21 de febrer del 2009

DISSABTE VI (I)

Homilia predicada pel P. Josep Alegre, abat de Poblet
He 11, 1-7; Mc 9, 2-13

L'Escriptura ha guardat la bona memòria dels antics, perquè havien cregut. Gràcies a la fe comprenen el misteri de Déu… Hem escoltat aquests dies, en la lectura del Gènesi. com aquest misteri de Déu es va obrint mitjançant l'obra de la creació divina. Avui escoltem el record que fan els primers creients cristians, a la carta als Hebreus, d'aquesta primera obra credora de Déu.

A l'Evangeli tenim quelcom de semblant: els apòstols Pere, Jaume i Joan viuen una experiència singular en una muntanya alta, on Jesús es transfigura i manifesta la seva glòria. Aquesta experiència deixa una petjada forta en els seus esperits, tant, que serà un dels fets viscuts amb Jesús que recordaran quan aquest portarà a terme tota la seva obra de salvació mitjançant la seva mort i resurrecció.

Aquesta experiència, com les de l'Antic Testament serà una experiència profunda, un aroma que no perdran. I els creients correran amb l'olor d'aquests perfums. Quin és l'olor d'aquests perfums? Escriu Guillem de Saint Thyerri: Són una impressió en la memòria d'una suavitat. Són la resta d'una experiència. Són el record fascinant d'unes consolacions.

No el veiem encara, no mereixem la joia de contemplar el seu rostre, però podem tenir aquest aroma, podem fruir d'aquests perfums. I llavors, com diu el Càntic, correm rere l'olor dels seus perfums. Jo crec que tots tenim, si revifem la memòria, motius de joia, amb perfums que hem rebut del nostre Déu. Aleshores jo us invitaria a viure la bondat del Senyor mitjançant el record, mitjançant la seva recerca, el viure d'acord a la seva voluntat. A portar —com diu sant Bernat— aquest saquet de mirra entre els pits i endinsar-la en les entranyes del cor. Encara ens invita sant Bernat dient-nos: Que n'ets de bo, Senyor, per al que et busca. El record és dolç. El porto sempre en el cor, a la ploma amb freqüència. Aquesta es la meva filosofia, la filosofia més subtil i profunda: conèixer Jesús, i Jesús crucificat. Aquest record de Déu ens obre sempre a la seva presència. L'Eucaristia és precisament l'ocasió més adient per revifar aquest record i aquesta presència.

20 de febrer del 2009

DIVENDRES VI (I)

Homilia predicada per fra Lluís Solà
Gn 11, 1-9; Sl 32, 10-11. 12-13. 14-15 (R.: 12b); Mc 8, 34-9, 1

Fa dues setmanes que llegim alguns fragments dels primers capítols de la Bíblia, del llibre del Gènesi. Escoltem amb veneració la Torà del Senyor, és a dir, el seu ensenyament, la seva instrucció, les seves paraules per a cadascun de nosaltres en particular i per a tots nosaltres com a poble seu, com a comunitat santa. El Senyor ens hi va obrint el seu cor, ens hi va desvelant el seu projecte per a l'home, per a la dona, per al món del qual formem part. Meditant la Torà, descobrim que Déu és el sentit de totes les coses, i la plenitud i la felicitat de les nostres vides. Aviat ens endinsarem pel desert de la Quaresma per renovar el nostre compromís amb la Torà, amb la Paraula de vida del Senyor, que és el gran do de la Pasqua.

I, tanmateix, a l'evangeli hem escoltat unes paraules inaudites. Jesús de Natzaret ens demana de posar tota la nostra vida al seu servei, d'ell, de Jesús, i de l'evangeli. Això només ho podia demanar Déu: posar tota la vida al seu servei, de Déu, i al servei de la Torà, del seu ensenyament. I ara Jesús es posa en el lloc de Déu i en el lloc de la Torà. Recordeu: «Heu sentit que es va dir… però jo us dic», «si vols ser perfecte, vés, ven tot el que tens, dóna-ho als pobres i segueix-me», «… si algú vol venir amb mi, que es negui ell mateix…». Aquest capgirament, germans, és una invitació molt seriosa a pensar i a aprofundir la nostra fe, en diàleg amb la Sagrada Escriptura. Jesús demana per a ell i per al seu evangeli, allò que solament Déu podia demanar per a ell i per a la seva Torà. Jo no ho puc comprendre, ni ho puc entendre del tot, germans, però em refio de Jesús que em diu, a mi, aquestes paraules. Li faig confiança, tot demanant-li que purifiqui i augmenti la meva fe. Me'l crec: «Alguns dels qui ara són aquí estaran encara en vida quan veuran arribar amb poder el Regne de Déu».

