Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Pr 31,10-13.19-20.30-31; Salm 127,1-2.3.4-5; 1Te 5,1-6; Mt 25,14-30
A nosaltres que no som de la nit ni de la foscor, que som tots fills de la llum
i del dia el dia del Senyor no ens pot sorprendre com un lladre a la nit. Ho
sabem que el Senyor ha de venir, que no se n’escaparà ningú. I com que ho sabem
els béns que ens han estat confiats i el que hagin pogut donar de més els hem
de tenir a punt. Els
comptes ben a punt per passar l’auditoria del judici. A
vegades podem pensar que si que el Senyor confia talents, però sempre als
altres, que a nosaltres o bé no ens n’ha confiat o bé eren per al nostre ús i
no n’hem de donar pas comptes.
D’antuvi tots rebem un talent, la vida mateixa. Aquest és un regal que ens fa
Déu de manera gratuïta. Potser a vegades ens creiem amos de la vida, capaços de
decidir quan comença i quan acaba la nostra o la dels altres; però la vida és
fonamentalment un regal de Déu, un talent que Déu ens dona per a fer-lo
fructificar, mai per destruir-lo. Quan arribi l’hora haurem de donar compte de
com l’hem viscuda.
Té raó l’Apòstol no cal que ens diguin quan i a quins moments arribarà el dia
del Senyor, hem d’estar sempre a punt, hem de viure cada dia com si fos aquest
el dia de rendició de comptes davant del Senyor. Si vivim per a nosaltres
mateixos, si estem tant sols disposats a treballar per a la nostre satisfacció
personal, farem com aquell administrador que sols havia rebut un talent o
corregué a amagar-lo. Correm el risc d’enterrar aquest do que és la vida en la
sorra del nostre egoisme, en la terra de la nostra ambició personal i
particular.
Donar fruit, administrar fidelment la nostra vida és ajudar als altres, fer la
voluntat de Déu, complir els seus manaments i sobretot aquell que Crist resumí
en dues frases: Estimar a Déu i estimar al proïsme.
Els
creients però rebem un segon talent, també de manera gratuïta i aquest talent
és la fe. La
podem rebre per transmissió familiar, es a dir ens la podem trobar a casa, o
bé, cada cop més, la podem cercar i rebre-la després d’un procés de catecumenat
i de recerca personal. Però sigui d’una manera o d’una altra, la fe és sempre
gràcia gratuïta, és el millor regal que Déu ens pot fer. Un regal per
compartir-lo amb els altres, per anunciar-lo als qui se’ns acosten. La fe no és
pas per posar-la sota el llit, perquè com aquella làmpada de la que parla
Jesús, sota el llit no fa llum a ningú, ni a nosaltres mateixos. I
sovint l’amaguem, com si ens fes vergonya que els altres se n’adonessin de que
posseïm un tresor. Donem fruit quan creiem, com escriu el nostre arquebisbe
Joan, que «si l’Església és mare, també tots nosaltres, com a fills seus, tenim
el compromís i la responsabilitat baptismal d’engendrar maternalment el Crist
en el cor dels nostres germans i proïsmes per tal que, per mitjà d’ell, arribin
a la vida eterna.» (Heu estat fills, sigueu també mares).
Nosaltres els monjos rebem un tercer talent, la vocació. Un regal privilegiat
de Déu. Primer
que tot perquè és Déu mateix qui ens crida a seguir-lo, en segon lloc perquè no
hi pot haver cap altra vida millor que la de cercar Déu. I quantes vegades
aquest talent el soterrem sota la murmuració, el desencís o la indiferència.
Hauríem de considerar-la la vocació com aquella esposa de la que ens parla el
llibre dels Proverbis perquè certament és molt més preuada que les perles,
durant tota la vida ens pot fer feliços i allunyar-nos de ser uns desgraciats.
En paraules del papa Benet: «Un pas més és veure com trobar a Déu, com escollir
a Déu. Aquí passem a l’Evangeli: Déu no és un desconegut, una hipòtesi tal
vegada del primer inici del cosmos. Déu té carn i ossos. És un de nosaltres. El
coneixem amb el seu rostre, amb el seu nom. És Jesucrist, que ens parla en l’Evangeli.»
(7 de febrer de 2008).
La vocació, com la fe, com la vida, no és un encant tant sols aparença, ni una
bellesa que s’esvaeix; la vocació s’ha de conèixer pèls fruits del seu treball,
per com la vivim. Hauríem de viure la vida i la fe com a vertaderes vocacions,
sempre a punt per a la tornada de l’amo. Vivim la nostra vida ben equipats per
a poder dur a terme allò que Déu vol de nosaltres, si dubtem ja d’això és que
ens resignem a enterrar en un amagatall el talent rebut. No s’hi val de
practicar la falsa humilitat, no s’hi val d’inhibir-nos de les nostres
responsabilitats. Estem cridats a una fe que esdevingui testimoni.
Si vivim la fe i la vocació amb indiferència, si la fe i la vocació no les
vivim, serà la nostra pròpia vida la que amagarem ben profundament i esdevindrà
una vida fosca.
Deia el papa Benet: «Quan no es coneix el judici de Déu, no es coneix la
possibilitat de l’infern, del fracàs radical i definitiu de la vida; no es
coneix la possibilitat i la necessitat de purificació. Llavors
l’home no treballa bé per la terra, perquè al final perd els criteris; al no
conèixer a Déu, ja no es coneix a si mateix i destrueix la terra.» (7 de febrer
de 2008).
Avui Crist en l’Evangeli i Pau en la seva carta als Tessalonicencs, ens
conviden a estar sempre alerta, a viure l’Evangeli amb sincera vocació, amb
vitalitat, amb fe. Déu és certament juts i misericordiós, però la seva
misericòrdia és justa, capaç de dir de nosaltres si cal “traieu-lo fora a la
fosca”.
Déu
ens ha donat primer que tot tres talents: la vida, la fe i la vocació. Una
vocació a la vida matrimonial, a la vida monàstica o a qualsevol altra tipus de
vida. Deure
nostre és fer fructificar aquestes tres vocacions en bé de Déu i dels germans.
En paraules del papa Francesc: «Déu crida estimant i nosaltres, agraïts,
responem estimant.» Déu ens dona la vida, la fe i la vocació perquè ens estima
i nosaltres hem de fer fructificar aquests dons estimant-lo a Ell i als
germans.