RECÉS
D’ADVENT DE LA GERMANDAT DE POBLET
Homilia
predicada pel P. Octavi Vilà
Dn 7,15-27; Salm Dn 3,82.83.84.85.87.86; Lc 21,34-36
Esperar en tot moment mantenint-nos alerta, vet aquí la recomanació de Jesús. L’Església
ens proposa de tenir present la fi dels temps, del nostre temps personal i del
temps col·lectiu. Sembla que tot plegat ens mogui a la basarda, al neguit; però
la nostra no ha de ser en cap cas una espera angoixada, temorosa, sinó una
espera esperançada.
Demà comencem el temps d’Advent, un nou any litúrgic i durant quatre setmanes
ens prepararem per l’adveniment del Senyor, val a dir que aquest adveniment ens
és més fàcil de passar, ens costa menys, és més dolç. El
Nadal, recordar un infant en una menjadora se’ns fa més simpàtic; però
aleshores oblidem per què ha nascut aquest infant, qui és realment; sota una
aparença de dolcesa hi ha la divinitat feta humanitat; sota una aparença de
feblesa hi ha el pla de salvació de Déu i aquest pla no té cap altra
acompliment que la fi dels temps. Però aquesta és una visió que se’ns fa més
difícil de pair, podríem ben bé dir que és políticament incorrecte. Tot això
ens contorba, ens alarma, com deia el profeta Daniel.
Però quina por ens ha de fer la vinguda de l’estimat, si realment l’estimem?
quina por ens ha de fer la vinguda del salvador, si realment volem ser salvats?
Aquell mateix qui es feu infant tremolós i desvalgut, la representació més
palpable i real de la humanitat, sempre feble i desvalguda; és el qui va tenir
la valentia de morir a la creu, el qui va estimar fins a l’extrem, el qui va
vèncer la mort i vencent la seva de mort va vèncer també la nostra; aquell qui
és camí, qui és veritat i qui és vida. Diu el Papa Francesc: «La història
humana comença amb la creació de l’home i la dona a imatge i semblança de Déu i
conclou amb el judici final de Crist. Sovint s’obliden aquests dos pols de la
història, i sobretot la fe en el retorn de Crist i en el judici final a vegades
no és tan clara i ferma en el cor dels cristians.» (24 d’abril de 2013).
I la fe en la darrera vinguda no és tant clara i ferma perquè ens obliga a
mirar al nostre interior, a analitzar la nostra vida de creients, a
reconèixer-nos imperfectes, necessitats de gràcia i qui sap si arribem a
sentir-nos mancats de l’amor de Déu pel simple fet de que ens anunciï el seu
retorn gloriós.
Afegeix el Papa Francesc: «Abans de res recordem que, amb l’Ascensió, el Fill
de Déu va portar al costat del Pare la nostra humanitat que Ell va assumir i
vol atreure a tots cap a si, cridar a tothom perquè sigui acollit entre els
braços oberts de Déu, perquè, al final de la història, tota la realitat sigui
lliurada al Pare. Però existeix aquest «temps immediat» entre la primera
vinguda de Crist i l’última, que és precisament el temps que estem vivint.» (24
d’abril de 2013).
Això és el realment important de l’espera, la preparació, aquest temps immediat
que és el nostre, que és l’aquí i l’avui, que és la nostra vida de cap a peus,
de principi a fi. Hi per preparar-nos ens la cal viu amb fe, amb caritat i amb
esperança. No pas amb por, amb desconfiança i amb rebuig.
Començarem amb les Vespres d’avui el temps de l’Advent, el temps de l’esperança.
Visquem-lo
amb la mirada posada en el darrer i definitiu adveniment.
En paraules de sant Joan Pau II: «Reflexionar tant en el judici particular com
en el judici final ens recorda que mentre tenim vida, tenim l’oportunitat d’aconseguir
la nostra salvació. Cada dia ens ofereix la possibilitat d’estimar a Déu i als
qui ens envolten, de viure cristianament.» (Cruzando el umbral de la
esperanza).