Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
So 3,14-18a; Sl Is 12,2.3-4bcd.5-6; Fl 4,4-7; Lc 3,10-18
«Així,
doncs, què hem de fer?»
El missatge del primer diumenge d’Advent era que el Senyor ha de venir,
diumenge passat se’ns parlava de preparar el camí per rebre’l i aquest diumenge
III d’Advent el missatge és la joia, joia perquè el Senyor ja és a prop. Ja ens
agradaria estar certs de que el Senyor ha fet fugir els nostres enemics, de que
no veurem mai més cap desastre, de que podem perdre la por sense por a
perdre-la; tant més quan l’angoixa d’una pandèmia, de la crisi econòmica que l’acompanya
i tantes situacions doloroses ens envolten. Però malgrat tot la fe s’ha de
traduir en joia. Per
aconseguir-ho cal que ens preguntem com aquella gent preguntava a Joan «Així,
doncs, què hem de fer?» I a això ens responen
Joan i també Pau, l’un en un sentit més pràctic i l’altre en un sentit més
teològic.
«I nosaltres, mestre, què hem de fer?»
Aconseguir aquesta joia està en gran part a les nostres mans si ens deixem
portar pel Déu que salva, si confiem de rebre d’ell la força i el triomf i no
ens espantem a la primera dificultat. Massa sovint no estem contents perquè
donem molts tombs a moltes coses, perquè ho fem com si tant sols nosaltres
fóssim el centre de tot. Ens ho ha dit Joan el que podem fer: vestir al qui no
té amb que vestir-se, donar de menjar al qui li manca aliment, no exigir més
del que està establert, no forçar, ni maltractar, ni denunciar a ningú, mirar d’acontentar-nos
amb el que tenim. Això és tenir dins al Senyor, com ens ha dit el profeta
Sofonies, això és perdre la por a la mateixa joia, no tenir por d’estar
contents perquè si la fe és esperança no hi pot haver esperança sense joia. L’alegria
i l’esperança juntes, en la nostra vida, fan que quan estem en la tribulació,
quan tenim problemes, quan sofrim, el dolor tot i continuant essent dolor,
sigui viscut amb esperança i s’obri així la porta a la joia que sobrepassa el
que podem entendre, com diu sant Pau als cristians de Filips.
«Què hem de fer també nosaltres?»
Ens sentim alegres quan tenim èxit en la nostra vida i ens sentim tristos quan
fracassem o creiem no ser prou reconeguts. Al llarg de la nostra vida, potser
fins i tot en un mateix dia, passem de la joia a la tristesa, del riure al plor
amb molta facilitat. Pau ens diu per contra que sempre hem d’estar contents,
perquè si tenim al Senyor a la vora qui o què ens pot fer por? La nostra no ha
de ser doncs una joia fonamentada en paràmetres humans, en l’èxit o el fracàs
tal com el concep la nostra societat que es fixa en valors efímers i caducs. La
nostra joia està en relació directa amb la presència del Senyor, en la major o
menor proximitat que creguem tenir amb Ell; quan més a prop més feliços, quan
més allunyats més infeliços. Pau sap molt bé del que parla, és el que ens diu a
la Carta als cristians de Roma quan es pregunta qui ens pot separar de l’amor
de Crist i conclou que ni la tribulació, ni l’angoixa, ni la persecució, ni la
fam, ni la nuesa, ni el perill, ni fins i tot la mort violenta no poden fer-ho
perquè de tot això, en sortim plenament vencedors gràcies al Senyor que ens estima;
perquè res no ens pot separar de l’amor de Déu que s’ha manifestat en
Jesucrist, Senyor nostre. (Cf Rm 8,35-39).
Ja és a prop aquell qui batejarà amb l’Esperit Sant i amb foc; ja és a prop
aquell qui amb la seva pala ventarà el gra de la joia i l’esperança i el
separarà de la palla del desencís i la tristor. Cada Advent ens preparem per
recordar aquella primera vinguda del Senyor i ens preparem per preparar també
la segona vinguda, la que viurem cadascun de nosaltres. El Nadal és molt sovint
ocasió d’una alegria fingida, artificial i banal. La vertadera joia ha de venir
de l’esperança en l’encontre amb el Senyor, dins nostre com ens deia el profeta
Sofonies. Un
encontre que ens ha de convertir en gent de bon tracte, com ens deia Pau, en
missatgers de la bona nova com ens deia l’evangelista sant Lluc.
