Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 3,9-15.20; Sl 97,1.2-3ab.3c-4; Rm 15,4-9 i Lc 1,26-38
«Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist ens ha beneït en Crist amb tota mena de
benediccions.» Ens ha dit l’Apòstol i Maria ha estat la primera en ser beneïda,
beneïda entre totes les dones, beneïda entre tota la humanitat. Ser beneïda pel
Senyor és entrar en una relació particular amb Ell, privilegiada. Maria ha
estat destinada des de sempre a concebre per obra de l’Esperit Sant al Fill de
Déu, fou elegida abans de crear al món per ser santa i irreprensible als ulls
de Déu. Ella no ho ha desitjat pas, no ho ha demanat; però no ha tingut por ni
s’ha amagat, ella s’ha confiat a la voluntat de Déu i li ha dit sí a l’àngel.
Per què ha acceptat Maria la voluntat de Déu expressada d’una manera tan
extraordinària? Per
què ha actuat així Déu amb ella? Per què ho creiem això? No és
pas en els textos escripturístics en que es basa la concepció immaculada de
Maria, al menys no pas de manera directa i inequívoca. El dogma de la concepció
immaculada de Maria és fruit d’un procés de maduració de la fe de l’Església,
d’un procés d’interpretació de la mateixa escriptura que veu en ella la nova
Eva, la filla de Sió. L’evangelista sant Lluc és qui ens parla més de Maria, és
la plena de gràcia, aquella que havent obtingut la gràcia ha estat transformada
per la gràcia de Déu i l’ha compartida amb tots els homes. També Pau ens parla
avui en la Carta als cristians d’Efes del poder de la gràcia de Déu que actua
per amor, que la concedeix segons la seva benèvola decisió. El Senyor està amb
Maria, és aquesta una gràcia especial
que ve del Pare i que actua en vistes al naixement del Fill i ho fa per
mitjà de l’acció de l’Esperit Sant.
El Senyor era en Abraham com li digué Abimèlec a Beerxeba on Abraham jurà
fidelitat al Senyor i al seu poble (Gn 21,22). El Senyor era amb Isaac i així
li digué Ell mateix també a Beerxeba i afegí «no tinguis por» tal com l’àngel
Gabriel digué a Maria (Gn 26,28). Com el Senyor que havia tret el seu poble de
la terra d’Egipte era amb Moisès. Com era amb el guerrer valent Gedeó a
l’alzina d’Ofrà (Jt 6,12). Com li digué el profeta Natan al rei David al seu
palau (2Sa 7,3). La història de la salvació va encadenant a aquells que han
estat tocats d’antuvi per la gràcia de Déu i ho han estat per tal de que la
gràcia que rebien ajudés al poble a acostar-se a Déu, a cercar en Déu la
salvació promesa i perduda per Adam i per Eva en sucumbir a la temptació de fer
allò que desplau al Senyor.
La gràcia vessada en Maria no ho és en va, no ho és perquè sí. Calia que
Abraham, Isaac, Moisès i David revessin la gràcia del Senyor, calia que Maria
la revés. Per Maria nosaltres rebem la nostra part en l`herència, sense la seva
participació res no hauria estat possible. En aquella petita vil·la de Galilea,
en aquella humil casa de Natzaret s’hi esdevingué una escena clau per a la
nostra salvació. Maria que des de sempre havia estat destinada a aquesta alta
missió rebé allí la visita de l’àngel, apartant la seva por, la seva torbació i
obrint el seu cor a la voluntat del Pare, deixant-se fer per l’Esperit, obre
tot el seu ésser al Fill i actuant així ens obre les portes de la salvació.
Maria apareix així com l’arca de la nova aliança, la mare del Salvador. El
tabernacle on habitarà el Fill de Déu, el Sant de Déu. Quan l’àngel es retira
entrem nosaltres en escena perquè en Maria s’hi troben el pla salvífic de Déu i
la humanitat sencera.
Com pot ser això? No pot ser d’altra manera que actuant la gràcia de Déu. La
immaculada concepció de Maria, la seva virginal maternitat, la seva ascensió en
cos i ànima al cel; són l’avantsala de la nostra salvació. La nova Eva no podia
sinó respondre obedientment, virginalment, sense defecte, per acollir el pla de
Déu que cerca la nostra salvació. Per això fou preservada del pecat perquè
nosaltres poguéssim ser alliberats per la passió, mort i resurrecció del Crist.