19 de desembre del 2012

OH REBROT de Jessè,

que t’alces com a bandera dels pobles,
davant teu els reis emmudiran
i les nacions pregaran.
VINE a alliberar-nos, no triguis més.

 

Oh Rebrot, que t’alces com un senyal... per anunciar-nos la primavera. La primavera de Déu a la casa de la humanitat. Amb ella arriba la vida nova. Apunten els signes de la nova primavera. Tot es renova. Nous col·loquis d’amor, nous somnis...

Oh, vine, estimat meu, sortim al camp...
De bon matí anirem a les vinyes,
per veure si broten els ceps,
si als magraners els esclaten les gemmes.
Allí t’ompliré de carícies.
Les mandràgores escampen els seu perfum,
tenim a les portes els fruits saborosos:
vells i nous,
els he reservat per a tu, estimat meu!
(Ct 7,13-14)

En aquests col·loquis deliciosos és ell qui porta la iniciativa de l’amor, perquè en ell hi ha les fonts de la vida i de l’amor. I ens mostra el seu desig:
Jo faig que tot sigui nou. (Ap 21,7) Crearé un cel nou i una terra nova. Alegreu-vos, exulteu amb una joia eterna pel que jo crearé... (Is 65,17)
Ell ens lliura el do de l’amor que dóna la capacitat de la novetat. Una novetat que es resol sempre en alegria, en pau, en cant... Aquest signe el contemplem en Maria a la qual, en cantar el Magnificat, se li commouen les entranyes i commouen profundament també les d’Elisabet en la seva Visitació. Aquest signe el contempla Simeó, que s’omple d’alegria en rebre aquest bes nou de la pau, quan el rep en el temple, i el pren en els seus braços, tot rebent-lo dels braços de Maria (Lc 2,28). Un signe que també va ser, per als pastors que vetllaven en la nit, un anunci d’alegria i de pau.
Rebrot de Jessè. És el signe, quin signe?

El que prometien els missatgers, el que reclamaven els pobles, el que van anunciar els profetes, el consuma, el porta a terme, el Senyor Jesús. És el signe en el qual els incrèduls rebran la fe, els temorosos l’esperança i els sants la seva seguretat. Us dono aquest senyal. Senyal de què? De perdó, de gràcia, de pau, de pau il·limitada...[1]

Jesús mateix s’alça com el signe anunciat: Bona notícia per als pobres, llibertat per als captius, vista per als cecs, paraula per als sords, fortalesa per els coixos, vida per als morts... (cf. Lc 4,18; 7,22 s)

L’amor és creatiu i desvetlla la capacitat de la novetat i l’al·licient més profund per donar sentit a la nostra vida. Només l’amor, només Déu. Perquè Déu és amor, el Déu de l’albada que treu a la llum belleses amagades, que, enamorat, no deixa de buscar-nos, tot sembrant de promeses la nostra història, mantenint encesa la nostra esperança amb la seva Paraula de vida. Ens ensenya que allò nostre és rebre el seu amor a mans plenes, que no podem estimar sense ser estimats, i que només el seu amor pot curar les nostres ferides. Pren la nostra carn per fer-nos més humans, per recrear i embellir la nostra vida i poder trobar-lo allà on es manifesta: en el petit i el feble. Ens ensenya a viure amb goig els nostres límits sense perdre l’alegria dels somnis.

Cada matí busco aquest Déu amor, busco la seva albada en la meva vida, aquest Déu, bo i amic dels homes. Com suggereix el poeta:

L’Amic es va aixecar d’hora per buscar el seu Amat. En el camí va trobar molta gent, i preguntava: —Heu vist el meu Amat? Li responien: —quant de temps fa que l’has perdut de vista? L’Amic els responia: —els ulls de l’ànima el van perdre de vista quan van deixar de mirar-lo, però els ulls del cos el veuen sense parar, ja que totes les coses visibles no fan sinó manifestar-lo.[2]

Jo el busco, doncs, en les coses visibles, en la bellesa de la creació, en la novetat de la primavera. I ell em parla:

