13 de gener del 2013

Diumenge després d’Epifania: BAPTISME DEL SENYOR (Cicle C)

Homilia predicada pel P. Rafel Barruè

Expectació. Qui serà el Messies? Sospita. Tal vegada serà Joan? «Jo us batejo només amb aigua, Ell us batejarà amb l’Esperit Sant i amb foc». Queda clar que Joan no és el messies, aigua només davant del foc i de l’Esperit Sant. Però, l’aigua renta, purifica, neteja. Joan embellís el camí de conversió, i el poble es feia batejar. Perquè el poble viu en l’expectació. I quina expectació quan Jesús fou també batejat: «S’obrí el cel i baixà cap a ell l’Esperit Sant», mentre pregava.

No cal dir que per a viure en l’expectació cadascú de nosaltres sabem que és necessari la pregària. Cadascú de nosaltres sabem que és l’únic camí per poder escoltar la veu del cel. I, quina veu? «Ets el meu Fill, el meu estimat, en tu m’he complagut».

Expectació. S’ha revelat l’amor de Déu, la glòria del Senyor. Ha estat perdonada la culpa, deixant-nos nets per fer de nosaltres un poble ben seu, apassionat per fer el bé. És això veritat?

Repensem la nostra fe. La majoria de nosaltres hem estat batejats per la fe dels nostres pares. En els anys hem anat desenvolupant el nostre creure. Jo recordo la confirmació com si fos ahir, perquè ho vaig viure amb expectació.

Ara, cadascú podem fer examen de consciència. Vivim apassionats per fer el bé? Vivim la nostra pregària amorosa, la nostra relació amb el Crist, la nostra expectació amb Déu i amb el proïsme?

De vegades penso que encara no he baixat a l’aigua, no he acabat de ficar els peus al riu. Com el foc sota l’aigua fa pujar l’aigua com vapor cap amunt, així nosaltres immersos en aquest riu de la nostra vida necessitem de Crist per poder pujar cap a Déu.

Cal sobrietat, justícia i pietat per reconciliar-nos amb Déu i el proïsme. Així serem un poble apassionat per fer el bé. I així, amb expectació, podrem veure el cel obert i escoltar la veu que ens diu: «Ets el meu Fill, el meu estimat, en tu m’he complagut».

Senyor «envieu el vostre alè, i renoveu la vida sobre la terra».