Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Is 63,16b-17.19b.64,2b-7; Salm 79,2ac i 3bc.15-16.18-19; 1C 1,3-9; Mc
13,33-37
«El
que us dic a vosaltres, ho dic a tothom: Vetlleu!» (Mc 13,37). És la crida de
Jesús a estar atents, a no baixar la guàrdia, a no adormir-nos. No és pas Déu
qui deixa que ens desviem del seus camins, ni tampoc vol que els nostres cors s’obstinin
a no creure en Ell. Ell és sempre i per damunt de tot el nostre Pare i recorda
tothora que som obra de les seves mans. I ens estem preparant amb aquest temps
d’Advent per recordar aquell moment quan Déu esquinçà el cel i baixà; no ho feu
fonent muntanyes, certament, però cap orella no havia sentit fins llavors, ni
cap ull havia vist mai un Déu que s’abaixés per tal de salvar als qui esperen
en Ell. Déu girà des del cel els seus ulls cap a l’home, vingué a visitar
aquesta seva vinya i tot ho feu per amor a la seva creatura, Ell que és l’amor.
Ens cal viure esperant la manifestació de Jesucrist, com els cristians de
Corint dels que Pau elogia llur vida en comunió amb Crist. «Però
el Fill de l’home, quan vingui, trobarà fe a la terra?» (Lc
18,8), ens trobarà vetllant i atents? Pot ser que quan Ell arribi ja no hi hagi
ningú que invoqui el seu nom i es recolzi en Ell en desvetllar-se? Si sabéssim
per endavant que el Senyor vindrà al vespre, a mitjanit, al cant del gall o a la
matinada seria molt més fàcil, sens dubte, encara que marcida la nostra fe com
la fulla caiguda, maldaríem per estar a punt a l’hora convinguda. Però Déu no
ens vol seguidors seus interessats, a darrera hora, a temps parcial; ens hi vol
sempre i per estar sempre a punt no hi ha altra camí que vetllar i per poder
vetllar, per treure les forces, per no adormir-nos, perquè la nostra fe no s’adormi,
no n’hi ha d’altra que pregar per poder estar a punt i arribar així a veure la
claror de la seva mirada i ser salvats.
El Senyor els ho va dir als deixebles a Getsemaní, «Vetlleu i pregueu, per no
caure en la temptació. L’esperit de l’home és prompte, però la seva
carn és feble.» (Mc 14,38). Però fins i tot ells, sabent que una angoixa de
mort consumia al seu mestre, s’adormiren i és que els ulls els pesaven; i
sorpresos per Crist en aquell estat de somnolència, no sabien ni què dir-li. Si
als deixebles que eren al costat del mestre els queien els ulls, i sucumbiren a
la temptació, com no hi caurem nosaltres sinó deixem que sigui el Senyor qui
ens mantingui ferms fins a la fi. Però ens cal demanar-li, ens cal pregar.
Vetlla i pregària van de la mà.
Aquest
temps d’Advent que avui encetem ha de ser també un temps privilegiat per a la
pregària. Una pregària confiada, esperançada, però també una pregària atenta i
perseverant perquè aquella hora menys pensada pot arribar en qualsevol moment i
no ens ha de trobar amb una fe adormida, relaxada, atordida. Ens
preparem per recordar aquell moment en que el Fill de Déu baixà del cel i es
feu un de nosaltres; però alhora ens preparem, ens hem de preparar en tot
moment pel doble adveniment del Senyor, aquell particular per cadascun de
nosaltres i el de la fi dels temps i ni d’un ni de l’altre no sabem ni el dia,
ni l’hora. Aquesta espera no la podem viure d’altra manera que des de la
proximitat amb Déu, estant certs de que el Senyor és a prop, i això és el que
ens recordarà cada dia la litúrgia de l’Advent, i cal que aquesta proximitat
del Senyor la sentim al fons dels nostres cors. La proximitat amb el Senyor
implica vetlla i pregària.
