Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
Pr 8,22-31; Sl 8,4-5.6-7.8-9; Rm 5,1-5; Jo 16,12-15
Déu és Pare, amor omnipotent.
Déu és Pare totpoderós. Déu no pot ser comparat amb res d’aquest món i fer-ho
seria reduir-lo a una cosa merament humana, seria fer-ne un ídol i per molt que
ens hi esforcem la raó humana no en pot captar la seva totalitat ni abastar-ne
tota la seva realitat; perquè Déu és per si mateix inefable. La cerca de Déu, l’obertura
del cor de l’home vers Déu té lloc en un moment concret per a cadascun d’ells,
en unes circumstàncies històriques concretes i és en aquest escenari particular
on la comunicació entre Déu i l’home és realitza de manera concreta i en unes
circumstàncies determinades. L’home creu perquè vol creure, perquè la fe en Déu
és fruit de la llibertat amb que Déu ha creat a l’home i al mateix temps l’home
creu perquè Déu s’obre a l’home per la gràcia.
Aleshores quan l’home s’ha preguntat per l’absolut, quan ha obert el seu cor a
la revelació de Déu i a la seva gràcia rep la revelació d’un Déu trinitari:
Pare, Fill i Esperit Sant. La particularitat del Déu cristià és aquest seu
caràcter trinitari, difícil d’expressar i que es podria definir com una
dinàmica d’amor ja que Déu no es dona a conèixer per especulacions
filosòfiques, sinó per les seves obres en la història; un Déu amb una
pluralitat de propietats que no li resten pas unitat interna ni res de la seva
essència. Un Déu que crea amb la Paraula, amb la saviesa i amb l’Esperit. Ho fa
com ens en parla el llibre dels Proverbis, infantant com a primícia tot el que
ha fet, compartint amb l’home les seves delícies.
Déu és Fill, amor fet carn.
La gran delícia compartida amb l’home és la seva mateixa divinitat. El qui és
la Paraula, fent-se home, canvià la imatge del Pare i aquesta va canviar davant
de tota la humanitat. Com ens diu sant Pau a la carta als Romans: «Vosaltres no
heu rebut un esperit d’esclaus que us faci tornar a caure en el temor, sinó l’Esperit
que ens ha fet fills i ens fa cridar: “Abbà, Pare!”» (Rm 8,15). La revelació
pública de Jesús consisteix en la proclamació de que és el Fill de Déu enviat
pel Pare per salvar el món. La finalitat de la seva obra redemptora és que tots
creguin i tinguin vida eterna. Els homes per a esdevenir fills amb el Fill són
convidats a seguir el camí de Crist. És la gràcia cara explicitada per Dietrich
Bonhoeffer, cara perquè és seguiment, condemna el pecat i li ha costat la vida
al Fill de Déu i gràcia perquè Déu ha lliurat al seu Fill; o com ens diu el
Concili Vaticà II: «Jesucrist, Verb fet carn, enviat “home als homes”, “parla
les paraules de Déu” i completa l’obra salvadora que el Pare li encarregà de
fer» (Dei Verbum, 4).
La voluntat salvífica de Déu fent-se home, despullant-se de si mateix,, de la
seva condició divina, es manté ferma fins a l’acceptació per Jesús de la seva
mort, i no és la seva mort la que aporta la salvació sinó el seu
autolliurament, com ens explica abastament la carta als Hebreus. Perquè el pla
salvífic no suposa cap minva de la llibertat personal de Jesús sinó que la seva
voluntat consistí en mantenir-se fidel a la missió confiada pel Pare, la de
fer-nos per Ell i amb Ell fills de Déu. «Estem en pau amb Déu, gràcies a
Jesucrist», ens ha dit l’Apòstol, perquè Crist ens ha vingut a portar la pau i
aquella esperança que no pot defraudar.
Acceptant que Crist és el Senyor, l’home fa un acte valent i lliure de
compromís i de fe; de fe en el caràcter messiànic de Jesús, en la seva mort
redemptora i en la seva resurrecció salvadora; de compromís amb la seva vida,
és a dir les seves obres i el seu missatge. Confessant que Jesús és el Fill de
Déu que fou enviat pel Pare, que s’encarnà per obra de l’Esperit, que morí i
ressuscità per nosaltres, l’home de fe s’implica també amb la humanitat ja que
existeix continuïtat entre Crist i l’home, creatura de Déu, i per mitjà de
Crist, home perfecte, l’home pot arribar a la unió amb Déu, a compartir la
delícia de la seva divinitat.
Déu és Esperit Sant, l’amor que mou l’Església.
Amb Crist l’Esperit fonamenta la relació entre la humanitat i la divinitat de
Jesús, la Paraula feta home. És aquesta una presència explícita en l’origen de
la concepció de Maria per obra de l’Esperit Sant, és també l’Esperit qui mou a
Jesús en la seva història humana i és l’Esperit el que, malgrat les febleses
tant físiques com morals dels seus membres, mou a l’Església. Maria, Mare de l’Església,
és el model perfecte d’acolliment del misteri trinitari perquè va acollir la
voluntat del Pare i va concebre al Fill per obra de l’Esperit Sant. L’Esperit
és alhora qui fa realitat l’oferta universal de la gràcia de Déu en Jesucrist i
esdevé també el principi immediat de la vida en el seguiment de Crist,
especialment present en els sagraments de l’Església. L’Esperit vessa així en
els nostres cors de manera concreta l’amor de Déu, com ens ha dit l’Apòstol.
El coneixement del caràcter trinitari de Déu està present en l’autorevelació de
Déu en Jesús de Natzaret; la fe trinitària no és el producte d’una especulació
racional sinó la manifestació de Déu com el Pare de Jesucrist, la Paraula feta
home, i do de l’Esperit. Paraula i Esperit no són poders subordinats de la
realitat divina, no són la divinitat manifestada en la història; són
manifestació de la realitat relacional personal de Déu; Déu és Pare, és Fill i
és Esperit Sant. L’Esperit és el do amb el que Déu es dona com el que és, l’amor
entre el Pare, el Fill i l’Esperit. Déu Pare comparteix eternament amb el Fill
i l’Esperit la seva vida divina, i la vol compartir també amb les seves
creatures enviant al món al Fill i a l’Esperit Sant.
És aquest Esperit qui revela al Senyor ressuscitat com el Fill de Déu, aquell
qui patí, morí i ressuscità essent l’enviament de l’Esperit Sant la consumació
de l’autocomunicació del Déu ú i tri; en l’Esperit Déu surt fora de si en el
procés de l’autocomunicació als homes. L’Esperit és el vincle personal de la
unitat entre el Pare i el Fill, Esperit del Pare i del Fill; una dinàmica
eterna d’amor en la que és donat pel Pare i rebut pel Fill, un, amor donat, i l’altre,
amor rebut. En expressió de sant Agustí es tracta de l’amant, l’amat i l’amor;
un Pare amant, un Fill amat i un vincle que els uneix als dos, l’Esperit amor.
L’Esperit de la veritat que és qui ens guia cap a la veritat sencera, com ens
ha dit el quart Evangeli.
Déu és el nostre Pare i creador, Déu com a Fill ens ha fet fills del Pare per
obra i gràcia de l’Esperit Sant. En paraules del Papa Benet: «Tres persones que
són un sol Déu, perquè el Pare és amor, el Fill és amor, l’Esperit és amor. Déu
és tot amor i només amor, amor puríssim, infinit i etern. No viu en una
esplèndida solitud, sinó que més aviat és font inesgotable de vida que
incessantment es lliura.» (7 de juny de 2009).