El llenguatge de la fe pot superar la confusió de Babel. La torre bastida per l'orgull i per la por de ser anorreats per una falsa imatge de Déu com a rival de l'home, és superada pel camí de la fe, l'únic accés possible al Déu que ens parla en la Torà i que, «plantant la seva tenda entre nosaltres», ens obre el seu cor en les paraules i en els fets de la bona notícia, l'Evangeli, de Jesús de Natzaret que, en la fe de l'Església, confessem Fill de Déu. «Ja crec, però, ajuda la meva fe». Amén.

18 de febrer del 2009

DIMECRES VI (I)

Homilia predicada pel P. Maties Prades
Gn 8, 6-13. 20-22 ; Mc 8, 22-26

Estimats germans i germanes:

Cada dia escoltem el crit del Senyor, la seva paraula suau però insistent, perquè Ell vetlla per nosaltres i no para fins a veure'ns feliços. El cec de l'Evangeli d'avui és una imatge nostra. Ens costa comprendre la realitat perquè hi ha quelcom d'absurd. Passem per la vida com cecs. Preferim viure endormiscats en les il·lusions dels nostres propis somnis. Jesús "donà la mà al cec, se l'endugué fora del poble... li imposà les mans i li preguntava...". És a dir: oferí el seu afecte a aquell home tan limitat, es posà al seu costat i li inspirà confiança, el feu sortir de si mateix, van mantenir un diàleg, i el guarí progressivament.

Quan se'ns diu que Jesús va obrir els ulls del cec poc a poc, per etapes, podem entendre que la fe no s'adquireix de una vegada per sempre. És un camí que es fa cada dia, cada instant; però que el fem amb esperança perquè Jesús ens dóna la mà i ens guia. Jesús il·lumina les tenebres dels nostres pensaments i dels nostres sentiments.

L'arca de Noé és un símbol de la misericòrdia de Déu que ens estima i purifica, que dóna noves oportunitats. Si Déu segueix creient en nosaltres i ens dóna la mà, per què no hem de donar un marge de confiança als altres, els fem sortir del seu aïllament i els oferim la nostra pau?. Hi ha un temps per a tot i una temps per a cada cosa. Penso que l'arca pot simbolitzar també un temps de reflexió, o de prova, de introspecció, també de contemplació. Però, arribada l'hora, ens cal sortir de nosaltres mateixos. Noé va obrir una finestra i va deixar anar un colom. Si identifiquem el colom amb un missatge d'amistat o amb una invitació al diàleg, podem dir que esperem el seu retorn duent al bec una fulla d'olivera. Tota relació humana implica un acord i un consentiment mutu, una invitació a la feliç convivència, un sobrevolar per sobre de les dificultats i oferir a l'altre la fulla d'olivera de la nostra pau.

Que no ens pugui dir Jesús les paraules d'ahir: "Quin cor tan ofuscat! ¿Teniu ulls i no hi veieu, orelles, i no hi sentiu?". Tots podem caure en la ceguesa espiritual; perquè, com diu la primera lectura, "portem una inclinació dolenta en el nostre cor". Ens cal, doncs, agafar-nos ben forts a la mà de Jesús. Ell és l'únic que no ens falla. Sempre podem anar a Ell. Si li obrim una finestra del nostre cor, segur que vindrà a nosaltres portant-nos la seva pau.

Quan sortí de l'arca, Noé oferí a Déu un sacrifici sobre l'altar. Nosaltres oferim damunt aquest altar pa i vi. I Jesús ens ofereix la seva mà, ens alimenta, i vol que es repeteixi en nosaltres el miracle del cec, que "quedà bé del tot i ho veia tot clar...". Gràcies, Senyor, per dir-nos (Jn 8, 12): "Jo sóc la Llum del món, el qui em segueix no caminarà a les fosques, sinó que tindrà la Llum de la Vida".