L’Advent se’ns ofereix com un temps per viure’l amb la mirada fixa i atenta a
la seva vinguda. «El cristianisme no és només una “religió d’advent”, sinó l’Advent
mateix. El cristianisme viu el misteri de la vinguda real de Déu cap a l’home,
i d’aquesta realitat palpita i batega constantment. Aquesta és senzillament la
vida mateixa del cristià. Es tracta d’una realitat profunda i al mateix temps
senzilla.» (Sant Joan Pau II, 29 de novembre de 1978). La nostra vida es una
espera i aquesta espera ha de ser atenta, vetllant i pregant perquè quan el
tinguem aquí ens trobi a punt per rebre’l.
3 de desembre del 2023
DIUMENGE I D’ADVENT (Cicle B)
2 de desembre del 2023
DISSABTE DE LA SETMANA XXXIV DURANT L’ANY / I
RECÉS
D’ADVENT DE LA GERMANDAT DE POBLET
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà
Dn 7,15-27; Salm Dn 3,82.83.84.85.87.86; Lc 21,34-36
Esperar en tot moment mantenint-nos alerta, vet aquí la recomanació de Jesús. L’Església
ens proposa de tenir present la fi dels temps, del nostre temps personal i del
temps col·lectiu. Sembla que tot plegat ens mogui a la basarda, al neguit; però
la nostra no ha de ser en cap cas una espera angoixada, temorosa, sinó una
espera esperançada.
Demà comencem el temps d’Advent, un nou any litúrgic i durant quatre setmanes
ens prepararem per l’adveniment del Senyor, val a dir que aquest adveniment ens
és més fàcil de passar, ens costa menys, és més dolç. El
Nadal, recordar un infant en una menjadora se’ns fa més simpàtic; però
aleshores oblidem per què ha nascut aquest infant, qui és realment; sota una
aparença de dolcesa hi ha la divinitat feta humanitat; sota una aparença de
feblesa hi ha el pla de salvació de Déu i aquest pla no té cap altra
acompliment que la fi dels temps. Però aquesta és una visió que se’ns fa més
difícil de pair, podríem ben bé dir que és políticament incorrecte. Tot això
ens contorba, ens alarma, com deia el profeta Daniel.
Però quina por ens ha de fer la vinguda de l’estimat, si realment l’estimem?
quina por ens ha de fer la vinguda del salvador, si realment volem ser salvats?
Aquell mateix qui es feu infant tremolós i desvalgut, la representació més
palpable i real de la humanitat, sempre feble i desvalguda; és el qui va tenir
la valentia de morir a la creu, el qui va estimar fins a l’extrem, el qui va
vèncer la mort i vencent la seva de mort va vèncer també la nostra; aquell qui
és camí, qui és veritat i qui és vida. Diu el Papa Francesc: «La història
humana comença amb la creació de l’home i la dona a imatge i semblança de Déu i
conclou amb el judici final de Crist. Sovint s’obliden aquests dos pols de la
història, i sobretot la fe en el retorn de Crist i en el judici final a vegades
no és tan clara i ferma en el cor dels cristians.» (24 d’abril de 2013).
I la fe en la darrera vinguda no és tant clara i ferma perquè ens obliga a
mirar al nostre interior, a analitzar la nostra vida de creients, a
reconèixer-nos imperfectes, necessitats de gràcia i qui sap si arribem a
sentir-nos mancats de l’amor de Déu pel simple fet de que ens anunciï el seu
retorn gloriós.
Afegeix el Papa Francesc: «Abans de res recordem que, amb l’Ascensió, el Fill
de Déu va portar al costat del Pare la nostra humanitat que Ell va assumir i
vol atreure a tots cap a si, cridar a tothom perquè sigui acollit entre els
braços oberts de Déu, perquè, al final de la història, tota la realitat sigui
lliurada al Pare. Però existeix aquest «temps immediat» entre la primera
vinguda de Crist i l’última, que és precisament el temps que estem vivint.» (24
d’abril de 2013).
