Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Jb 19,1.23-27; Sl 22, Rm 6,3-9; Lc 12,35-40
Ens ha de quedar ben clar que la mort desvincula del pecat, ens ha dit l’Apòstol.
Pau podria repetir com Job: «Tant de bo que les meves paraules quedessin
escrites, gravades en una inscripció, fixades amb cisell d’acer i resseguides
amb plom, entallades per sempre a la roca!». Sovint no tenim ben clar que és la
mort, la considerem com un accident, com una excepció que afecta sempre als
altres, siguin més propers o més llunyans, coneguts o desconeguts.
Però la realitat és que la mort de fet forma part indestriable de la vida, tant
com el mateix naixement i ben cert és que si naixem, tard o d’hora hem de morir
i de fet morirem, segurament sempre massa aviat per al nostre gust. Perquè la
mort és una realitat, és també la raó per la qual Crist vingué al món, la raó
per la qual es va fer un home com nosaltres. Certament Ell no fou alliberat del
pecat per la mort, perquè compartí en tot la nostra naturalesa humana llevat
del pecat, però morint, essent sepultat i ressuscitant ens guanyà la vida.
Si pel baptisme hem estat sepultats amb Ell a la mort, per la resurrecció
emprendrem una nova vida; així morint amb Crist, ressuscitarem amb Ell, viurem
per sempre amb Ell. «Amb la mort de només un va ser redimit el món. Crist
hauria pogut evitar la mort, si així ho hagués volgut; però no la va defugir
com una cosa inútil, sinó que la va considerar com la millor manera de
salvar-nos. I, així, la seva mort és la vida de tots.» (Homilia de sant
Ambrós en la mort del seu germà). Aquest és el pla de Déu per a nosaltres,
per a tots i cadascun de nosaltres, aquesta és l’oferta de salvació universal.
Però nosaltres ens entossudim i la rebutgem, en tot o en part. D’aquí que
alguns siguin rebuts directament a la gloria, són tots els sants, els
reconeguts als altars i els sants anònims, mentre que d’altres els cal encara
recuperar aquella imatge de Déu que tot home porta dintre seu i que queda
enterbolida pel pecat. Déu ens estima tant que ens dona fins i tot després de
fer el pas d’una vida a l’altra, l’oportunitat d’apropar-nos a Ell.
El pecat ens allunya de Déu, l’amor ens hi apropa i de quina manera, perquè Déu
és l’amor. Aquest és el sentit de la celebració d’avui, preguem per tots
aquells difunts que d’una manera o d’altra encara no poden gaudir de la mirada
diàfana i transparent de Déu, d’aquells que no se senten encara prou nets com
per acostar-s’hi i demanem al Senyor per ells, li demanem que se n’apiadi i que
el seu amor prevalgui per damunt del seu temor.
Estem en comunió amb tots els sants pregant-los que intercedeixin per nosaltres
davant del Pare, el seu i nostre defensor, de la presència del qual ja
gaudeixen; ells ens són model de vida cristiana. Estem en comunió també amb
tots els altres difunts pregant per ells, perquè el Senyor, que també els
estima, els perdoni i els aculli; ells ens són també exemple perquè ens
esperonen a estar sempre a punt, amb les torxes enceses i vetllant.
Per
això aquesta celebració té un altra sentit. Pregant pels difunts pensem alhora
en la nostra pròpia mort, i no hem de fer-ho pas angoixats, sinó esperançats,
certs de que l’home que som ara serà crucificat amb Crist, que sobre el nostre
pobre cos pecador perdrà el seu domini el pecat, que tenint una mort semblant a
la de Crist, com ens ha dit l’Apòstol, tindrem també una resurrecció com la
seva.
Per
aconseguir-ho, per ser mereixedors de tal gràcia, ens cal vetllar, com ens ha
dit Jesús en l’Evangeli segons sant Lluc. Hem de mirar d’estar sempre
preparats, sempre a punt perquè no sabem si la nostra hora serà a mitjanit o a
la matinada, perquè el Fill de l’home vindrà a buscar-nos a nosaltres a l’hora
menys pensada, però del que hem d’estar ben segurs és de que la nostra hora
arribarà i estar també certs primer de que quan ens arribi hem d’estar prestos
i després confiar-nos sempre a la seva misericòrdia, no desesperar-ne mai. Ell
sempre ens fa costat, nosaltres hem de mirar de no girar-li l’esquena per tal
de poder contemplar-lo, per tal de veure’l amb els nostres propis ulls, com ens
deia Job.
Déu ens fa costat en tota ocasió oferint-nos la seva gràcia. Escrivia
sant Ambrós: «Quin remei hi ha per a això? Qui em
deslliurarà d’aquest cos de mort? Gràcies a Déu, per Jesucrist, Senyor nostre,
em veuré lliure! Tenim
un metge, seguim els seus remeis. El nostre remei és la gràcia de Crist, i el
cos de mort és el nostre propi cos. Per tant, emigrem del cos, per a no viure
lluny del Senyor; encara que vivim en el cos, no seguim les tendències del cos
ni obrem en contra de l’ordre natural, abans busquem amb preferència els dons
de la gràcia.» (Homilia
de sant Ambrós en la mort del seu germà).
Com deia el Papa Benet XVI: «Cal preparar-se per a la mort. No en el sentit de
realitzar determinats actes, sinó de viure preparant-se per a passar l’últim
examen davant de Déu. Deixar aquest món i presentar-nos davant d’Ell i dels
sants, dels amics i dels enemics. Acceptar, diguem, la finitud d’aquesta vida i
proposar-se d’aconseguir la presència de Déu.» (Últimes
converses amb Peter Seewald).
Pregant pels difunts amb la confiança de que la nostra pregària els ajudarà,
preparant-nos per la nostra pròpia mort de manera sempre confiada, sense
angoixes ni obsessions aferrades en aquesta nostra vida a la terra, sempre
caduca i limitada; fem solemne professió de fe en el Crist que es va encarnar,
va patir, va morir i va ressuscitar per tal de donar-nos la vida eterna i
plena.
«La
vida i la mort de l’home estan, doncs, a les mans de Déu, en el seu poder: «Ell
té a la mà tots els vivents i l’alè de tots els homes.», exclama Job (12, 10). «És
el Senyor qui dóna mort o vida, qui fa baixar al país dels morts o en treu
fora.» (1 Sa 2, 6). Només Ell pot dir: «Jo dono la mort o la vida» (Dt 32,
39).» (Joan Pau II, Evangelium Vitae, 39).
Confiats doncs en aquell qui tot ho pot, demanem-li que aculli als nostres
germans difunts a la seva glòria, que els faci participar de la vida eterna i
que a nosaltres ens ho concedeixi també, que ens ajudi a mantenir-nos vetllant
perquè quan ens arribi aquella hora, sigui a mitjanit, sigui a la matinada,
sigui aviat o més tard, ens trobi a punt i ens permeti de participar a la seva
taula, que ens faci la gràcia de participar de la seva resurrecció i de ser
semblants a Ell. Sols així podrem dir com Pau: «per a mi, viure és Crist, i
morir m’és un guany» (Fl 1,21).