15 de febrer del 2009

DIUMENGE VI (B)

Homilia predicada pel P. Lluc Torcal, prior de Poblet
Lv 13, 1-2. 45-46; Sl 31, 1-2. 5. 11; 1Co 10, 31-11, 1; Mc 1, 40-45

Amb quina duresa ressonen encara a les nostres orelles d'homes i dones del segle XXI les paraules del llibre del Levític que acabem d'escoltar. Els qui pateixen del mal de la lepra han d'anar escabellats, amb els vestits esquinçats, tapats fins a la boca, i han de cridar: "Impur, impur!" Mentre el mal persisteixi, són impurs, i han de viure sols, fora del campament. És cert que hi ha molts problemes en la nostra societat i vivim i ens fan viure enmig d'enormes contradiccions; l'exclusió, però, en principi –almenys fins ara, tot i que ja hi comencen a haver signes preocupants en sentit contrari– és quelcom que la nostra societat rebutja. Per això, se'ns remouen les entranyes quan sentim unes paraules com les que acabem d'escoltar. Per raó d'aquest text i d'altres de semblants, els leprosos vivien en una situació de completa marginació de la vida social: apartats de la pròpia família i de qualsevol altra relació humana; enfonsats en el seu dolor físic i, sobretot, moral; considerats pels altres no només malalts sinó impurs, mereixedors de la malaltia com a càstig de Déu pels seus pecats; eren, de fet, morts en vida que havien expropiat la seva identitat de la pròpia malaltia. Impur, impur: era l'únic so que podien emetre, mentre el mal persistís en ells.

En aquest marc, hom pot adonar-se de la gosadia i intrepidesa d'aquell home leprós que es va presentar davant Jesús, s'agenollà i es dirigí a ell confiat que el podria guarir, tot dient-li: Si ho voleu, em podeu purificar. Què el mogué a creure que Jesús es podria compadir d'ell, tocar-lo i guarir-lo de cap a peus? Segurament, havia escoltat la predicació desconcertant i provocadora de Jesús, les seves paràboles sobre el Regne, especialment aquelles en què –en paraules d'un llibre recent sobre Jesús– s'invertien els esquemes tradicionals de la santedat i la puresa, com ara la paràbola que comparava el Regne amb el llevat que feia fermentar tota la farina. I és que el leprós havia entès el significat de les paràboles de Jesús: des d'ara, –en paraules del mateix llibre citat– amb Jesús, calia endevinar el Regne de Déu també en el món dels leprosos, dels endimoniats, dels pecadors i de les prostitutes. El Regne de Déu era enmig d'ells i ja no quedava espai a l'exclusió: la impuresa ritual i la marginació quedaven abolides en la persona de Crist. El leprós veié en la mirada humana de Jesús, la claror de la mirada de Déu, que deixava traslluir totes les seves entranyes plenes de compassió i misericòrdia, especialment per a tots els exclosos i marginats d'entre els homes. Jesús, compadit, el tocà amb la mà i digué: "sí que ho vull: queda pur".

Als nostres temps, tot i que molt disminuïda, la lepra, malauradament, no ha estat encara del tot eradicada. El Papa Benet, durant el seu pontificat, s'ha fet veu dels qui la pateixen demanat la col·laboració internacional per tal d'eradicar la causa que hi ha al seu darrera, és a dir, la misèria provocada pels desequilibris que puneixen gran part de la humanitat. Dissortadament, coneixem, però, altres lepres que afecten molts milions de persones del nostre món i que, novament, són motiu de marginació i d'exclusió per als qui les pateixen: la sida, la drogodependència, l'alcoholisme, entre altres, per no parlar de les malalties mentals, in cresecendo, que sumeixen tants homes i dones en una profunda desesperació.