Això és el realment important de l’espera, la preparació, aquest temps immediat
que és el nostre, que és l’aquí i l’avui, que és la nostra vida de cap a peus,
de principi a fi. Hi per preparar-nos ens la cal viu amb fe, amb caritat i amb
esperança. No pas amb por, amb desconfiança i amb rebuig.
Començarem amb les Vespres d’avui el temps de l’Advent, el temps de l’esperança.
Visquem-lo
amb la mirada posada en el darrer i definitiu adveniment.
En paraules de sant Joan Pau II: «Reflexionar tant en el judici particular com
en el judici final ens recorda que mentre tenim vida, tenim l’oportunitat d’aconseguir
la nostra salvació. Cada dia ens ofereix la possibilitat d’estimar a Déu i als
qui ens envolten, de viure cristianament.» (Cruzando el umbral de la
esperanza).
24 de novembre del 2023
DIVENDRES DE LA SETMANA XXXIII DURANT L’ANY (I)
ANIVERSARI
DEL RETORN DE LA VIDA MONÀSTICA A POBLET (1940)
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1M 4,36-37.52-59; Salm 1Cr 29,10.11abc.11d-12a.12bcd; Lc 19,45-48
Quan
el rei Antíoc arribà a Jerusalem i saquejà i destruí el temple estava cert de
que havia acabat amb una antiga i obsoleta cultura i que aquell poble primitiu,
rebel i obstinat acabaria per acollir i adoptar els nous costums i la nova
manera de viure, que ell sens dubte considerava més civilitzada. Però vet aquí
que temps a venir Judes macabeu acabaria per reunir un exèrcit prou fort per
derrotar als estrangers i el temple acolliria de nou el culte al Déu únic,
vivent i veritable. Amb aquell acte de reparació el temple esdevenia de nou el
lloc sant; perquè un temple, un recinte sagrat sense culte no és res, pot ser
un marc grandiós, però ha perdut el seu sentit.
Al llarg dels segles no han estat poques les vegades en que alguns han cregut
que acabaven amb el culte a Déu aquí o allà. Ho creien destruint o fent
abandonar els llocs sants, com havia fet Antíoc a Jerusalem, ho creien i ho
creuen acabant amb la vida dels creients, com fou el cas de sant Andreu Dum Lac
i els seus companys màrtirs al Vietnam que foren a la fi llavor de fe per
aquella Església. Però si tenim Déu al nostre costat res no ens pot fer por.
Res no desencoratjà a Judes en la seva lluita per retornar la vida al temple;
res no espantà ni allunyà de la fe a aquells màrtirs vietnamites, ni l’espasa
que els tallà el cap, perquè uns estaven certs d’acomplir la llei de Déu i d’altres
estaven segurs de que seguint el camí del Crist acomplien la voluntat de Déu.
Avui recordem com fa vuitanta-tres anys, quan la sang corria per una Europa
sacsejada per la guerra, després de cent-cinc anys d’abandó i de desolació d’aquest
monestir, quan la gent d’aquestes terres tenien encara les ferides obertes d’una
molt propera guerra civil mal tancada amb la victòria d’uns sobre d’altres,
quatre monjos arribaren per retornar a aquets murs el seu sentit més pregon;
tal com Judes ho feu al temple immolant una víctima d’acord amb les
prescripcions de la llei quan precisament s’esqueia l’aniversari del dia que
els pagans l’havien profanat. Amb el culte de Judes i dels seus homes tornava
el temple a ser allò pel que havia estat construït, un lloc on adorar a Déu.
Ara fa vuitanta-tres anys amb l’arribada d’aquells quatre monjos italians
aquesta casa tornava a ser un lloc de pregària on lloar al Senyor a mitjanit i
set vegades al llarg del dia, com ens diu el salmista.
