Homilia predicada per fra Bernat Folcrà, diaca
Ct 2,8-14; Sl 32,2-3.11-12.20-21 (R.: 1a i 3a); Lc 1,39-45
«Una veu! El meu estimat! Mireu, ve trescant per les muntanyes, saltant per les
collades. El meu estimat es semblant a una gasela o a un cervatell. Mireu-lo!
És darrera la nostra tanca, aguaitant per la finestra, espiant per les
gelosies. El meu estimat parla i em diu: Aixeca’t, amiga meva, bonica meva, i
vine!»
El Càntic dels Càntics és considerada la història d’amor per excel·lència, la
historia d’amor entre Déu i el se poble que ens endinsa en la propera festa de
Nadal. L’estimat ve trescant per les muntanyes, saltant per les collades,
semblant a una gasela o a un cervatell. La imatge recull el paisatge muntanyós
de la Judea, els camins del qual transita la verge Maria en el seu itinerari
envers Elisabet. No són els carrers de llums enlluernadores de la gran ciutat,
sorollosos de multituds, de comerç. És un camí rústic que es perd pel bosc de
les muntanyes de Judea i que amaga, en un poblet insignificant de les
perifèries de Jerusalem, aquestes dues dones excepcionals, Maria i la seva
cosina Elisabet, amb els seus dos nadons en les seves entranyes.
Segons la tradició jueva, «per culpa dels pecats dels homes, la presència de
Déu s’havia anat allunyant del món, però amb el Càntic dels Càntics ha tornat a
la terra». La meguilah, el rotlle del càntic dels càntics, es llegeix el shabat
de la festa de pasqua. El «saltar» de l’estimat és la pasqua, el pas de Déu
envers el poble, el pas de l’Èxode, del mar Roig. Més que un simple pas, la
pasqua és un veritable salt. Déu salta els pecats del poble. Saltant per damunt
de la nostra indignitat, de les nostres misèries, expressa el seu perdó, la
seva indulgència envers nosaltres. El saltar de l’Estimat per damunt de les
collades indica que l’acció salvadora de Déu realitza un capgirament de l’ordre
establert de les coses. Déu, amb les seves obres sorprenents, fa que per a Ell
tot sigui possible: els homes de cor altiu són dispersats, els poderosos són
enderrocats del soli i els rics es tornen sense res, mentre els humils i els
pobres són exaltats i omplerts de bens. La visita de Déu capgira la nostra zona
de confort, les nostres seguretats. Déu mostra la seva misericòrdia en el fet
que perdona els nostres pecats, passant d’ells, saltant-los per damunt.
Això és quelcom molt significatiu per tots nosaltres: el fet de que Déu no s’atura
davant del pecat de l’home, l’estimat no s’atura darrera de la tanca de les
nostres infidelitats, Ell sap trobar les finestres i les gelosies des d’on ens
fa sentir la seva veu i ens diu «aixeca’t» de les teves ferides, del teu pecat,
de la teva vida passada. Aixeca’t i reneix, perquè ja ha passat l’hivern i el
temps de la primavera ha arribat, perquè Déu mira la teva petitesa i obra en tu
meravelles.
D’alguna manera la primavera comença avui, ja que amb el solstici d’hivern la
llum del sol torna a créixer i els dies comencen de nou a allargar-se. Avui, l’antífona
de la O ens cridarà l’atenció sobre la llum que ve de l’Orient. Amb la llum que
torna a créixer en el cosmos, neix a Betlem la llum del Crist que dissipa les
fosques del nostre interior.
Maria va a la casa de la seva cosina Elisabet, on el miracle de la vida ha
vençut l’hivern de l’esterilitat. El camí de Maria és un camí envers el Cel, no
hi ha cap esperança mundana que l’atura. La Verge es dirigeix amb promptitud
cap a les altures, perquè no pensa en sí mateixa, tan sols pensa en ajudar a la
seva cosina més anciana, més feble que ella. Maria es posa en camí oblidada de
si mateixa, com l’Estimat i l’estimada del Càntic s’obliden totalment de si
mateixos en la joia de l’amor. Per això Maria surt de casa seva i el seu viatge
és un viatge d’alegria, de gratuïtat, de servei. L’auxili que Maria presta a
Elisabet no són les obres que fa, sinó el fet de portar-li a Jesús, de
compartir-lo en la seva casa. L’alegria de Maria és contagiosa com una llum que
entra per les gelosies del nostre cor, per inundar les tenebres del nostre
interior. Qui pot tindre por del perdó de Déu, ara que Déu s’ha fet un infant?
En aquesta nova Arca de l’Aliança que és Maria, Déu ens visita, se’ns fa
absolutament proper, i no ens demana fer res de gran, res de extraordinari, per
merèixer el seu perdó i el seu amor. No ens demana fer grans coses, sinó tindre
fe, com la fe de Maria que és objecte de meravella, d’exultació i de goig: «feliç
tu que has cregut!» En la visitació de María aprenem a respondre a Déu amb
aquesta fe pura de Maria, que és com la fe d’Abraham, fe que ens condueix en un
viatge d’alegria.
Portem Jesús a les persones que més ho necessiten, com Maria ho fa amb Jesús,
en el sagrari del seu interior. Com Maria, fem de Jesús el veritable regal de
Nadal pels altres, no els objectes costosos. Regalar Jesús és servir i
oblidar-se de si mateix, regalar l’alegria profunda que roman.