El meu estimat parla i em diu:
«Aixeca’t, amiga meva,
bonica meva, i vine!
Mira, l’hivern ja ha passat,
la pluja s’ha esvaït, ja se n’ha anat.
Les flors despunten a la terra,
ja arriba el temps d’esbrotar,
se sent la tórtora pels nostres camps
Despunta el fruit verd de la figuera,
les vinyes florides escampen perfum.
Aixeca’t, amiga meva
bonica meva, i vine!»
(Ct 2,10s)

La presència de la primavera no es percep tan sols per les flors i el cant de la tórtora: també per la figuera. L’aire és més tranquil quan apunten els seus fruits, la figuera no treu flors, però en canvi comencen a sortir les figues, mentre els altres arbres floreixen. Però les flors apareixen i passen, serveixen per anunciar els fruits. És tot un signe de primavera, com un argument per persuadir l’esposa que no es retardi a anar a les vinyes...[3]

Són les coses visibles, la bellesa de la creació a través de la qual em parla l’Amor valent-se dels meus sentits corporals. Déu crida amb insistència: aixeca’t, afanya’t, vine...
La terra es cobreix de flors. Tot està en tu, en nosaltres. Apareixen els primers brots. En les branques de l’ametller, en els botons de la figuera, en el perfum de la vinya... Però tot està també en tu, en nosaltres.
No hi ha criatura per a la qual no arribi el moment d’obrir-se a Déu i captar l’amor. Fins al centre del jardí on s’atorga a la rosa la bellesa de fructificar, com diu el text sagrat, l’aroma, i l’agitació d’un llavi innombrable, tornats envers Maria, preludi d’una emanació de pètals.[4]

La figuera dóna les seves gemmes, és el començament dels fruits. Les vinyes en flor exhalen la seva fragància, el seu aroma... Són les olors de la primavera que s’expandeixen. Aromes en el recinte d’una clausura, jardins tancats o fonts segellades, sacrificis foscos al recinte d’un cor consagrat, pregàries silencioses, virtuts amagades... en tants espais interiors de multitud de creients... Com suggereix la bellesa del text sagrat:
Ets un jardí tancat
germana meva, esposa,
un jardí tancat, una font segellada.
Els teus recs són un paradís de magraners,
amb fruits saborosos...
(Ct 4,12)

Jardins, horts tancats, tot imitant Santa Maria, el primer dels jardins on apuntà el fruit més exquisit. Jardins tancats, tot esperant en silenci, com ella, el fruit de la salvació.

He entrat al meu jardí, germana meva, esposa,
a collir la meva mirra i el meu bàlsam,
a menjar la meva bresca i la meva mel,
a beure el meu vi i la meva llet.
Mengeu, amics, beveu,
Embriagueu-vos d’amor.
(Ct 5,1)

I ell ve com el fruit més exquisit del jardí, però també a recollir els fruits del seu jardí. El fruit millor: l’abraçada d’amor.

Maria va ser ferida suaument en tot el seu ésser; i jo seria feliç si alguna vegada em sentís tocat per la punta d’aquesta espasa, perquè, ferit almenys lleument per l’amor, pogués dir la meva ànima: M’ha traspassat l’amor. Voldria tenir aquesta nafra que extingís el color i la calor de tot el que fa guerra a l’ànima! [5]

Que entri el meu estimat al seu jardí
per assaborir els fruits saborosos!
(Ct 4,16)



[1] Sant Bernat, Sobre el Càntic dels càntics, sermó 2,8, o.c. V, BAC 491, Madrid 1987, p. 97.
[2] Ramon Llull, Llibre de l’Amic i de l’Amat, 39.
[3] Sant Bernat, Sobre el Càntic dels càntics, sermó 60,1, o.c. V, BAC 491, Madrid 1987, p. 755.
[4] Cf. Paul Claudel, Commentaires au Cantique, 4-5, Éditions Gallimard 1963, p. 193.
[5] Sant Bernat, Sobre el Càntic dels càntics, sermó 29,8, o.c. V, BAC 491, Madrid 1987, p. 435.