«La meva casa serà casa d’oració», cridà Jesús mentre expulsava els venedors d’aquell
temple convertit en una cova de lladres; perquè un temple, un monestir ha de
ser abans que res i per damunt de tot casa d’oració, el lloc on lloar al Senyor
i donar-li culte. Sense això perd el seu sentit primigeni, pot ser
un marc magnificent, però llavors sols és record de glòries passades. I un
temple, un monestir ha de ser sempre passat, present i futur. Passat en quan
que som hereus de moltes generacions de monjos que aquí han cercat Déu, que
aquí han cantat al Senyor, com aquells quatre italians i tants i tants d’altres
abans i després d’ells. Present en quant que ara som nosaltres els responsables
d’omplir de sentit aquestes pedres amb la nostra pregària confiada i serena.
Futur en uns temps en que de nou pot semblar que la vida monàstica està en
crisi, que el seu temps ha passat, i mentre l’individualisme malda per
imposar-se, ens cal tenir sempre ben present que el temps de Déu no ha passat,
no passa i no passarà mai.
Judes macabeu no escatimà esforços fins a veure de nou el culte al temple.
Crist es deixà endur per la ira quan veié que el temple corria de nou el risc d’apartar-se
del seu ple sentit i Ell mateix hi ensenyava i l’omplia de la presència de Déu
amb la seva paraula. Siguem fidels a la nostra vocació, siguem fidels al llegat
que hem rebut de tantes generacions de monjos que abans que nosaltres han
cercat Déu aquí mateix. I confiem-nos en aquesta tasca i en tot al Senyor,
perquè com ens ha dit el salmista està a les seves mans donar força i valentia,
fer créixer tota cosa i confortar-la.
20 de novembre del 2023
DILLUNS DE LA SETMANA XXXIII DURANT L’ANY (I)
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1M 1,10-15.41-43.54-57.62-64; Salm 118,53.61.134.150.155.158; Lc 18,35-43
Un cec surt com cada dia a captar, es posa vora el camí per tal de cridar l’atenció
dels qui passen pel seu costat i aconseguir així el mínim necessari per a poder
sobreviure en una societat que el considera pecador, que creu que ha rebut la
ceguesa com a càstig pel seu pecat o qui sap si pel del seus pares.
esús fent camí arriba prop de Jericó, una imatge també habitual. Jesús amb un
grup dels seus seguidors marxa amb pas ferm cap a una altra població on predicà
la bona nova del Regne.
Acompanyant l’escena tenim els qui acompanyen a Jesús i els qui han sortit al
camí per veure passar a aquell de qui ja es comença a parlar molt. Però darrera
d’ells el cec mogut també primer per la curiositat de saber qui és aquell qui
passa i que aixeca tanta expectació al seu pas, no deixa passar Jesús de llarg.
Per a la gent aquell crit del cec, que cada cop és més fort no és sinó una
inoportuna molèstia, un destorb enmig de la distracció que els suposa veure de
prop algú de qui es parla tant.
Pel cec el seu crit és una pregària improvisada i insistent alhora, sap que té
l’ocasió de ser escoltat i de ser guarit i per molt que intentin fer-lo callar,
no vol deixar passar aquesta que potser sigui l’única oportunitat que tindrà en
la vida de ser escoltat i guarit.
Jesús sap molt bé que li cal a aquell home, l’ha sentit, s’ha aturat, ha fet
que el cridessin i quan ja el té a prop li fa la pregunta clau «què vols que et
faci?». Qualsevol dels presents podria endevinar que el que vol aquell home és
ser com els altres, és veure-hi com tots els qui l’envolten; però Jesús vol que
sigui ell mateix qui verbalitzi la seva demanda. Fent-ho no tant sols
expressarà el que li cal, sobretot expressarà la seva fe, la seva convicció de
que Jesús és capaç, si vol, de donar-li la vista. Aquell home no tant sols obtingué
el sentit de la vista sinó sobretot la visió que donen els ulls de la fe. La fe
és la que salva, no n’hi ha d’altra de camí.
La pregària insistent d’aquell home corregué el risc de ser silenciada per la
gent, com nosaltres que també avui a vegades ens fa nosa el clam del qui
sofreix, voldríem fer callar les veus que s’alcen demanant de veure-hi per tal
de que no ens destorbin de les nostres cabòries. Però Crist està sempre atent
al crit dels desvalguts.
