Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Gn 3,9-15.20; Salm 97,1.2-3ab.3c-4; Rm 15,4-9; Lc 1,26-38
«Maria
ha estat preservada de l’herència del pecat original. D’aquesta manera, des del
primer instant de la seva concepció, és a dir de la seva existència, és de
Crist.» (Sant
Joan Pau II, Redemptoris Mater, 10).
Maria és anomenada sovint com la nova Eva. Aquestes
dues dones van ser creada una i concebuda l’altra sense el pecat original,
immaculades. Totes dues són considerades mares, una Eva de la humanitat i l’altra
Maria de la nova humanitat ja redimida. Però al cap i a la fi partint de les
mateixes condicions una serà expulsada del paradís, mentre que l’altre hi serà
assumpta en cos i ànima. On està la diferència entre una i altre? Eva va
desobeir al Senyor, ho tenia tot i ho va perdre tot, fins i tot la
immortalitat, perquè essent imatge de Déu va renunciar a aquesta imatge per mor
de la seva ambició, per mor del pecat. Maria en canvi no n’era pas conscient d’estar
lliure del pecat, no se sabia concebuda immaculada, però acomplint sempre la
voluntat de Déu, obrint-se en tot moment a la seva gràcia a la fi de la seva
vida terrena va rebre el premi que li corresponia. Eva passà de tenir-ho tot a
perdre-ho; Maria passà de no tenir res a tenir-ho tot; Eva passà de la vida a
la mort, Maria passà de la mortalitat a la vida eterna. Eva tenia por, s’amagava,
defugia la presència de Déu, se sentia nua davant del seu creador i enganyada
per la serp, però havent caigut en la temptació aquesta no li havia donat pas
allò que cercava, la igualtat amb Déu, sinó que havia perdut allò que creia
poder conservar, la imatge de Déu. Maria al contrari és convidada per l’àngel a
no tenir por, perquè el favor de Déu li ha estat concedit.
«Es tracta d’una mare del tot singular, triada per Déu per a una missió única i
misteriosa, la d’engendrar per a la vida terrena al Verb etern del Pare, que va
venir al món per a la salvació de tots els homes. I María, Inmaculada en la
seva concepció, així la venerem avui amb devoció i gratitud, va realitzar la
seva peregrinació terrenal sostinguda per una fe intrèpida, una esperança
indestructible i un amor humil i il·limitat, seguint les petjades del seu fill
Jesús.» (Papa Benet XVI 8 de desembre de 2007).
Maria és l’escollida per Déu; és la primera a ser salvada, la primera a
experimentar en ella mateixa els efectes de la redempció, la primera en
participar del misteri de la salvació. Ella és la primera deixeble, perquè ja
acollint en el seu sí al Fill de Déu, fent-se fill seu al qui fou engendrat
abans de tota la creació, s’ha obert al misteri de la salvació. Ha estat
beneïda amb tota mena de benediccions espirituals des de dalt del cel i elegida
per Déu ja abans de crear el món per ser santa, sempre irreprensible als ulls
de Déu. Maria, la primera deixeble de Crist, ha estat la primera a rebre ja la
seva part en l’herència, ha estat destinada i escollida per fer-hi estada per
aquell qui tot ho duu a terme seguint la seva voluntat, que no és altra que la
de salvar a la humanitat del pecat i de la mort. Maria esdevé així lloança
vivent de la grandesa de Crist, en ser deixeble primerenca i totalment lliurada
a Crist des del moment de l’anunciació fins a la seva assumpció al cel, passant
pel dolor de la creu i la joia de la Pasqua. Amb el fiat de Maria s’inicia la
realització del pla de salvació que Déu ofereix a l’home. Sant Bernat ens ho
mostra bellament en un dels seus sermons en que insta i apressa a Maria a dir
si a l’àngel per tal de que tots els homes puguem ser salvats, escriu sant
Bernat: «Obriu, oh Verge benaurada, el vostre cor a la fe, els vostres llavis a
la confessió, les vostres entranyes al Creador. Mireu que el qui desitgen totes
les nacions és aquí fora i us truca a la porta. No fos cas que, si ho demoreu,
passés de llarg.» (Homilia 4, 8-9). I Maria va obrir a Déu la porta del seu cor
i digué «sí».
«La solemnitat de María Inmaculada, se situa en el context de l’Advent, un
temps d’espera: Déu complirà el que ens ha promès. Però en la festa d’avui se’ns
anuncia alguna cosa que ja ha succeït, en la persona i en la vida de la Mare de
Déu. El dia d’avui el considerem el començament d’aquest compliment, que és
fins i tot abans del naixement de la Mare del Senyor. De fet, la seva
immaculada concepció ens porta a aquest precís moment en el qual la vida de
María va començar a palpitar en el si de la seva mare santa Anna: quan ja
existia l’amor santificant de Déu, preservant-la del contagi del mal, que és
herència comuna de la família humana.» (Papa Francesc 8 de desembre de 2019).