Tots nosaltres, que avui ens alimentarem del Cos i de la Sang de Crist, cadascú en la mesura de les pròpies possibilitats, som també cridats a fer-nos propers dels exclosos i dels marginats, a sentir-nos pròxims d'ells, a afinar les nostres orelles per sentir el seu clam, per tal d'acostar-nos-hi i oferir-los la nostra mà, una mà darrera de la qual hi ha la del Crist mateix. Així ho han fet tants homes i dones al llarg del temps: sant Lluís Gonzaga, entre els empestats; el beat Damià de Molokai, que es va fer voluntàriament apòstol dels leprosos de la illa hawaiana de Molokai, conscient que es desterrava perpètuament i que més tard o més d'hora es contagiaria de la lepra; així ho fa també, ben a prop nostre, el Rector d'Ulldemolins, Mn. Joan Roig, acollint els drogoaddictes que cap institució ja no vol...

L'Església és ara aquella mà de Crist que tocà el leprós intrèpid. L'Església, està clar, som, però, nosaltres, germans. Mirem, doncs, de no buscar allò que ens convé a cadascun de nosaltres, sinó allò que convé als altres, especialment als exclosos i marginats d'aquest món, adaptant-nos a tots. És així que, com van fer sant Pau, sant Lluís Gonzaga, el beat Damià de Molokai, o el Rector d'Ulldemolins, seguirem el Crist. Que ens hi ajudi la poderosa intercessió d'aquells sants que ja són al cel i ens hi esperoni l'exemple d'aquells altres que encara treballen a la terra entre nosaltres.

13 de febrer del 2009

DIVENDRES V (I)

Homilia predicada pel P. Francesc Tulla

La Litúrgia, per a ambientar-nos, ens ha fet dir: "Veniu, prosternem-nos i adorem el Senyor que ens ha creat, Ell és el nostre Déu" [salm 94, 6-7]. I ve molt a to, ja que parlarem de pecat original, i de desobediència al Creador. I afegeix: "Que tothom reconegui els favors del Senyor, els prodigis que ha fet en bé dels homes: donà beure a l'assedegat i sacià de menjar el famolenc" [salm 106, 8-9].

De les lectures, hem vist que la primera era del llibre del Gènesi [3, 1-8], en el qual fragment i portats per l'esperit del mal [la serp], l'home i la dona desobeeixen el Creador. És el que coneixem per pecat original, el qual acte sumeix la humanitat en el pecat i la mort. De sempre, els homes han mirat de comprendre les contradiccions en què es debaten a la terra i de les quals tenen experiència de generació en generació. El mite del paradís perdut és una d'aquestes explicacions, però s'ha presentat segons el nivell de penetració espiritual dels pobles, pel què la nostra lectura porta incontestablement la marca de la fe, en la mesura que la llibertat de l'home és posada a la llum. L'experiència del pecat és que l'home podria no cometre'l; però, de fet, no para de prendre's per un déu i de tenir un rei al cos, quan solament és fet per a Déu i per a la vida divina que Déu li destina.

Hem parlat de pecat, parlem ara de "perdó", i és el salm responsorial [= SR], que ha estat el salm 31, el que ens ha dit que és "feliç el pecador perdonat". És un dels salms de penitència, i exposa la joia del que lleialment ha reconegut la seva falta davant Déu i ha rebut el perdó, que això li reporta la pau i la joia.

I pel que fa a l'evangeli, hem escoltat un fragment de sant Marc [7, 31-37], que ens ha estat resumit dient que "fa que hi sentin els sords i que els muts parlin". Aquesta curació programada d'un sord-quec és pròpia de l'evangeli de Marc, i en contar-nos-la, Marc pren pel seu compte el tema clàssic que associa el mutisme i la sordesa amb la falta de fe i llur curació a l'arribada dels temps messiànics (27). El miracle es produeix en país pagà (31) perquè, en el seu propi país, Jesús es troba en la impossibilitat de parlar, com abans els profetes que estaven afectats de mutisme. És més, Jesús obra aquesta curació apartat de la gentada (33), degut a la seva incredulitat. Per la resta, la narració de Marc sembla reproduir bé un ritual existent d'iniciació baptismal: s'hi troba el padrinatge (32), una imposició de mans (32), i un ritu sobre els sentits (34). La lliçó doncs és clara: cal iniciar-se prolongadament en la fe per a poder escoltar la paraula i estar en condicions de proclamar-la.

I acabem amb la col·lecta que ens ha fet demanar al Senyor que vetlli bondadosament per la nostra família; que la protegeixi i la defensi, ja que només confia en la vostra gràcia. Amén.