12 de desembre del 2021
DIUMENGE III D’ADVENT (Cicle C)
8 de desembre del 2021
LA CONCEPCIÓ IMMACULADA DE LA BENAURADA VERGE MARIA
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 3,9-15.20; Sl 97,1.2-3ab.3c-4; Rm 15,4-9 i Lc 1,26-38
«Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist ens ha beneït en Crist amb tota mena de
benediccions.» Ens ha dit l’Apòstol i Maria ha estat la primera en ser beneïda,
beneïda entre totes les dones, beneïda entre tota la humanitat. Ser beneïda pel
Senyor és entrar en una relació particular amb Ell, privilegiada. Maria ha
estat destinada des de sempre a concebre per obra de l’Esperit Sant al Fill de
Déu, fou elegida abans de crear al món per ser santa i irreprensible als ulls
de Déu. Ella no ho ha desitjat pas, no ho ha demanat; però no ha tingut por ni
s’ha amagat, ella s’ha confiat a la voluntat de Déu i li ha dit sí a l’àngel.
Per què ha acceptat Maria la voluntat de Déu expressada d’una manera tan
extraordinària? Per
què ha actuat així Déu amb ella? Per què ho creiem això? No és
pas en els textos escripturístics en que es basa la concepció immaculada de
Maria, al menys no pas de manera directa i inequívoca. El dogma de la concepció
immaculada de Maria és fruit d’un procés de maduració de la fe de l’Església,
d’un procés d’interpretació de la mateixa escriptura que veu en ella la nova
Eva, la filla de Sió. L’evangelista sant Lluc és qui ens parla més de Maria, és
la plena de gràcia, aquella que havent obtingut la gràcia ha estat transformada
per la gràcia de Déu i l’ha compartida amb tots els homes. També Pau ens parla
avui en la Carta als cristians d’Efes del poder de la gràcia de Déu que actua
per amor, que la concedeix segons la seva benèvola decisió. El Senyor està amb
Maria, és aquesta una gràcia especial
que ve del Pare i que actua en vistes al naixement del Fill i ho fa per
mitjà de l’acció de l’Esperit Sant.
El Senyor era en Abraham com li digué Abimèlec a Beerxeba on Abraham jurà
fidelitat al Senyor i al seu poble (Gn 21,22). El Senyor era amb Isaac i així
li digué Ell mateix també a Beerxeba i afegí «no tinguis por» tal com l’àngel
Gabriel digué a Maria (Gn 26,28). Com el Senyor que havia tret el seu poble de
la terra d’Egipte era amb Moisès. Com era amb el guerrer valent Gedeó a
l’alzina d’Ofrà (Jt 6,12). Com li digué el profeta Natan al rei David al seu
palau (2Sa 7,3). La història de la salvació va encadenant a aquells que han
estat tocats d’antuvi per la gràcia de Déu i ho han estat per tal de que la
gràcia que rebien ajudés al poble a acostar-se a Déu, a cercar en Déu la
salvació promesa i perduda per Adam i per Eva en sucumbir a la temptació de fer
allò que desplau al Senyor.
La gràcia vessada en Maria no ho és en va, no ho és perquè sí. Calia que
Abraham, Isaac, Moisès i David revessin la gràcia del Senyor, calia que Maria
la revés. Per Maria nosaltres rebem la nostra part en l`herència, sense la seva
participació res no hauria estat possible. En aquella petita vil·la de Galilea,
en aquella humil casa de Natzaret s’hi esdevingué una escena clau per a la
nostra salvació. Maria que des de sempre havia estat destinada a aquesta alta
missió rebé allí la visita de l’àngel, apartant la seva por, la seva torbació i
obrint el seu cor a la voluntat del Pare, deixant-se fer per l’Esperit, obre
tot el seu ésser al Fill i actuant així ens obre les portes de la salvació.
Maria apareix així com l’arca de la nova aliança, la mare del Salvador. El
tabernacle on habitarà el Fill de Déu, el Sant de Déu. Quan l’àngel es retira
entrem nosaltres en escena perquè en Maria s’hi troben el pla salvífic de Déu i
la humanitat sencera.
