17 de desembre del 2012

OH SAVIESA,

que has sortit de la boca de l’Altíssim,
i abastes totes les coses
i les disposes vigorosament i amb bondat.
VINE a ensenyar-nos
el camí de la prudència.


Oh Saviesa... Oh Saviesa... aquesta paraula té un cert perfil seductor, és un mot que fa vibrar el nostre ésser, com si suggerís un desig. És el viu desig de la remor d’una font d’aigua viva dins nostre. O el recreixement d’aquestes aigües en el nostre espai interior. Per saciar la nostra set i il·luminar les nostres foscors. Al capdavall, per posar de relleu la realitat d’una dimensió espiritual en les nostres vides, en la nostra persona, que té necessitat de créixer i desenvolupar-se a través d’una relació personal, d’una relació d’amistat. Ho indica prou bé la Sagrada Escriptura: la Saviesa és un esperit amic dels homes (Sv 1,6).

Es ell mateix, el Senyor, qui ha creat la saviesa,
l’ha vista, l’ha mesurada
i l’ha escampada sobre totes les seves obres.
L’ha donada amb generositat a tothom;
als qui l’estimen, els l’ha donada en abundància.
(Sir 1,9-10)

Ha posat la seva casa a casa nostra, aquí té les seves arrels, creix com el cedre i el xiprer, com la palmera i el roser, com l’olivera, s’escampa com el perfum de l’encens i de l’espígol aromàtic, creix com una vinya formosa, amb flors boniques i fruits abundants... (cf. Sir 24).
Aquesta Saviesa és un regal que el bon Déu, Senyor i amic dels homes, ens fa a nosaltres les seves criatures. Un preciós regal que ens fa Ell que és «una llum inaccessible, pau que supera tot raonament, saviesa més enllà de tota mesura, de grandesa incalculable. Però mai un ésser llunyà de nosaltres, ja que tot el que existeix rep d’ell l’ésser, i sense ell tot es redueix a no res. Res no hi ha tan present ni tan incomprensible com ell. Una majestat que es digna ser per a totes les criatures allò que són: vida per a tot vivent, llum per a tota raó, força per a tot virtuós, glòria per a tot vencedor...»[1]

Aquesta saviesa l’ha vessada en la bellesa de la seva obra creada; l’ha vessada en mi, en tu, en cadascuna de les seves criatures, que som obra seva. Un bell regal seu. La vessa sobretot en Santa Maria, seu de la saviesa. Ella acollirà aquest do singular a la falda per mostrar-lo, per oferir-lo a la humanitat. No obstant això, aquest do, aquest regal diví, no sempre és ben acollit al llarg de la història. Però Déu romandrà fidel a la seva obra, com diu el poeta:

I amb amor furiós
persegueixes el qui estimes i si et fuig
l’empaites amb afany i l’acorrales
sense deixar-lo viure.[2]

Sense deixar-lo viure, fins a seduir-lo, i així ell mateix ve a casa nostra. Gràcies al «si» de Santa Maria, com el regal més bonic i inesperat. És Déu mateix qui se’m dóna com el més bell dels regals. A través d’una criatura humana singular com Maria de Natzaret, de qui pren la nostra naturalesa. Per parlar-nos amb accents humans, amb sentiments profundament humans... És un regal d’amor. L’amor busca l’amor... Però ha vingut a casa seva i els seus no l’han acollit... (Jn 1,11).
No obstant això, la criatura està feta per estimar, és fruit de l’amor i l’horitzó de la seva vida s’il·lumina i assoleix un sentit profund quan estima, quan descobreix el nexe entre aquesta font de la saviesa i l’amor, i tota la bellesa escampada en l’horitzó de la creació, de manera que arribarà a exclamar: El meu estimat és meu i jo sóc del meu estimat... (Ct 2,16). I sent un desig viu, el desig d’un bes, un bes de la boca del seu Creador.

Que em besi amb besos de la seva boca!
Les teves carícies són més dolces que el vi.
Són embriagants els teus perfums,
aroma que s’escampa és el teu nom...
(Ct 1,2 s)

Besos de la boca de Déu. Aquesta saviesa vessada generosament en el temps són els besos divins. Són els besos de la seva Paraula, són els besos del Verb de Déu. Serà l’Església, serà Santa Maria, seràs tu, lector, qui viurà l’experiència del seu amor, l’olor del seu perfum, l’aroma del seu nom. I sentiràs un desig vivíssim d’aquests besos.