A vegades el bramar d’una pretesa majoria intenta sobreposar-se al clam del qui
demana justícia. N’hi hagué molts en aquell camí prop de Jericó que renyaven i
volien fer callar a aquell home; però com en temps del rei Antíoc sempre hi ha
qui es manté ferm i es resisteix a callar i fins i tot prefereix la mort a
violar l’aliança de Déu. Antíoc volia fer callar la veu de Déu prohibint el
culte, fent cremar tots els llibres de la llei que trobaven, condemnant a mort
qui en conservés un o qui pretengués seguir fidel a la llei de Déu, però n’hi
hagué molts que, malgrat les amenaces, foren fidels al Senyor.
La pregària no és mai inútil, Déu ens escolta per damunt dels sorolls del món,
per sobre dels qui ens volen fer callar. Diu el Papa Francesc que: «La pregària
és un impuls, és una invocació que va més enllà de nosaltres mateixos: alguna
cosa que neix en el més profund de la nostra persona i arriba, perquè sent la
nostàlgia d’una trobada. Aquesta nostàlgia que és més que una necessitat, més
que una necessitat: és un camí.» (6 de maig de 2020).
Aquell cec sentia sense ben bé saber-ho, nostàlgia de la trobada amb Déu i Déu
mateix passà vora seu, el sentí, el cridà i el guarí. Prop de Jericó, Jesús
feia camí, allí prop de Jericó el cec trobà el camí cap a Déu.
I el clam dels qui volien fer-lo callar a aquell home es transformà en crits de
lloança a Déu.
19 de novembre del 2023
DIUMENGE XXXIII DURANT L’ANY (Cicle A)
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Pr 31,10-13.19-20.30-31; Salm 127,1-2.3.4-5; 1Te 5,1-6; Mt 25,14-30
A nosaltres que no som de la nit ni de la foscor, que som tots fills de la llum
i del dia el dia del Senyor no ens pot sorprendre com un lladre a la nit. Ho
sabem que el Senyor ha de venir, que no se n’escaparà ningú. I com que ho sabem
els béns que ens han estat confiats i el que hagin pogut donar de més els hem
de tenir a punt. Els
comptes ben a punt per passar l’auditoria del judici. A
vegades podem pensar que si que el Senyor confia talents, però sempre als
altres, que a nosaltres o bé no ens n’ha confiat o bé eren per al nostre ús i
no n’hem de donar pas comptes.
D’antuvi tots rebem un talent, la vida mateixa. Aquest és un regal que ens fa
Déu de manera gratuïta. Potser a vegades ens creiem amos de la vida, capaços de
decidir quan comença i quan acaba la nostra o la dels altres; però la vida és
fonamentalment un regal de Déu, un talent que Déu ens dona per a fer-lo
fructificar, mai per destruir-lo. Quan arribi l’hora haurem de donar compte de
com l’hem viscuda.
Té raó l’Apòstol no cal que ens diguin quan i a quins moments arribarà el dia
del Senyor, hem d’estar sempre a punt, hem de viure cada dia com si fos aquest
el dia de rendició de comptes davant del Senyor. Si vivim per a nosaltres
mateixos, si estem tant sols disposats a treballar per a la nostre satisfacció
personal, farem com aquell administrador que sols havia rebut un talent o
corregué a amagar-lo. Correm el risc d’enterrar aquest do que és la vida en la
sorra del nostre egoisme, en la terra de la nostra ambició personal i
particular.
Donar fruit, administrar fidelment la nostra vida és ajudar als altres, fer la
voluntat de Déu, complir els seus manaments i sobretot aquell que Crist resumí
en dues frases: Estimar a Déu i estimar al proïsme.