Com pot ser això? No pot ser d’altra manera que actuant la gràcia de Déu. La
immaculada concepció de Maria, la seva virginal maternitat, la seva ascensió en
cos i ànima al cel; són l’avantsala de la nostra salvació. La nova Eva no podia
sinó respondre obedientment, virginalment, sense defecte, per acollir el pla de
Déu que cerca la nostra salvació. Per això fou preservada del pecat perquè
nosaltres poguéssim ser alliberats per la passió, mort i resurrecció del Crist.
3 de desembre del 2021
DIVENDRES DE LA SETMANA I D’ADVENT
ANIVERSARI DE L'ELECCIÓ ABACIAL DEL P. OCTAVI VILÀ, ABAT DE POBLET
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 29,17-24; Sl 26,1.4.13-14 i Mt 9,27-31
No tenim cap poder per fer sentir als sords, ni per fer passar els ulls dels
cecs de la fosca a la llum, ni per fer fondre als violents; tot això està en
mans de Déu. Però si tenim al Senyor al costat, si Ell ens il·lumina, si Ell
ens protegeix, si a Ell desitgem, si en Ell esperem, si ens omplim de
reverència pel seu nom, qui ens pot fer por? Són les pors que impedeixen als
homes la fe, l’esperança, i la confiança en Déu, perquè la fe, l’esperança i la
confiança són de Déu, que les dona a qui li plau; però de comú als qui
s'esforcen per vèncer-se a si mateixos, prenent mitjans per a això; com
escrivia sant Francesc Xavier. Perquè l’única força que
tenim és la fe en el Senyor, aquella fe que pot arribar a moure muntanyes o a
convertir països sencers en un jardí i els jardins en boscos.
Tant sols amb aquesta força confiada, reposada en el Senyor podem fer front des
de la nostra pròpia fragilitat, des de les nostres flaqueses tant físiques com
morals, a tot allò que el Senyor ens va posant al davant com a reptes, com a
serveis. Nosaltres
sols què podem fer? Si no el tinguéssim a Ell al costat com podríem tirar res
endavant? Per això la força del monjo li ve de la seva vocació, de la seva
crida i de la resposta a aquesta crida. Com escrivia sant Bernat al monjo el fa
la vocació, al prelat, a l’abat, el fa el servei. És per tant la vocació, la
relació amb el Senyor allò de més important, el que defineix al monjo, al
cristià. Aquesta vocació ha de ser guiada per la llum del Senyor, tant sols si
Ell ens il·lumina podrem ser salvats, podrem esperar ser salvats. I aquesta
llum ens ve cada dia pel contacte amb la Paraula, per la pregària, per
l’Eucaristia, per la vida comunitària.
No són pocs els embats que la vida ens va plantejant a cada moment, no són
poques les tempestes que hem viscut en aquets darrers anys. Com
diu el Salm 106 tants cops ens flaquegen les forces, tants cops ens creiem
pujats al cel com tants d’altres ens veiem baixats fins al fons, és quan ens regirem de mareig i el cap ens roda
davant la realitat de cada dia. Aleshores ens cal més que mai la confiança en
que es farà tal com hem cregut, sols si creiem que Ell té poder per a fer tot
allò que li demanem. Fe en aquell qui és per a nosaltres el model on
emmirallar-nos, un model inabastable, però sempre en el nostre objectiu.
Ens diu sant Benet que per l’abat, com per qualsevol monjo, el model és Crist,
el pastor sol·lícit per excel·lència. Aleshores, com saber com actuar? Sant
Benet ens respon que seguint els preceptes del Senyor, no establint ni manant,
ni fent res al marge d’aquests. La doctrina és per a sant Benet un fonament
essencial del qual ha de brollar l’obediència per evitar de totes, totes que la
mort prevalgui. D’aquí que sigui tant important, que sigui fonamental pouar un
cop i un altre en aquells elements que ens donen la pauta per a la nostra vida
com a monjos: l’Evangeli, la Regla, l’ensenyament dels sants Pares i l’exemple
dels ancians.
