Homilia predicada per fra Lluís Solà, diaca
1 Jn 2,3-11; Sl 95,1-2a.2b-3.5b-6 (R.: 11a); Lc 2,22-40
Tres càntics profètics acompanyen l’adveniment del Messies. La litúrgia els ha
proposat especialment a la nostra contemplació aquests darrers dies. El Magnificat,
el Benedictus, i avui ens proposa el tercer, el Nunc dimitis.
Aquests càntics són tan valuosos, que l’Església en fa l’objecte de la seva
pregària tres vegades al dia, cada dia. A la Bíblia els càntics profètics tenen
una gran importància. En els moments cabdals de la història de la salvació hi
ressona sempre el càntic de la profecia. Recordem-ne un, només: després del pas
del Mar Roig, la profetessa Maria, germana de Moisès i d’Aharon, entona el
càntic de la salvació per excel·lència, aquell càntic que fem ressonar cada any
en la nit pasqual, i que l’Apocalipsi posa en llavis dels redimits a la porta
de la Santa Ciutat de Jerusalem, l’esposa de l’Anyell: «Canteu al Senyor per la
seva gran victòria» (Ex 15,21).
Tres càntics profètics acompanyen l’adveniment del Messies. El Magnificat
surt del cor i dels llavis d’una verge d’Israel. El Benedictus, d’un
sacerdot caduc i estèril. El Nunc dimitis d’un ancià, al llindar de la
mort. El càntic profètic fa esclatar la llosa on la mort ha empresonat la vida,
tal com la llum esquinça els fils de la tenebra i esvaeix la fosca més espessa.
El càntic profètic obre l’àmbit de la mort a la possibilitat d’una nova vida:
una verge, un sacerdot caduc i estèril, un ancià... són ells els qui fan
reflorir la profecia a l’espona del bressol del Messies d’Israel. En el
capvespre del món, tres càntics profètics, el de Maria, el de Zacaries i el de
Simeó anuncien l’adveniment de l’Espòs d’Israel, el qui li porta la vida.
Tres càntics profètics acompanyen l’adveniment del Messies. Tots tres
comparteixen una paraula: Israel. «Ha protegit Israel, el seu servent, com ho
havia promès als nostres pares» (Lc 1,54-55). «Beneït sigui el Senyor, Déu
d’Israel, ha visitat el seu poble i l’ha redimit» (Lc 1,68). «Llum que es
reveli a les nacions, glòria d’Israel, el vostre poble» (Lc 2,32). És un
Messies per al poble, un Espòs per al poble en la seva viduïtat, un poble
cridat a encarnar en la història el projecte de Déu, projecte manifestat en la
Llei del Sinaí, projecte interpretat per la paraula dels Profetes, projecte que
es torna vida i lloança en el llibre de les pregàries d’aquest poble, els
Salms. La Llei, els Profetes i els Salms acompanyen, preparen l’adveniment del
Messies. En preparen l’acompliment i en segellen la plenitud. Per això tres
càntics profètics acompanyen l’adveniment del Messies.
El càntic d’avui, tanmateix, resplendeix per una certa novetat, una certa
grandesa, que supera i transcendeix les expectatives del poble. El Messies
esperat és glòria d’Israel, però és també llum de tots els pobles. El càntic
profètic de Simeó engrandeix l’escletxa, que ja trobàvem en l’Antic Testament,
per on la llum del Messies promès a Israel pot omplir de claredat els pobles
que viuen a les fosques, a les ombres de la mort, i oferir-los també a ells la
possibilitat d’una nova vida.
Per a nosaltres, al capdavall, passar a través d’aquesta escletxa és quelcom
molt concret i molt realista, al fil de la primera carta de Joan que hem
proclamat: «Per saber si coneixem Jesucrist, mirem si complim els seus
manaments» (1Jo 2,3). Complir els manaments vol dir permetre que la Paraula de
llum i de vida que l’Evangeli fa ressonar i encarna en la nostra realitat,
transformi les nostres paraules, els nostres actes, tota la nostra existència
en el càntic nou dels redimits, «perquè puguem lloar dignament la grandesa del
naixe-ment del Fill de Déu» (oració col·lecta del dia).