Els
creients però rebem un segon talent, també de manera gratuïta i aquest talent
és la fe. La
podem rebre per transmissió familiar, es a dir ens la podem trobar a casa, o
bé, cada cop més, la podem cercar i rebre-la després d’un procés de catecumenat
i de recerca personal. Però sigui d’una manera o d’una altra, la fe és sempre
gràcia gratuïta, és el millor regal que Déu ens pot fer. Un regal per
compartir-lo amb els altres, per anunciar-lo als qui se’ns acosten. La fe no és
pas per posar-la sota el llit, perquè com aquella làmpada de la que parla
Jesús, sota el llit no fa llum a ningú, ni a nosaltres mateixos. I
sovint l’amaguem, com si ens fes vergonya que els altres se n’adonessin de que
posseïm un tresor. Donem fruit quan creiem, com escriu el nostre arquebisbe
Joan, que «si l’Església és mare, també tots nosaltres, com a fills seus, tenim
el compromís i la responsabilitat baptismal d’engendrar maternalment el Crist
en el cor dels nostres germans i proïsmes per tal que, per mitjà d’ell, arribin
a la vida eterna.» (Heu estat fills, sigueu també mares).
Nosaltres els monjos rebem un tercer talent, la vocació. Un regal privilegiat
de Déu. Primer
que tot perquè és Déu mateix qui ens crida a seguir-lo, en segon lloc perquè no
hi pot haver cap altra vida millor que la de cercar Déu. I quantes vegades
aquest talent el soterrem sota la murmuració, el desencís o la indiferència.
Hauríem de considerar-la la vocació com aquella esposa de la que ens parla el
llibre dels Proverbis perquè certament és molt més preuada que les perles,
durant tota la vida ens pot fer feliços i allunyar-nos de ser uns desgraciats.
En paraules del papa Benet: «Un pas més és veure com trobar a Déu, com escollir
a Déu. Aquí passem a l’Evangeli: Déu no és un desconegut, una hipòtesi tal
vegada del primer inici del cosmos. Déu té carn i ossos. És un de nosaltres. El
coneixem amb el seu rostre, amb el seu nom. És Jesucrist, que ens parla en l’Evangeli.»
(7 de febrer de 2008).
La vocació, com la fe, com la vida, no és un encant tant sols aparença, ni una
bellesa que s’esvaeix; la vocació s’ha de conèixer pèls fruits del seu treball,
per com la vivim. Hauríem de viure la vida i la fe com a vertaderes vocacions,
sempre a punt per a la tornada de l’amo. Vivim la nostra vida ben equipats per
a poder dur a terme allò que Déu vol de nosaltres, si dubtem ja d’això és que
ens resignem a enterrar en un amagatall el talent rebut. No s’hi val de
practicar la falsa humilitat, no s’hi val d’inhibir-nos de les nostres
responsabilitats. Estem cridats a una fe que esdevingui testimoni.
Si vivim la fe i la vocació amb indiferència, si la fe i la vocació no les
vivim, serà la nostra pròpia vida la que amagarem ben profundament i esdevindrà
una vida fosca.
Deia el papa Benet: «Quan no es coneix el judici de Déu, no es coneix la
possibilitat de l’infern, del fracàs radical i definitiu de la vida; no es
coneix la possibilitat i la necessitat de purificació. Llavors
l’home no treballa bé per la terra, perquè al final perd els criteris; al no
conèixer a Déu, ja no es coneix a si mateix i destrueix la terra.» (7 de febrer
de 2008).
Avui Crist en l’Evangeli i Pau en la seva carta als Tessalonicencs, ens
conviden a estar sempre alerta, a viure l’Evangeli amb sincera vocació, amb
vitalitat, amb fe. Déu és certament juts i misericordiós, però la seva
misericòrdia és justa, capaç de dir de nosaltres si cal “traieu-lo fora a la
fosca”.
Déu
ens ha donat primer que tot tres talents: la vida, la fe i la vocació. Una
vocació a la vida matrimonial, a la vida monàstica o a qualsevol altra tipus de
vida. Deure
nostre és fer fructificar aquestes tres vocacions en bé de Déu i dels germans.
En paraules del papa Francesc: «Déu crida estimant i nosaltres, agraïts,
responem estimant.» Déu ens dona la vida, la fe i la vocació perquè ens estima
i nosaltres hem de fer fructificar aquests dons estimant-lo a Ell i als
germans.