El bes és la unió exterior, afectuosa, dels cossos; signe també i estímul d’una unió interior. Mitjançant la boca, a través del bes, es busca un intercanvi mutu, per transmetre una mateixa respiració i la vida mateixa.
Déu, font de la Saviesa, diposita el primer bes, expressió del seu amor que ho fa tot bo i desbordant de bellesa. L’amor diví continuarà perseguint la criatura, la seducció de Déu continuarà manifestant-se amb nous besos, més apassionats encara: fins a revestir-se de la nostra humanitat. Déu esdevé home, a fi que l’home esdevingui Déu. Déu inefable, amor extrem, inconcebible!
Així coneixem la grandesa divina, mitjançant la seva humiliació que alhora serà el bes desbordant d’amor de Déu per la seva criatura, que desvetllarà la dignitat de la criatura, que se sent cridada a respondre a l’Amor, a desitjar l’Amor.

Que em besi amb besos de la seva boca...

Ja no vol intermediaris, desitja el buf de la seva mateixa boca, aquesta boca d’on ha brollat ​​tota la saviesa de la creació. La seva paraula és vida, el seu bes eficaç, ja que no s’assembla a aquella unió de llavis que simulen la concòrdia de dos cors mentiders. Aquest bes és:

La invasió de l’alegria. La revelació dels misteris divins. La unió inseparable que uneix en una de sola la llum celeste i l’ànima il·luminada.
El qui s’adhereix així a Déu, es fa un mateix esperit amb Ell (1Co 6,17). Jo sol·licito només aquest bes de la seva boca, promès a tot el qui pot dir: Nosaltres tenim part, tots, en la seva plenitud (cf. Jn 1,16).
La boca que besa és el Verb quan assumeix la carn, els llavis que reben el bes són aquesta carn assumida, però el BES és la persona formada per la unió del Verb i de la carn, el mitjancer entre Déu i els homes.
Bes sortós que va ser el més generós dels dons, ja que no és una boca sobre una altra, sinó Déu mateix que s’uneix a l’home. El pacte segellat de dues naturaleses reuneix les coses divines i humanes. És la PAU establerta entre el cel i la terra. «Perquè Ell és la nostra pau, el qui de dues coses n’ha fet una de sola (Ef 2,14).[3]

El meu estimat és tot meu, i jo sóc tota seva,
ell que pastura el ramat entre els lliris.
(Ct 2,16)
Jo sóc tota del meu estimat,
i cap a mi ve la seva passió.
(Ct 7,11)

Es desperta el DESIG perquè percep l’Estimat com a cosa seva, jo sóc objecte del seu desig, el seu amor m’assetja, no em deixa viure...
Succeeïx que ja hem rebut una part de la plenitud del Crist, d’aquest Verb, bes de la boca de Déu, hem rebut una gràcia del seu amor, i desitgem la plenitud total, la plenitud de l’Esperit Sant, la plenitud en el si del misteri d’amor, que és el misteri trinitari.

Vine, estimat meu, sortim al camp,
de bon matí anirem a les vinyes
per veure si broten els ceps
i es desclou la seva florida,
si als magraners els esclaten les gemmes.
Allà et lliuraré el do dels meus amors.
(Ct 7,11-14)

El do dels meus amors... Necessites enamorar-te de l’amor, i arribar a sentir-lo com una remor d’aigua viva saltant per entre les pedres:

Que n’ets, de bella, estimada meva,
que n’ets de bella!
Els teus ulls són coloms...
(Ct 4,1)

Cada ésser humà porta, des que neix, un llibre a dins per aprendre a lletrejar i viure el poema d’amor que ha de ser la nostra vida, però aquest llibre ens el tanquen a base de preocupacions, i se’ns perden les resplendors d’aquesta llum.[4]

Recupera-les amb el desig: Que ell em besi amb besos de la seva boca! La Paraula viva i eficaç serà per a mi un bes de la seva boca. Que em besi...! Perquè l’encanteri de la seva presència i els corrents d’aigua de la seva admirable doctrina se’m converteixin en font que ragi fins a la vida eterna.



[1] Sant Bernat, Sobre el Càntic dels càntics, sermó 4,4, o.c. V, BAC 491, Madrid 1987, p. 109.
[2] M. de Unamuno, El Cristo de Velázquez, XXII, Editorial Espasa, Austral 781, Madrid 1976, p. 45.
[3] Sant Bernat, Sobre el Càntic dels càntics, sermó 2, o.c. V, BAC 491, Madrid 1987, p. 89.
[4] Cf. P.M. Lamet, Las palabras calladas. Diario de María de Natzaret, Editorial Norma, Barcelona 2008, p. 14.