Homilia predicada pel P. Octavi Vilà, abat de Poblet
MONESTIR DE LES CARMELITES DESCALCES DE TARRAGONA
Is 43, 1-3a.4-5; Rm 8, 14-18.28-30; Jo 17, 1.17-26
Ni les aigües de la incomprensió el van ofegar, ni el foc de la injustícia el
va cremar; perquè tenia al Senyor al seu costat, era preciós davant d’ell, de
gran valor i el Senyor l’estimava. Joan de la Creu, el “frailecico” que deia
santa Teresa, viu la seva vida a batzegades, pujant muntanyes i baixant valls,
amb nits fosques i clarors d’estrelles; però sempre amb un rumb precís, amb una
meta clara: Crist. I és que es deixava portar per l’Esperit, com a veritable
fill de Déu; per això per a ell els sofriments que va patir no tenien ni punt
de comparació amb la gloria amb la que somiava. La vida de Joan de san Maties
és tota ella un poema apassionat d’amor, ell és un enamorat de Crist i és Crist
qui centra la seva vida. Com diu l’Apòstol els
qui estimen a Déu tot els serveix per al bé, fins i tot els moments de feblesa,
de dolor, de solitud, de desencís. Com ell mateix ho
descrivia: «ahora con dolores, ahora con horrores y miedos, con intento de
desquietar y turbar por este medio a la parte superior y espiritual del alma,
acerca de aquel bien que entonces recibe y goza.» (La noche oscura;
23,4). També ell fou predestinat a reproduir la imatge del Crist i fou
predestinat, cridat, justificat i a la fi glorificat amb la santedat.
Joan de la Creu no tenia por perquè el Senyor Déu estava amb ell. Estava cert
d’això i sabia que tant sols penetrant en el seu més profund interior podria
cercar-lo, tant sols el trobaria des de la pau interior per «poder entrar en
esta oscuridad interior, que es la desnudez espiritual de todas las cosas, así
sensuales como espirituales, sólo estribando en pura fe y subiendo por ella a
Dios.» (Subida al Montes Carmelo; Canción segunda, capítulo 1,1). La
seva mirada estava fixada al cel, sols anhelava conèixer-lo cada dia més,
estimar-lo cada dia més i arribar així a la fi al mateix Crist.
La fe no és fàcil, creure no és fàcil, és certament una gràcia però que ens
costa a vegades cara, el seu preu pot ser molt elevat. Tampoc en els nostres
temps la fe és fàcil, perquè la fe no està de moda, perquè els membres de
l’Església, humans com som hem comés i seguim cometent masses errors que ens
fan aparèixer davant dels nostres germans com a imatges no tant sols
imperfectes sinó quasi bé negatives de Déu. Ens cal tenir-ho clar, la mirada
l’hem de fixar en el Crist, hem de decidir-nos per no conèixer res més que
Jesucrist i encara crucificat com escriu l’Apòstol (Cf. 1Co 2,2). I per fixar
la mirada tant sols en el Crist hi ha un únic mitjà, la fe, que ha de ser llum
per als nostres passos. I alhora «la fe es noche oscura para el alma, y de esta
manera la da luz; y cuanto más la oscurece más luz la da de sí, porque cegando
la da luz, según este dicho de Isaías (7, 9): Porque si no creyeres, no
entenderéis, esto es, no tendréis luz.» (La noche oscura; 3,4). La fe és
lluita, agonia, en el sentit estricte del terme de lluita i ànsia per
aconseguir un desig vehement. I Joan de la Creu agonitzava, anhelava més que
res arribar vers aquell que coneixia per la fe, perquè el mateix Senyor se li
havia donat a conèixer.
El camí de Joan de la Creu és un camí vital. Tota la seva vida fou esmerçada en
cercar, seguir i tractar de trobar al Crist, malgrat tants entrebancs perquè
«muchas cosas que en este camino acaecen a los seguidores de él, de gozos,
penas y esperanzas y dolores: unos que proceden de espíritu de perfección,
otros de imperfección.» (Subida al Monte Carmelo; Pròleg,7) El camí de
Joan de la Creu fou un camí de fe; per a ell la fe en Crist era el centre,
l’anima i el sentit de tot. «La segunda, por parte del medio o camino por donde
ha de ir el alma a esta unión, lo cual es la fe, que es también oscura para el
entendimiento, como noche.» (Subida al Monte Carmelo; Capítol 2,1).