La Regla és la guia, el full de ruta per aquest camí, inspirada en l’Evangeli,
no és una fi en si mateixa, no és sinó un començ de vida monàstica (Cf. RB
73,1), un instrument per a encaminar al monjo, per a obrir-li horitzons
infinits de doctrina i de virtut. Una de les coses més interessants de la vida
comunitària, però també de les més difícils, és l’adaptació als altres i buscar
el bé comú, deixant de banda els propis interessos. Les relacions fraternes ens
posen a prova cada dia perquè toquen el nostre ego, tendeixen a descobrir el
que som veritablement i a despullar-nos de nosaltres mateixos. Tant sols si el
Senyor és el centre i la fi de les nostres vides, si a Ell ens hem consagrat,
si és a Ell a qui cerquem, si com Ell volem viure i és Ell qui guia els nostres
passos, sabrem que és el Senyor, i només el Senyor, qui ens pot portar a la
meta. I a la meta hi ha aquell jardí que sembla un bosc, on no queda rastre
dels qui van amb males arts, ni hi ha buit al voltant dels justos; allí on
nosaltres esgarriats comprendrem i veurem a Déu tal com és.
21 de novembre del 2021
SOLEMNITAT DE JESUCRIST, REI DE TOT EL MÓN
Homilia predicada pel P. Rafel Barruè, prior de Poblet
Dn 7,13-14; Sl 92,1ab.1c-2.5 (R.: 1a); Ap 1,5-8; Jo 18,33b-37
Jesucrist és el qui és, el qui era i el qui ha de venir. És el primer
ressuscitat d’entre els morts, el sobirà dels reis de la terra.
Tard o d’hora, reialmes, potències, imperis, passen. Jesucrist,
no passa mai, la seva sobirania és eterna.
Davant de la presència de Jesucrist, nosaltres cristians, tenim la llibertat de
girar la cara, tancar els ulls, fer-se el sord i passar de llarg. És
la llibertat que tenim com a fills de Déu.
Però, curiosament el Fill, l’unigènit, Jesucrist, no pot tenir aquesta
llibertat. Perquè Jesucrist no pot deixar de banda la persona, no pot passar de
nosaltres, de cada fill estimat de Déu.
Jesucrist com a Rei va vestit de majestat i cenyit de poder. La
seva majestat i el seu poder és la misericòrdia, l’amor del Pare vessat per
nosaltres.
Podem
construir en el nostre cor regnes diversos, sobiranies del nostre món, com l’orgull,
la mentida, la vanaglòria, la prepotència i una llarga llista que cadascú pot
anar afegint. Però,
tot això, només ens pot dur a la mort eterna.
Jesucrist està per damunt d’aquests regnes de mort. Jesucrist
ens concedeix una altra casa reial. És a dir, ens convida a una altra manera de
viure, de veure, de jutjar i de fer política. Ens
concedeix pel baptisme la gràcia de ser uns sants de Déu. No ho
oblidem, el batejat és cridat sempre a la santedat.
La reialesa de Jesucrist és ser testimoni de la veritat.
Nosaltres som de la veritat? L’escoltem? Si volem canviar la nostra història
personal ens hem d’adherir a la veritat. La veritat que ens farà
lliures de qualsevol regne de mort i ens farà partícips del Regne de Déu.
Acaba
l’any litúrgic amb aquesta solemnitat, perquè tinguem present quin és el model
polític més favorable per a la humanitat sencera. Sols hi ha un cap Jesucrist.
Ell és Rei, però ens diu, la meva reialesa no és cosa d’aquest món. També
nosaltres estem en el món sense ser del món.
La nostra vida, si està centrada en Jesucrist, ell serà l’únic Rei a qui hem d’obeir,
en qui ens hem de confiar, a qui hem d’estimar, a qui hem de seguir, a qui hem
d’escoltar. La reialesa de Jesucrist serà la sobirania de la nostra casa
interior, de la nostra comunitat, de la nostra família, de la nostra vida.
Escoltem la seva veu, la Paraula de l’Evangeli ens assenyala el camí, la regla
en la que tenim que mesurar els nostres passos de vida i a més ens fa uns
sacerdots dedicats a Déu, el seu Pare. No oblidem mai que Jesucrist ens estima
i a cadascú de nosaltres en particular ens ha alliberat dels nostres pecats amb
la seva sang.
Si som cristians, si volem que Jesucrist sigui el Rei del nostre cor, de la
nostra casa, de la nostra família, de la nostra comunitat, estem cridats a
parar la cara, obrir els ulls i escoltar. Posant-nos a la seva presència
adquirirem l’amor que ens falta encara per viure en el seu reialme.
Jesucrist, el qui és, el qui era, és el qui ha de venir.
Jesucrist en veritat, ens ve a l’encontre en cada persona necessitada que tenim
al davant. Per això, ara necessitem de l’Eucaristia, sagrament de la nostra
salvació, perquè ben alimentats per fer el nostre camí, després puguem donar en
veritat la nostra vida al proïsme com a veritables fruits d’amor.
