la salvació definitiva que es donarà al final dels temps.
(cf. sant Joan Pau II, Tertio Millennio Adveniente, 45).
Que el Senyor ens concedeixi de ser com el bona lladre, homes conscients de les
nostres faltes i debilitats, tant físiques com morals, i sobretot homes i dones
temorosos de Déu i delerosos pel Regne.