Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
2 Cr 5,6-10.13-6,2; Salm 83,3.4.5 i 10.11; He 12,18-19.22-24; Lc 19,1-10
«Aquest és el tabernacle on Déu es trobarà amb els
homes», diu el salmista. Que Déu és arreu és ben cert, però per a nosaltres humans
febles i vacil·lants ens cal sentir-lo present de manera especial en algun
lloc, d’alguna manera particular. El poble d’Israel sentia també aquesta
necessitat i Salomó va construir-li al Senyor un temple amb un lloc, el sant
dels sants, on sentir de manera especial aquesta presència. Allí el núvol de
gloria del Senyor omplia aquell temple, però malgrat que Salomó volia
retenir-lo per sempre en aquell palau, la infidelitat acabà amb el temple i amb
la seva fugissera presència allí. Ens sentim prop de Déu quan preguem, sigui
per lloar-lo, sigui per suplicar-li ajut i és que quan preguem amb el cor
sincer, Déu és a prop nostre, ens escolta i ens atén. Ell
sap d’antuvi el que ens cal, però malgrat això li plau sentir-nos a prop seu,
li plau que ens dirigim vers ell, sabent-nos petits davant la seva immensitat.
Aquest
Déu la presència del qual el poble d’Israel volia retenir per sentir-se’l al
costat va prendre una iniciativa singular, es va fer home, va viure, va patir i
va morir com nosaltres i no hi ha presència més gran que aquesta, una presència
que es fa de nou realitat cada cop que celebrem el seu memorial, que celebrem l’Eucaristia
i ho fem en un lloc concret, en un temple que té el seu sentit ple quan acull
el sacrifici de la salvació, presència real del Senyor, tant més real que en
aquella muntanya palpable del Sinaí que era tota ella foc ardent, foscor, negra
nuvolada i tempesta. Els temples de pedra estant construïts a gloria de Déu per
allotjar-hi el seu culte esdevenint així un lloc sagrat, digne de ser venerat i
de ser recordada la seva dedicació a aquest fi sacre i tant rellevant. En
dedicar un temple al culte, un edifici deixa de ser un lloc qualsevol per a
transformar-se en un espai sacre, que té com a finalitat allotjar a aquells qui
donen glòria a Déu i a acollir la seva presència real a través del misteri
eucarístic, d’aquí que la part central del ritu de dedicació d’una església
sigui la consagració de l’altar
Però hi ha un altre temple més important, construït amb pedres vives, un temple
que té una vessant aquí a la terra, un temple encara sempre imperfecte, que és
l’Església, santa ella però alhora construïda amb pedres defectuoses que som
nosaltres pobres pecadors. A imatge d’un temple,
tots els cristians hem estat consagrats, ungits, dedicats a Déu pel nostre
Baptisme, com uns temples vius. També a nosaltres se’ns
ha lliurat una llum, encesa a partir de la flama del ciri pasqual, perquè
siguem font de llum en el món. Sols essent-ho podrem aspirar a ser part de l’edificació
de l’Església, a ser pedres ben vives (cf. 1Pe 2,5) d’aquest edifici
sobrenatural, d’aquest temple únic on no hi ha altre gran sacerdot que el Fill
de Déu.
«El Senyor Jesús és la pedra que suporta el pes del món, que manté la cohesió
de l’Església i que recull en unitat final totes les conquestes de la
humanitat. En Ell tenim la Paraula i la presència de Déu, i d’Ell rep l’Església
la seva vida, la seva doctrina i la seva missió. L’Església no té consistència
per si mateixa; està cridada a ser signe i instrument de Crist, en pura
docilitat a la seva autoritat i en total servei al seu mandat. L’únic Crist
funda l’única Església; Ell és la roca sobre la qual es consolida la nostra
fe.» (Benet XVI, Homilia en la dedicació de la basílica de la Sagrada
Família).
Hi ha un darrer temple, el definitiu, etern i perdurable que és la Jerusalem
celestial, allí on miríades d’àngels participen amb els primers inscrits de l’aplec
festiu. Allí serà on adorarem al Senyor en esperit i en veritat, tal com ho vol
el Pare, com digué Jesús a la samaritana a Sicar bora el pou de Jacob.
Nosaltres som aquí a la terra pedres imperfectes, tot i que certament som
criatures de Déu, imatges de Déu, creats a la seva semblança. Crist va venir al
món per alliberar-nos del pecat, per tal de que recuperéssim la pulcritud d’aquesta
imatge seva impresa en el nostre mateix ésser. Aquestes pedres vives que som
nosaltres acusen els cops del macell de la falta i els cal la mà experta del
Senyor per ser polides de nou.
Escrivia el profeta Sofonies: «El Senyor, el teu Déu, el tens a dins. Ell és
poderós i et salva.» (So 3,17). I així és, portem dins nostre la imatge de Déu
però per la nostra deixadesa, per la nostra laxitud fem d’aquest temple
privilegiat i únic que som nosaltres mateixos una cova de lladres, com deia
Jesús d’aquells mercaders del temple que expulsà amb vehemència. Però per a
nosaltres no està pas tot perdut, aquell qui va cridar a Zaqueu perquè baixés
de l’arbre, aquell que va asseure’s a taula amb tan gran pecador no deixa mai
de compadir-se de nosaltres, de la seva creatura, d’aquell qui porta la seva
imatge i ens ofereix un cop i un altre la possibilitat de que aquest temple que
som nosaltres, les parets del qual s’ennegreixen pel nostre pecat, pugui ser
restaurat per acollir de nou la seva imatge amb tot el seu esplendor i tantes
vegades com la malmetem, tantes vegades el Senyor ens crida perquè el convidem
de nou a taula, ho fem quan ens n’adonem de que ens cal restituir allò que hem
pres, que ens cal penedir-nos i acollir-nos a la seva misericòrdia, de la qual
mai no hem de desesperar.
Realment la salvació pot entrar a casa nostra, pot entrar als nostres cors si
ens n’adonem de les nostres mancances, si baixem del sicòmor del nostre
egoisme, de la nostra migradesa i parant la taula amb les estovalles de la
caritat el convidem a asseure’s amb nosaltres. No ens ha d’escandalitzar quan
ens girem i hi vegem asseguts pecadors, publicans i recaptadors d’impostos de
dubtable reputació; ells com nosaltres, també són fills d’Abraham, nosaltres
com ells som també pecadors i és a tots a qui el Senyor ha vingut a buscar i ha
salvar.
Aquesta és la grandesa del misteri de la salvació, aquesta és la nostra
esperança, que tot i ser pobres pecadors el Senyor ens estima i ha vingut a
salvar-nos. Ell no rebutja aquestes pedres a vegades escantonades pels cops de
la vida, a vegades tacades per la culpa, a vegades febles com un terrós de
fang; per la seva gràcia totes elles han de formar l’església celestial, el
temple definitivament sant i plaent al Senyor, allí on voldrà residir-hi per
sempre més en companyia dels qui estima i l’estimen, allí on l’adorarem en
esperit i en veritat.