ANIVERSARI
DEL RETORN DE LA VIDA MONÀSTICA A POBLET (1940)
Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
1M 4,36-37.52-59; Salm 1Cr 29,10.11abc.11d-12a.12bcd; Lc 19,45-48
Quan
el rei Antíoc arribà a Jerusalem i saquejà i destruí el temple estava cert de
que havia acabat amb una antiga i obsoleta cultura i que aquell poble primitiu,
rebel i obstinat acabaria per acollir i adoptar els nous costums i la nova
manera de viure, que ell sens dubte considerava més civilitzada. Però vet aquí
que temps a venir Judes macabeu acabaria per reunir un exèrcit prou fort per
derrotar als estrangers i el temple acolliria de nou el culte al Déu únic,
vivent i veritable. Amb aquell acte de reparació el temple esdevenia de nou el
lloc sant; perquè un temple, un recinte sagrat sense culte no és res, pot ser
un marc grandiós, però ha perdut el seu sentit.
Al llarg dels segles no han estat poques les vegades en que alguns han cregut
que acabaven amb el culte a Déu aquí o allà. Ho creien destruint o fent
abandonar els llocs sants, com havia fet Antíoc a Jerusalem, ho creien i ho
creuen acabant amb la vida dels creients, com fou el cas de sant Andreu Dum Lac
i els seus companys màrtirs al Vietnam que foren a la fi llavor de fe per
aquella Església. Però si tenim Déu al nostre costat res no ens pot fer por.
Res no desencoratjà a Judes en la seva lluita per retornar la vida al temple;
res no espantà ni allunyà de la fe a aquells màrtirs vietnamites, ni l’espasa
que els tallà el cap, perquè uns estaven certs d’acomplir la llei de Déu i d’altres
estaven segurs de que seguint el camí del Crist acomplien la voluntat de Déu.
Avui recordem com fa vuitanta-tres anys, quan la sang corria per una Europa
sacsejada per la guerra, després de cent-cinc anys d’abandó i de desolació d’aquest
monestir, quan la gent d’aquestes terres tenien encara les ferides obertes d’una
molt propera guerra civil mal tancada amb la victòria d’uns sobre d’altres,
quatre monjos arribaren per retornar a aquets murs el seu sentit més pregon;
tal com Judes ho feu al temple immolant una víctima d’acord amb les
prescripcions de la llei quan precisament s’esqueia l’aniversari del dia que
els pagans l’havien profanat. Amb el culte de Judes i dels seus homes tornava
el temple a ser allò pel que havia estat construït, un lloc on adorar a Déu.
Ara fa vuitanta-tres anys amb l’arribada d’aquells quatre monjos italians
aquesta casa tornava a ser un lloc de pregària on lloar al Senyor a mitjanit i
set vegades al llarg del dia, com ens diu el salmista.
«La meva casa serà casa d’oració», cridà Jesús mentre expulsava els venedors d’aquell
temple convertit en una cova de lladres; perquè un temple, un monestir ha de
ser abans que res i per damunt de tot casa d’oració, el lloc on lloar al Senyor
i donar-li culte. Sense això perd el seu sentit primigeni, pot ser
un marc magnificent, però llavors sols és record de glòries passades. I un
temple, un monestir ha de ser sempre passat, present i futur. Passat en quan
que som hereus de moltes generacions de monjos que aquí han cercat Déu, que
aquí han cantat al Senyor, com aquells quatre italians i tants i tants d’altres
abans i després d’ells. Present en quant que ara som nosaltres els responsables
d’omplir de sentit aquestes pedres amb la nostra pregària confiada i serena.
Futur en uns temps en que de nou pot semblar que la vida monàstica està en
crisi, que el seu temps ha passat, i mentre l’individualisme malda per
imposar-se, ens cal tenir sempre ben present que el temps de Déu no ha passat,
no passa i no passarà mai.
Judes macabeu no escatimà esforços fins a veure de nou el culte al temple.
Crist es deixà endur per la ira quan veié que el temple corria de nou el risc d’apartar-se
del seu ple sentit i Ell mateix hi ensenyava i l’omplia de la presència de Déu
amb la seva paraula. Siguem fidels a la nostra vocació, siguem fidels al llegat
que hem rebut de tantes generacions de monjos que abans que nosaltres han
cercat Déu aquí mateix. I confiem-nos en aquesta tasca i en tot al Senyor,
perquè com ens ha dit el salmista està a les seves mans donar força i valentia,
fer créixer tota cosa i confortar-la.