Maria és la nostra porta cap a l’esperança, ella fou i és també avui la primera
a tenir posada l’esperança en Crist. Torbada en sentir aquelles paraules que li
deien que el Senyor era amb ella, pensativa de per què la saludava un àngel
així, temorosa com l’àngel la reconegué; malgrat la torbació, la inquietud i la
por; s’obre a complir la voluntat de Déu, és considera l’esclava del Senyor i a
partir d’aquell moment la seva vida no serà altra cosa que acomplir la voluntat
de Déu i créixer en la fe mentre veu créixer al seu costat al Fill de Déu
enviat per a aconseguir-nos la salvació.
Davant de la realitat de Déu hi ha dos camins possibles. Un el
que no porta enlloc o millor dit porta a la mort; quan la nostra ambició de ser
iguals a Déu ens allunya d’Ell perquè la seva imatge l’enterbolim amb l’egoisme,
la murmuració, la voluntat de fer la nostra per damunt de tot i per davant de
qualsevol, sense importar-nos per res el mal que puguem fer a Déu, als altres i
a nosaltres mateixos. Però hi ha un altre camí a recórrer, ben possible i ben
real, aquell que escollí Maria des del mateix moment en que fou interpel·lada
per l’àngel, fer la voluntat de Déu, no pas de manera resignada, pesarosa o
acomodatícia; sinó de manera resolutiva, generosa i amorosa. L’amor a Déu ens
mou a obrir-nos a fer la seva voluntat, certs de que Ell vol sempre el millor
per a nosaltres, tot i que a vegades ens costi descobrir-ho, tot i que a
vegades ens sentim fins i tot infeliços, envejosos en certa manera de la
felicitat del injust.
Molts cops, com diu el salmista, estem a punt de desviar-nos, els nostres peus
estant a punt de relliscar de l’enveja que sentim pels injustos, veient el
benestar dels insolents; mirem com aquests injustos acumulen tranquils les
riqueses i ens preguntem què en traiem nosaltres de guardar pur el cor i de
rentar-nos les mans en senyal d’estar nets de culpa, si creiem que a cada
instant hem de sofrir, si creiem que ens veiem castigats tot el dia (cf. Sl
73). La temptació de ser Eva i Adam està sempre davant dels nostres ulls; la
possibilitat d’imitar a Maria i al mateix Crist se’ns obre en tot moment per
acció de la gràcia salvadora de Déu que un cop i un altre ens crida a la
salvació, a seguir-lo, a creure-hi; com el seguí i hi cregué Maria; malgrat els
dolors i a vegades fins i tot dels afronts. El camí d’Eva i d’Adam, és el camí
de la humanitat caiguda, és el camí de l’ambició, una ambició que neix en el
seu cor i que traspua pels seus ulls, que fins i tot els surten de la cara;
escarnint amenaçant de fer mal, posant-se altius amenaçant amb la força i
desafiant a Déu com si res, creient saber-ho tot a la terra. Però malgrat saber
que el camí d’Adam i el d’Eva és un camí equivocat, és una opció de vida sempre
present davant els nostres ulls, una temptació sempre present.
El camí de Maria és el camí de Crist; ella no se separà mai del Senyor, Ell li
donà la mà i la guià amb el seu consell i en acabar se l’endugué a la gloria;
perquè ella tenint a Crist , el seu fill, no desitjava ja res més a la terra.
En paraules del Papa Francesc: «la Paraula de Déu va ser dirigida a María, i
ella la va acollir amb tot el seu ésser, en el seu cor, perquè prengués carn en
ella i naixés com a llum per als homes. (...) En la Mare de Jesús, la fe ha
donat el seu millor fruit (...). En la seva vida, María ha realitzat la
peregrinació de la fe, seguint al seu Fill. Així, en María, el camí de fe de l’Antic
Testament és assumit en el seguiment de Jesús i es deixa transformar per ell,
entrant a formar part de la mirada única del Fill de Déu encarnat.» (Lumen
fidei, 58).
En Maria la nova Eva, la primera deixebla de Crist, la porta a l’esperança, s’acomplia
ja allò que diria l’Apòstol: «Déu, que coneixia els qui l’estimen d’abans que
existissin, els destinà a ser imatges vives del seu Fill. Ell, que els havia
destinat, els crida, els fa justos i els glorifica.» (Rm 8, 29-30).