DIA 18 DE DESEMBRE
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Jr 23,5-8; Sl 71,1-2.12-13.18-19 i Mt 1,18-24
El rebrot legítim del llinatge de David, el rei excel·lent que farà regnar la
justícia i el bé, del que ens parla el profeta Jeremies, està a punt de fer la
seva entrada gloriosa. La farà de la mà d’una noia promesa amb un home que es
deia Josep. Aquest, esvarat, davant l’evidència de que la seva promesa esperava
un fill abans de viure junts, hi pensava i cercava la manera de desfer en
secret l’acord matrimonial. Una història en aparença ben humana, però aquest és
un episodi clau de la història de la salvació, darrera d’aquest relat hi ha la
mà de Déu. La noia és aquella verge que tindrà un fill que havia anunciat el
profeta Isaïes, la concepció ha estat per obra de l’Esperit Sant i ara Déu es
revela de nou a través d’un àngel, en aquest cas a Josep, l’home just i bo. Si
Maria havia vist l’àngel cara a cara, ara Josep el veu a través d’un somni.
Josep és un somniador com aquell altre Josep fill de Jacob que fou venut pels
seus germans i ambdós són l’un predecessor i l’altre descendent de la nissaga
de David de la que ha de venir el Messies. David fou el rei que a ulls dels
homes semblava que venia a alliberar d’un cop per sempre al poble de Déu, però
humà com era, pecà i feu el mal que ofèn al Senyor. Ara la història comença d’una
altra manera, perquè és ara que el pla de Déu arriba al seu acompliment, perquè
és ara que ha arribat l’hora de la salvació.
L’evangelista Mateu ens ajuda a entendre que la figura de Josep, aparentment
marginal, discreta, en segon pla, representa malgrat això una peça fonamental
en la història de la salvació i Josep viu el seu protagonisme amb humilitat i
discreció, sense voler mai ensenyorir-se de l’escena (cf. Papa Francesc,
Audiència General 24 de novembre de 2021). Però Josep al cap i a la fi no és un
actor secundari en aquest relat, Josep és una peça clau en la vinguda al món
del Fill de Déu; és aquell qui acull a la mare, és aquell qui aixopluga al
fill, és aquell qui perdent la por a prendre a casa seva a Maria, es converteix
en peça angular en l’acompliment d’allò que el Senyor havia anunciat de temps
antic, és aquell qui desvetllat del somni del dubte obeeix el que li mana el
Senyor per mitjà de l’àngel. El que fa Josep és unir-se de manera
particularíssima a la fe de María, acceptant com a veritat provinent de Déu el
que ella ha acceptat en l’anunciació. (Cf. Sant Joan Pau II, Redemptoris
Custos, 4).
Déu es manifesta al llarg de la història de la salvació. A uns pocs ho fa cara
a cara, com Moisès, a d’altres, com Maria, per missatgers, i a d’altres en
somnis. Així ho feu amb Jacob, fill d’Isaac, mostrant-li aquella escala que
anava del cel a la terra i per on els àngels pujaven i baixaven; així ho feu
amb Josep, el seu fill, que somià amb garbes, la lluna i onze estrelles i que
interpretà els somnis del coper, del pastisser i del mateix faraó, somnis que
ningú altra no sabia interpretar. Ara Josep, fill d’un altre Jacob, és l’home a
qui també Déu parla en somnis. En somnis li diu el mateix Senyor que agafi a
Maria i al nen i marxi cap a Egipte fins que Herodes, aquell qui vol matar al
nounat, hagi mort. En somnis rep també, d’Egipte estant, l’anunci d’un àngel
que li diu que ja pot tornar a Israel perquè el tirà ja ha mort i en somnis és
advertit d’anar a viure Galilea, a Natzaret, no fos cas que Arquelau, fill d’Herodes,
tramés res contra l’infant. Advertit per Déu sempre en somnis ell coopera en la
plenitud dels temps en el gran misteri de la redempció i és veritablement
ministre de la salvació. (Cf. Sant Joan Pau II, Redemptoris Custos, 8).
Josep essent l’espòs de Maria i fent de pare a Jesús, entra al servei del pla
de la salvació. Com escriu sant Joan Crisòstom «mireu quina obediència, mireu
quina docilitat d’esperit! Heus aquí una ànima vigilant i íntegra de tot.»
(Homilia 5 sobre sant Mateu, 3). En aquest any dedicat pel Papa Francesc a sant
Josep girem la mirada vers aquesta figura que ens mostra un aspecte concret del
misteri de l’encarnació, el de la senzillesa, l’obediència i l’entrega generosa
al Déu que és amb nosaltres.