DIA 23 DE DESEMBRE
Homilia predicada per fra Lluís Solà, diaca
Ml 3,1-4.23-24; Sl 24,4-5ab.8-9.10 i 14 (R.: Lc 21,28); Lc 1,57-66
Em fixaré en un verset del salm que hem cantat com a resposta a la primera
lectura: «Tots els camins del Senyor són misericòrdia i fidelitat per als qui
guarden el seu pacte d’aliança». Es tracta del salm 24, encara que nosaltres no
l’hem cantat ben bé així en la nostra traducció. El salm 24 ens ha acompanyat
unes quantes vegades durant el temps d’Advent. De fet, vam començar l’Advent
amb les primeres paraules d’aquest salm, que cantàvem com a introit del
diumenge I: «A vós elevo la meva ànima, Senyor».
Fidelitat i misericòrdia són les paraules amb què la Sagrada Escriptura
defineix —si és que es pot definir— l’essència de Déu. Déu mateix, en parlar a
Moisès, es manifestava com el Déu misericordiós i fidel. Mai la
misericòrdia sense la fidelitat, ni la fidelitat sense la misericòrdia. L’amor,
sense la fidelitat, com la fidelitat sense l’amor, resultarien conceptes
inconsistents. Per això la nostra traducció litúrgica diu: «amor fidel».
Tota la història de la salvació de Déu amb els homes és la concreció d’aquest
amor i d’aquesta fidelitat. Els camins de Déu s’hi entreteixeixen amb els
nostres. I els nostres, sempre vacil·lants, troben la seva orientació només en
la fidelitat i en l’amor dels camins de Déu.
El naixement de Joan, precursor d’un altre naixement més gran que ens preparem
a celebrar, se’ns mostra avui com un primer signe de la plenitud que el
projecte fidel i amorós de Déu és a punt d’assolir. Que no ens passi per alt la
insistència de l’evangeli d’avui sobre el nom de Joan, que significa «Déu ha
concedit gràcia, el seu favor». Per això avui s’acompleix també la joia que li
havia estat anunciada a Zacaries per a aquest naixement. La joia és el fruit i
alhora la penyora de la misericòrdia i la fidelitat de Déu quan actuen, obren
en la nostra història.
L’evangeli subratlla encara un altre element: l’admiració, la meravella, que es
converteixen en temor i respecte davant la irrupció de la salvació de Déu en la
història dels homes. Aquesta admiració i aquesta meravella obren la nostra
mirada al futur, el futur de Déu, i alimenten la nostra esperança: «Què serà
aquest noi?». Aquest noi és el missatger, l’àngel de l’aliança, tal com hem
escoltat a la primera lectura, que ve per fer un judici, per separar el gra de
la palla, per fer bugada, per depurar la plata. És l’amic de l’Espòs que ve per
preparar-li el camí.
Demà sortirem a rebre l’Espòs amb les torxes enceses. Amén.