El camí de Joan de la Creu és un camí espiritual, místic; «es menester que el camino
y subida para Dios sea un ordinario cuidado de hacer cesar y mortificar los
apetitos; y tanto más presto llegará el alma, cuanto más priesa en esto se
diere.» (Subida al Monte Carmelo; Capítol 5,6).
Per Crist en la creu ens vingué la vida, sant Joan per la creu arribà a la
vida. Aquest màrtir incruent patí no obstant martiri; fou assotat amb la
calumnia, coronat per les espines de la incomprensió dels seus, traspassades
les seves mans i els seus peus pels claus de la persecució i malgrat tot es mantingué
ferm perquè estava cert que el Senyor estava en ell i ell en el Senyor. «si se
acabase ya de entender cómo no se puede llegar a la espesura de sabiduría y
riquezas de Dios, si no es entrando en la espesura del padecer de muchas
maneras, poniendo en eso el alma su consolación y deseo! Y cómo el alma que de
veras desea sabiduría, desea primero de veras entrar más adentro en la espesura
de la cruz, que es el camino de la vida, por que pocos entran! (Mt. 7, 14).
Porque desear entrar en espesura de sabiduría y riquezas y regalos de Dios es
de todos; mas desear entrar en la espesura de trabajos y dolores por el Hijo de
Dios, es de pocos, así como muchos se querrían ver en el término, sin pasar por
el camino y medio a él.» (Cántico espiritual, Declaración, 9).
La creu com a camí és una idea repetida sovint en el món espiritual carmelità,
tant sols cal recordar a santa Teresa Beneta com a exemple. Una idea que el
nostre món, massa acomodatici sovint rebutja com defuig qualsevol referència al
sofriment propi i dels altres; però encara que vulguem amagar-lo el món és ple
de sofriment, és ple de creus personals i col·lectives. La creu no s’escull, la
creu ens la proposa Crist i agafar-la, assumir-la no és fàcil i en sant Joan en
tenim un clar exemple, aquest camí de fe i espiritual que fou la seva vida el
recorregué en gran part carregat amb la creu al coll, però estava cert de que
si patia com Crist i amb Crist, també seria glorificat amb Ell.
Però la creu buida, per si sola no té cap sentit, qui li dona sentit és aquell
qui fou clavat en ella; essent elevat en aquell tron d’ignomínia compartí i
dignificà el sofriment al món. És aquesta gesta gloriosa i alhora dolorosa la
que mostra a la humanitat fins a quin extrem ens estimà Crist i és aquest amor
el que atrau a sant Joan vers la creu i des de Crist clavat en creu estimar als
homes, a tots també als qui el perseguiren fruit del seu desamor. En paraules
de sant Joan Pau II, bon coneixedor d’aquell frare agosarat davant de Déu,
estimat per a uns i odiat per a d’altres: «Una de les coses que més criden
l’atenció en els escrits de Sant Joan de la Creu és la lucidesa amb què ha
descrit el sofriment humà, quan l’ànima és envestida per la tenebra lluminosa i
purificadora de la fe.» (Segovia 4 de novembre de 1982).
Quin és el llegat avui de sant Joan de la Creu? Què ens diu avui a nosaltres el
poeta místic per excel·lència? No, no és tant llunyà com ens podria semblar a
primer cop d’ull, no és tan inabastable com podríem considerar-lo en un primer
moment; perquè l’arrel de la seva saviesa, el motiu del seu combat espiritual
lliurat contra ell mateix, les seves febleses i contra els homes que al seu
temps no el van entendre; està també al nostre abast; el coneixem, sabem qui
és, ens crida també a nosaltres a apropar-nos-hi, a conèixer-lo; és Crist que
també avui eleva els ulls al cel i demana al Pare que ens santifiqui en la
veritat, aquella veritat que ens fa lliures i alhora compartint el sofriment
del món, de tots aquells homes i dones que pateixen odis, guerres, persecucions,
calumnies i qualsevol creu que la nostra societat és capaç d’alçar en la
multitud de calvaris que poblen el nostre món desesperançat. La celebració de
sant Joan de la Creu al bell mig de l’Advent no és pas una casualitat; ell és
el model de l’espera, a vegades turmentosa, a vegades silenciosa; però sempre
confiada. Tota la seva vida fou un esperar, un cercar, un anhelar, un desitjar
el Crist; «me esperaba quien yo bien me sabía, en parte donde nadie parecía.» (La
noche oscura. Canciones del alma; 4).