20 de novembre del 2021
DISSABTE DE LA SETMANA XXXIII DURANT L’ANY / I
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1M 6,1-13; Sl 9,2-3.4 i 6.16 i 19 i Lc 20,27-40
Antíoc el rei assot d’Israel i de tants altres pobles de la seva època, el
conqueridor i dominador que s’imposava a sang i espasa, està a les portes de la
mort, la seva estratègia finalment no ha donat resultat, ha estat vençut pels
jueus i pels perses i ara trasbalsat profundament, no se’n sap avenir i cau
malalt al llit vençut davant del Senyor. Volgué arrasar el culte
al Déu d’Israel, es fià de les seves soles forces i ara a la fi de la seva vida
veu que tot plegat no és res més que vanitat i fum, perquè no havia fonamentat
la seva vida sobre la roca de Déu sinó sobre el fang de l’ambició humana.
Sovint els homes posem la nostra mirada sobre objectius mundans, caducs,
efímers i oblidem allò que val realment, l’únic que val. Cap dels valors que en
l’antiguitat o avui dia la major part dels homes tenen per importants ho són
realment. Esmercem molts esforços en aconseguir poder, reconeixement, diners o
prestigi; però a l’hora de la veritat cap d’aquestes coses dura per sempre i
tant sols tenen poder per allunyar-nos del que val realment. També el mateix
poble d’Israel, ho hem anat veient al llarg d’aquests darrers dies en la
primera lectura, tingué i caigué en la temptació d’oblidar a Déu per adequar-se
als corrents imperants en la seva època, es va hel·lenitzar en costums i cultes
i va ofendre així al Senyor.
Foren pocs els qui es mantingueren fidels, els qui venceren la pressió dels
poderosos, els qui resistiren les modes que volien imposar-se de totes, totes.
I aquets pocs que es mantingueren fidels a l’amistat amb el Senyor acabaren
pagant-ho amb la vida com Eleazar que no volgué ni tant sols aparentar que
vulnerava la llei, com els set germans morts davant la seva coratjosa mare o
amb l’exili com Mataties que acabà per haver d’anar-se’n al desert.
Té raó Antíoc ara al final de la seva vida, ell es creia estimat i bondadós
quan de fet la maldat havia guiat la seva vida i per això al moment de la
veritat es mostra trist, vençut i abatut. Els nostres valors deixen de ser bons
valors quan s’allunyen de la voluntat del Senyor, quan disfressem la nostra
voluntat de voluntat divina i ens convertim així en impostors malvats que fixem
la nostra meta en ambicions mundanes i per aconseguir-les no deixem d’emprar
qualsevol mètode, com Antíoc, mentint, violents, murmurant, presos a la trampa
que parem ofenent als altres i al Senyor.
El que realment val als ulls de Déu és una altra cosa. Ni poder, ni haver
tingut set marits serveixen de res, perquè ens ho ha dit Jesús en l’Evangeli
els qui Déu considerarà dignes ja no moriran mai més, tindran part en la
resurrecció, seran iguals als àngels i seran fills de Déu.
Davant
del conformisme social hi ha qui com els màrtirs trenca motlles i si davant els
seus contemporanis són considerats sovint uns fracassats; pel Senyor són
estimats i convidats al Regne d’aquest Déu que és Déu de vius i no de morts;
Déu dels vertaderament vius. El que val és el judici davant de Déu no pas l’opinió
dels homes.
Hi ha també algú molt especial en la vida de Jesús, en la vida de l’Església,
que això ho entengué molt bé, no pas fent-ne grans explicacions, ni grans
disquisicions, simplement ho practicà i ho visqué; cantà les meravelles del
Senyor, saltà de goig i celebrà el seu nom, el d’aquell que portà en les seves
entranyes virginals.
Per això Maria és causa de la nostra alegria, és la porta de la nostra joia si
ens confiem al Senyor, si ens deixem arrabassar com ella per l’amor de Déu, d’aquell
qui tant ens estimà i ens estima, amb un amor que no es consumeix, com el foc d’aquella
bardissa a la muntanya. Confiem-nos a Maria i
amb ella i per ella a aquell que no dubtà en fer-se com nosaltres i derrocant
als poderosos, mai no defrauda l’esperança dels pobres en l’esperit.